Politechnika Rzeszowska im. Ignacego Łukasiewicza - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Napęd elektryczny

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: EE0-DI>NE
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Napęd elektryczny
Jednostka: Zakład Elektrodynamiki i Systemów Elektromaszynowych
Grupy: Przedmioty 6 sem. - elektrotechnika,przet. i użytk. energii elektrycznej, st. I-go stopnia (inż.)
Przedmioty 6 sem. -elektrotechnika -napędy elekt. w energ., motor. i lotn., st. I-go stopnia (inż.)
Punkty ECTS i inne: 5.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Pełny opis:

Treści kształcenia

- Definicja i elementy składowe układu napędowego. Charakterystyki statyczne silników

elektrycznych i napędzanych mechanizmów. Podstawy dynamiki napędu, wyznaczanie przebiegów

dynamicznych w układach napędowych dla różnych przebiegów momentu dynamicznego w

funkcji prędkości. Układy napędowe ze zmiennym momentem

bezwładności.

Zjawiska cieplne w silnikach elektrycznych, umowne rodzaje pracy silników i metody doboru

mocy silników dla różnych rodzajów pracy, praca silnika w temperaturze różnej od temperatury

katalogowej. Uwzględnianie momentu bezwładności układu napędowego przy doborze mocy

silnika.

Energetyka napędu - określanie strat i sprawności silników elektrycznych w nieustalonych

stanach pracy. Nowoczesne metody regulacji prędkości silników elektrycznych. Możliwości kształtowania charakterystyk silników

elektrycznych. Sterowanie wektorowe i skalarne silników asynchronicznych.

- Badanie właściwości napędowych silników prądu stałego, indukcyjnych i synchronicznych w różnych stanach pracy Metody regulacji prędkości silników

elektrycznych. Badania charakterystyk dynamicznych wybranych układów napędowych.

- Wykonanie projektu obejmującego dobór mocy silnika do danego mechanizmu, zaprojektowanie

układu pracy silnika, dobór elementów rozruchowych, regulacyjnych i zabezpieczających.

Analiza stanów dynamicznych napędu, wyznaczanie przebiegów czasowych w stanach nieustalonych napędu.

Literatura:

Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych

Gogolewski Z., Kuczewski Z - Napęd elektryczny - WNT. -

Bielawski S. - Teoria napędu elektrycznego - WNT. -

Sidorowicz J. - Napęd elektryczny i jego sterowanie - WPW. -

Bisztyga K. - Sterowanie i regulacja silników elektrycznych - WNT. -

Drozdowski P. - Wprowadzenie do napędów elektrycznych - Skrypt Politechniki Krakowskiej. -

Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych

- Instrukcje do ćwiczeń - . -

Literatura uzupełniająca

Strony www producentów silników i układów sterowania - - . -

Efekty uczenia się:

Student, który zaliczył modułFormy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształceniaSposoby weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia
Potrafi zdefiniować elementy składowe nowoczesnego układu napędowego.wykład, laboratorium, projekt indywidualnyegzamin kolokwium, aktywność na zajęciach laboratoryjnych, sprawozdanie z projektu
Zna charakterystyki statyczne i dynamiczne silników elektrycznych i napędzanych mechanizmówwykład, laboratorium, projekt indywidualnyegzamin kolokwium, aktywność na zajęciach laboratoryjnych, sprawozdanie z projektu
Pozsiada wiedzę dotyczącą zjawisk cieplnych w silnikach elektrycznych, zna rodzaje pracy silników i metody doboru mocy silników dla różnych rodzajów pracy, praca silnika w temperaturze różnej od temperatury katalogowej.wykład, laboratorium, projekt indywidualnyegzamin kolokwium, aktywność na zajęciach laboratoryjnych, sprawozdanie z projektu
Zna nowoczesne metody regulacji prędkości silników elektrycznych i możliwości kształtowania charakterystyk silników elektrycznych.wykład, laboratorium, projekt indywidualnyegzamin kolokwium, aktywność na zajęciach laboratoryjnych, sprawozdanie z projektu
Zna zasady sterowania wektorowego i skalarnego silników asynchronicznych.wykład, laboratorium, projekt indywidualnyegzamin kolokwium, aktywność na zajęciach laboratoryjnych, sprawozdanie z projektu
Potrafi wykonać badania charakterystyk statycznych i dynamicznych nowoczesnych układów napędowych.laboratoriumkolokwium, aktywność na zajęciach laboratoryjnych,
Potrafi dobrać moc silnika do danego mechanizmu, dobrać elementy regulacyjne i zabezpieczające. Potrafi przeprowadzić analiza stanów dynamicznych napędu. projektsprawozdanie z projektu

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)

Okres: 2022-02-26 - 2022-06-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Laboratorium, 30 godzin więcej informacji
Projekt, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Adam Mazurkiewicz
Prowadzący grup: Adam Mazurkiewicz, Danuta Pliś
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Politechnika Rzeszowska im. Ignacego Łukasiewicza.
al. Powstańców Warszawy 12
35-959 Rzeszów
tel: +48 17 865 11 00 https://prz.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-73df31343 (2025-04-29)