Politechnika Rzeszowska im. Ignacego Łukasiewicza - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Planowanie przestrzenne

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: BS/K-ZU>PP
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Planowanie przestrzenne
Jednostka: Katedra Urbanistyki i Architektury
Grupy: Przedmioty 3 sem. - inż. środowiska-inż. komunalna-ciepłownictwo i klimatyzacja nst. II-go st.
Przedmioty 3 sem. - inżynieria środowiska, alternetywne źródła energii, st. II-go stopnia
Przedmioty 3 sem. -inż. środowiska-inż. komunalna-infrastruktura i ekorozwój, nst. II-go st.
Przedmioty 3 sem. -inż. środowiska-inż. komunalna-zaopat. w wodę i odprow. ścieków, nst. II-go st.
Przedmioty 3 sem.- inż. środ.-inż. kom.-oczysz. ścieków i utylizacja odpadów, nst. II-go stopnia
Przedmioty 3 sem.- inż. środowiska-inżynieria komunalna-uzdatnianie wód, nst. II-go stopnia
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Pełny opis:

Moduł kształcenia poszerza wiedzę studenta z zakresu kształtowania przestrzeni zarówno w zakresie gospodarki środowiskiem jak i z zachowaniem zasad ładu przestrzennego w rozumieniu urbanistycznym

Treści kształcenia

- Podstawowe definicje, procesy i zasady planowania przestrzennego

- System planowania przestrzennego w Polsce i na świecie. Zasady tworzenia podstawowych dokumentów planistycznych wraz z oceną ich wpływu na środowisko

- Uwarunkowania przyrodnicze wpływające na sposoby kształtowania przestrzeni. Rozwiązania energooszczędne a problemy gospodarki przestrzennej

- Infrastruktura miast w kontekście planowania przestrzennego oraz prognozowania wpływu na środowisko

- Uwarunkowania kulturowe i społeczne w planowaniu przestrzeni

- Zasady zrównoważonego rozwoju a planowanie przestrzenne. Zachowanie lub stworzenie ładu przestrzennego z zachowaniem równowagi i zapewnieniem consensusu społecznego.

- Historia projektowania struktur osadniczych i ich wpływu na środowisko

- Współczesne tendencje kształtowania struktur osadniczych i ich wpływu na środowisko

- Projektuje przestrzeń w skali ogólnej i miejscowej

Literatura:

Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych

Bohm A. - Planowanie przestrzenne dla architektów krajobrazu, o czynniku kompozycji - Kraków. - 2006

Chmielewski J.M. - Teoria urbanistyki w projektowaniu i planowaniu miast - Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej. - 2005

Łyp B. - Infrastruktura wodno-ściekowa w planowaniu miast - Wydawnictwo Komunikacji i Łączności. - 2008

Dubel K. - Rola ocen oddziaływania na środowisko w systemie planowania przestrzennego - Wydawnictwo Politechniki Wrocławskiej. - 2005

- Ustawa z dnia 27 marca 2003r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz.U.2003.80.717 z późn - . -

Szponar A. - Fizjografia urbanistyczna - Warszawa. - 2003

Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych

- Ustawa z dnia 27 marca 2003r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz.U.2003.80.717 z późn - . -

Literatura do samodzielnego studiowania

Dubel K. - Rola ocen oddziaływania na środowisko w systemie planowania przestrzennego - Wydawnictwo Politechniki Wrocławskiej. - 2005

Literatura uzupełniająca

Tołwiński T. - Urbanistyka T1-3 - Warszawa. - 1948

Zawadzki S. M. - Podstawy planowania regionalnego - Państwowe wydawnictwo Ekonomiczne. - 1972

Publikacje naukowe

A. Sikora - Rzeszów as an example of a ‘new town’ tailored for the modern era - . - 2021

M. Górka; W. Kokoszka; A. Leśniak; P. Ochab; A. Sikora; I. Skrzypczak - Interlaboratory Comparative Tests in Ready-Mixed Concrete Quality Assessment - . - 2021

