Kod przedmiotu: |
CC/TT-DUI>CHFP |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(brak danych)
|
Nazwa przedmiotu: |
Chemia fizyczna polimerów |
Jednostka: |
Katedra Technologii i Materiałoznawstwa Chemicznego |
Grupy: |
Przedmioty 2 sem. - technologia chemiczna-tech. organiczna i tworzywa sztuczne, st. II-go st.
|
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS: - roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
- tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
- 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
- tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
- nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
zobacz reguły punktacji
|
Język prowadzenia: |
angielski
|
Pełny opis: |
Moduł dostarcza informacji o właściwościach fizykochemicznych polimerów i materiałów polimerowych
Treści kształcenia
- Specyficzne, fizyczne cechy polimerów i układów polimerowych
- Relacje dotyczące rozkładów mas cząsteczkowych i relacji pomiędzy mechanizmem syntezy polimeru,a typem rozkładu mas cząsteczkowych
- Wymiary makrocząsteczek w roztworach i w fazie skondensowanej, właściwości roztworów i mieszanin polimerów
- Hydrodynamika roztworów polimerów
- Elementy lepkosprężystości polimerów, modele reologiczne
- Relacje moduł-temperatura; przejście szkliste, budowa polimerów, a ich temperatura zeszklenia
- Elastyczność kauczukowa
- Polimery w stanie elastoplastycznym, rola splątań łańcuchów, model reptacyjny relaksacji naprężeń
- Krystaliczny stan polimerów
- Polimery specjalne, stan ciekłokrystaliczny polimerów
- Powierzchniowe właściwości polimerów
|
Literatura: |
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
H. Galina - Fizykochemia polimerów - Oficyna Wodawnicza Politechniki Rzeszowskiej. - 1998
H. Galina (pod red.) - Fizyka materiałów polimerowych. Makrocząsteczki i ich układy - WNT Warszawa . - 2008
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
E. Hałasa, A. Żmihorska-Gotfryd - Chemia fizyczna polimerów. Laboratorium - Wyd. Polit. Rzeszowskiej, Rzeszów. - 1990
Literatura uzupełniająca
W. Przygocki, A. Włochowicz - Fizyka polimerów Wybrane zagadnienia - PWN, Warszawa. - 2001
|
Efekty uczenia się: |
Student, który zaliczył moduł | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Sposoby weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Ma poszerzoną wiedzę w zakresie właściwości fizycznych polimerów, zarówno w stanie skondensowanym, jak i w roztworze | wykład, laboratorium | egzamin cz. pisemna, egzamin cz. ustna, kolokwium, obserwacja wykonawstwa, raport pisemny | Ma ugruntowaną i poszerzoną wiedzę o właściwościach i sposobach interpretacji zachowania się polimerów | wykład, laboratorium | egzamin cz. pisemna, egzamin cz. ustna, kolokwium, raport pisemny | Posiada umiejętność analizy i rozwiązywania problemów badawczych, związanych z interpretacją wyników badań właściwości polimerów i materiałów polimerowych | wykład, laboratorium | egzamin cz. pisemna, egzamin cz. ustna, raport pisemny | Przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań badawczych potrafi integrować zdobytą wiedzę z zakresu chemii, fizyki i chemii fizycznej, oraz przedmiotów specjalistycznych | wykład, laboratorium | egzamin cz. pisemna, egzamin cz. ustna, kolokwium | Rozumie potrzebę poszerzania wiedzy o nowe fakty dotyczące relacji struktura - właściwości w dziedzinie nauki o polimerach | wykład | obserwacja wykonawstwa | Ma umiejętność pracy w zespole dla sprawnej realizacji zadań w obszarze badania polimerów | laboratorium | obserwacja wykonawstwa |
|
Metody i kryteria oceniania: |
na ocenę 3 | na ocenę 4 | na ocenę 5 | Ma poszerzoną wiedzę w zakresie właściwości fizycznych polimerów, zarówno w stanie skondensowanym, jak i w roztworze | nie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 3, ale również rozumie relacje pomiędzy mechanizmami polimeryzacji a typami rozkładów mas cząsteczkowych, rozróżnia sposoby opisu wymiarów makrocząsteczek, zna relacje moduł temperatura i podstawowe mechanizmy formowania fazy krystalicznej | nie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 4, ale również potrafi wyprowadzić wzory wiążące mechanizmy polimeryzacji z rozkładami mas cząsteczkowych, zna cechy modeli reologicznych i potrafi je opisać ilościowo, potrafi zdefiniować miary oddziaływania polimer-rozpuszczalnik i relacje między nimi. | Ma ugruntowaną i poszerzoną wiedzę o właściwościach i sposobach interpretacji zachowania się polimerów | nie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 3, ale również rozumie zachowanie się polimerów w roztworach i mieszaninach, potrafi zinterpretować molekularne podstawy lepkosprężystych właściwości polimerów | nie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 4, ale również potrafi wyprowadzić ilościowe zależności dotyczące tych zagadnień | Posiada umiejętność analizy i rozwiązywania problemów badawczych, związanych z interpretacją wyników badań właściwości polimerów i materiałów polimerowych | nie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 3, ale również potrafi zaprojektować eksperyment wyjaśniający poszczególne właściwości układu polimerowego | nie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 4, ale również potrafi zaproponować alternatywne metody pomiaru wybranych właściwości, wraz z ich matematycznym opisem | Przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań badawczych potrafi integrować zdobytą wiedzę z zakresu chemii, fizyki i chemii fizycznej, oraz przedmiotów specjalistycznych | nie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 3, ale również potrafi interpretować właściwości układów polimerowych z wykorzystaniem podstaw termodynamiki i kinetyki chemicznej | nie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 4, ale również swobodnie operuje aparatem pojęć i relacji z obszaru innych gałęzi chemii i fizyki oraz chemii fizycznej | Rozumie potrzebę poszerzania wiedzy o nowe fakty dotyczące relacji struktura - właściwości w dziedzinie nauki o polimerach | Cechuje się określonymi kompetencjami społecznymi | Cechuje się określonymi kompetencjami społecznymi | Ma umiejętność pracy w zespole dla sprawnej realizacji zadań w obszarze badania polimerów | Cechuje się określonymi kompetencjami społecznymi | Cechuje się określonymi kompetencjami społecznymi |
|