Politechnika Rzeszowska im. Ignacego Łukasiewicza - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Interakcja człowiek-komputer

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: EF0-DI>ICK
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Interakcja człowiek-komputer
Jednostka: Katedra Informatyki i Automatyki
Grupy: Przedmioty 5 sem. - informatyka - informatyka w przedsiębiorstwie st. I-go stopnia
Przedmioty 5 sem. - informatyka - systemy i sieci komputerowe st. I-go stopnia
Przedmioty 5 sem. - informatyka - systemy informacyjne zarządzania st. I-go stopnia
Przedmioty 5 sem. - informatyka-inżynieria systemów informatycznych st.I-go st. inż.
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Pełny opis:

Tematyka modułu kształcenia obejmuje następujące zagadnienia: klasyfikacja i obszary zastosowania systemów interakcji człowiek-komputer, aspekty psychologiczne i ergonomiczne, wymagania stawiane interfejsom komunikacyjnym człowiek-komputer, zaawansowane koncepcje interakcji i ich podstawowe elementy: wielomodalność, działanie w wirtualnej rzeczywistości, wspomaganie użytkownika, techniki pozyskiwania i interpretowania danych o akcji człowieka, przegląd rozwiązań układów peryferyjnych, wybrane metody i narzędzia programowe przetwarzania i rozpoznawania obrazów, tworzenia wirtualnego otoczenia 3D i postaci 3D, komunikacji z użyciem mowy, zgodność z typowymi zachowaniami i reakcjami ludzi, GUI dla urządzeń mobilnych i wbudowanych, interfejsy przyjazne dla osób niepełnosprawnych, analiza praktycznych zasad projektowania interfejsu, trendy rozwojowe.

Treści kształcenia

- Klasyfikacja i obszary zastosowania systemów interakcji człowiek-komputer.

- Percepcja i przetwarzanie informacji u człowieka.

- Użyteczność, standardy ergonomiczne i wskazówki praktyczne.

- Metodologie projektowania interfejsu użytkownika.

- Techniki pozyskiwania i interpretowania danych o akcji człowieka.

- Wybrane metody przetwarzania i rozpoznawania obrazów.

- Przegląd rozwiązań układów peryferyjnych.

- GUI dla urządzeń mobilnych i wbudowanych.

- Interakcja człowiek - komputer w aplikacjach internetowych.

- Zaawansowane koncepcje interakcji.

- Przegląd technik i narzędzi programowych do generowania interaktywnych animacji 3D: biblioteki graficzne, silniki graficzne i silniki gier, techniki generowania trójwymiarowych modeli i animacji 3D. Integracja modeli i animacji z silnikami graficznymi.

Literatura:

Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych

J. M. Carroll - Human-Computer Interaction in the New Millennium. - Addison-Wesley. - 2002

A. Dix, J. Finlay, G. Abowd, R. Beale - Human-Computer Interaction. - Prentice Hall. - 2004

W. B. Miners - Toward Understanding Human Expression In Human-Robot Interaction. - William Ben Miners. - 2006

M. Wysocki, T. Kapuściński, J. Marnik, M. Oszust: - Rozpoznawanie gestów wykonywanych rękami w systemie wizyjnym - Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej. - 2011

Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych

J. Nielsen - Projektowanie funkcjonalnych stron internetowych. - Wyd. Helion. - 2003

D. Norman - The design of Everyday Things - Basic Books. - 2002

E. R. Davies - Machine vision: theory, algorithms, practicalities. - Elsevier. - 2005

J. L. Crowley, J. Coutaz - Vision for Man machine Interaction. - EHCI. - 1995

Literatura do samodzielnego studiowania

S. Krug - Nie każ mi myśleć. O życiowym podejściu do projektowania stron internetowych. - Wyd. Helion. - 2006

Literatura uzupełniająca

E. R. Davies - Machine vision: theory, algorithms, practicalities. - Elsevier. - 2005

Efekty uczenia się:

Student, który zaliczył modułFormy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształceniaSposoby weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia
tłumaczy techniki integracji programów do tworzenia modeli graficznych i silników graficznych wykład, laboratoriumkolokwium, obserwacja wykonawstwa
tłumaczy zasady projektowania poprawnych interfejsów użytkownikawykład, laboratoriumkolokwium, obserwacja wykonawstwa
tłumaczy poznane algorytmy i narzędzia przetwarzania obrazówwykład, laboratoriumkolokwium, obserwacja wykonawstwa

Metody i kryteria oceniania:

na ocenę 3na ocenę 4na ocenę 5
tłumaczy techniki integracji programów do tworzenia modeli graficznych i silników graficznych nie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 3, ale również tworzy proste animacje szkieletowe i modele 3dnie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 4, ale również integruje modele i animacje szkieletowe z silnikiem graficznym
tłumaczy zasady projektowania poprawnych interfejsów użytkownikanie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 3, ale również ocenia interfejs użytkownika wybranej aplikacji wskazując jego zalety i wadynie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 4, ale również projektuje interfejs użytkownika zgodny z poznanymi zasadami i normami
tłumaczy poznane algorytmy i narzędzia przetwarzania obrazównie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 3, ale również korzysta z poznanych algorytmów i narzędzi przetwarzania obrazównie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 4, ale również proponuje metody przetwarzania obrazów do rozwiązania wybranego problemu

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Tomasz Kapuściński
Prowadzący grup: Tomasz Kapuściński, Joanna Marnik
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-01-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Tomasz Kapuściński
Prowadzący grup: Tomasz Kapuściński, Joanna Marnik
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Tomasz Kapuściński
Prowadzący grup: Tomasz Kapuściński, Joanna Marnik
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Politechnika Rzeszowska im. Ignacego Łukasiewicza.
al. Powstańców Warszawy 12
35-959 Rzeszów
tel: +48 17 865 11 00 https://prz.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-4 (2025-01-17)