A. Sikora - Dom w "mieście-osiedlu" - . - 2019

A. Sikora - Heritage of the Polish Central Industrial District - New Cities - . - 2019

A. Sikora - Multi-family residential development in the landscape of the small city - . - 2019

A. Sikora - Possibilities for Creating Public Spaces in a Small Town: Case Study - . - 2019

P. Deroń; A. Sikora - Post-Mining Land Use for the Function of Geotourism and Spa - . - 2019

A. Sikora - Atrakcyjność turystyczna „nowych” miast COP – na przykładzie Nowej Dęby - Uniwersytet Rzeszowski. - 2018

A. Sikora - Crisis phenomena in "citi-district" - . - 2018

A. Sikora - Członkostwo w Radzie naukowej do spraw koncepcji zmiany granic miasta Rzeszowa - . - 2018

A. Sikora - The development of small settlements in the industrial plant - city model - based on the examples of Nowa Dęba and Nowa Sarzyna - . - 2018

M. Sęp; A. Sikora - Dynamika przekształceń struktury miejskiej Tarnobrzega - Uniwersytet Rzeszowski. - 2018

M. Sęp; A. Sikora - The validity of the BDOT10k database on the example of the town of Tarnobrzeg - . - 2018

H. Hrehorowicz-Gaber; A. Sikora - Przekształcenia nowych terytoriów miejskich na przykładzie Rzeszowa - . - 2017

A. Sikora; B. Walicka - Góral - Zmiany struktury przestrzennej kontinuum miejsko-wiejskiego w Polsce Wschodniej pod wpływem wsparcia finansowego z funduszy Unii Europejskiej - Exante. - 2016

H. Hrehorowicz-Gaber; A. Sikora - Problem terenów osuwiskowych w procesie planowania i praktyce projektowej Południowej Małopolski - PUBLIC ORGANIZATION SMART&YOUNG, UKRAINE. - 2016

M. Olejarz; A. Sikora - Przekształcenia struktury przestrzennej miejskiej tkanki przemysłowej na przykładzie Rzeszowa - Exante. - 2016

Efekty uczenia się:

Student, który zaliczył modułFormy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształceniaSposoby weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia
Ma podstawową wiedzę z zakresu funkcjonowania systemu planowania przestrzennego. wykładkolokwium
Posiada podstawowe umiejętności sporządzania prostych dokumentów planistycznych w szczególności w kontekście ochrony środowiskaćwiczenia problemoweprezentacja projektu
Ma umiejętność sporządzania prognoz oddziaływania na środowisko implementacji dokumentów planistycznychćwiczenia problemoweprezentacja projektu
Ma świadomość znaczenia ochrony środowiska i wdrażania zasad zrównoważonego rozwoju w praktyce planowania przestrzeniwykład, ćwiczenia problemowekolokwium, prezentacja projektu

Metody i kryteria oceniania:

na ocenę 3na ocenę 4na ocenę 5
Ma podstawową wiedzę z zakresu funkcjonowania systemu planowania przestrzennego. nie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 3, ale również swobodnie posługuje się podstawowymi pojęciami z dziedzinynie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 4, ale również ma wiedzę z zakresu wieloaspektowych czynników planowania w kontekście ochrony środowiska zarówno naturalnego jak i zurbanizowanego
Posiada podstawowe umiejętności sporządzania prostych dokumentów planistycznych w szczególności w kontekście ochrony środowiskanie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 3, ale również potrafi sporządzić prosty dokument planistyczny z zastosowaniem zasad kompozycji i poszanowania kontekstu miejscanie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 4, ale również potrafi sporządzić prosty dokument planistyczny z zastosowaniem średniozaawansowanych metod kształtowania ładu przestrzennego poprzez świadomą budowę obrazu struktury osadniczej
Ma umiejętność sporządzania prognoz oddziaływania na środowisko implementacji dokumentów planistycznychnie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 3, ale również Potrafi sporządzić część tekstową i graficzną prognozy oddziaływania na środowisko z zachowaniem zasad innych niż ochrona środowiska (zachowanie ładu przestrzennego, budowa obrazu miasta, zrównoważony rozwój jednostki osadniczej)nie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 4, ale również Ma świadomość funkcjonowania procedur strategicznych ocen oddziaływania na środowisko
Ma świadomość znaczenia ochrony środowiska i wdrażania zasad zrównoważonego rozwoju w praktyce planowania przestrzeniCechuje się określonymi kompetencjami społecznymiCechuje się określonymi kompetencjami społecznymi

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 10 godzin więcej informacji
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Karolina Kozłowska, Anna Sikora
Prowadzący grup: Karolina Kozłowska, Anna Sikora
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Politechnika Rzeszowska im. Ignacego Łukasiewicza.
al. Powstańców Warszawy 12
35-959 Rzeszów
tel: +48 17 865 11 00 https://prz.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-4 (2025-01-17)