Politechnika Rzeszowska im. Ignacego Łukasiewicza - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Fizyka

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: EF0-ZI>Fiz
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Fizyka
Jednostka: Katedra Fizyki i Inżynierii Medycznej
Grupy: Przedmioty 1 sem. - informatyka nst. inż.
Punkty ECTS i inne: 6.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Pełny opis:

Treści kształcenia

- Pomiary fizyczne. Metody opracowania wyników pomiarów.

- Wielkości fizyczne. Wektory i skalary.

- Kinematyka punktu materialnego. Kinematyka ruchu obrotowego

- Dynamika punktu materialnego. Dynamika ciała sztywnego. Moment bezwładności.

- Zasady zachowania w fizyce. Zderzenia sprężyste i niesprężyste

- Drgania harmoniczne. Oscylator prosty, tłumiony i wymuszony. Zjawisko rezonansu.

- Fale mechaniczne w ośrodkach sprężystych. Elementy akustyki.

- Fale elektromagnetyczne. Powstawanie i opis

- Elementy optyki geometrycznej i falowej.

- Elementy fizyki jądrowej.

Literatura:

Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych

D. Halliday, R. Resnick, J. Walker - Podstawy Fizyki, - Wydawnictwo Naukowe PWN. - 2003

H.D. Young, R. A. Freedman - University Physics - Pearson New York. - 2008

I.W. Sawieliew - Wykłady z fizyki - Wydawnictwo Naukowe PWN. - 2003

Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych

Praca zbiorowa red. K. Kropa i K. Chłędowskiej - Fizyka I Pracownia - Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów. - 2010

K. Chłędowska, R. Sikora - Wybrane problemy z fizyki z rozwiązaniami cz. 1,2 - Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej. - 2010

Literatura do samodzielnego studiowania

P. Hewit - Fizyka wokół nas - PWN. - 2005

Literatura uzupełniająca

I. N. Bronsztejn, K. A. Siemiendiajew - Matematyka. Poradnik encyklopedyczny - Wydawnictwo Naukowe PWN. - 2000

B.M. Jaworski, A.A Dietław - Fizyka. Poradnik encyklopedyczny - Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. -

Efekty uczenia się:

Student, który zaliczył modułFormy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształceniaSposoby weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia
Umie wykonywac proste pomiary i je opracowywać.wykład laboratoriumobserwacja wykonawstwa, sprawozdanie z projektu
Zna pojęcie wielkości fizycznych. Rozróżnia wielkości wektorowe i skalarne. wykład, ćwiczenia rachunkowekolokwium, egzamin cz. pisemna, egzamin cz. ustna
Zna pojęcie jednostek fizycznychwykład, ćwiczenia rachunkowe, laboratoriumegzamin cz. pisemna, kolokwium, sprawozdanie z projektu
Zna podstawowe wielkości i pojęcia kinematyki ruchu postępowego i obrotowego.Potrafi rozwiązywać proste zadania obliczeniowe z tego zakresu.wykład, ćwiczenia rachunkowe, laboratoriumegzamin cz. pisemna, egzamin cz. ustna, kolokwium, sprawozdanie z projektu
Zna podstawowe prawa dynamiki dla ruchu postępowego i obrotowego. Umie nazwać wielkości fizyczne występujące w dynamice. Potrafi rozwiązywać proste zadania obliczeniowe z tego zakresu.wykład, ćwiczenia rachunkowe, laboratoriumegzamin cz. pisemna, egzamin cz. ustna, kolokwium, sprawozdanie z projektu
Zna zasady zachowania energii i pędu. Potrafi opisać wielkości w nich występujące, znaleźć zastosowania tych praw oraz rozwiązywac proste zadania z tego zakresu.wykład, ćwiczenia rachunkowe, laboratoriumegzamin cz. pisemna, egzamin cz. ustna, kolokwium, sprawozdanie z projektu
Zna pojęcie oscylatora harmonicznego. Zna równanie różniczkowe dla oscylatora harmonicznego prostego. Wie jaka funkcja jest rozwiązaniem tego problemu.wykład, ćwiczenia rachunkowe, laboratoriumegzamin cz. ustna, prezentacja projektu
Potrafi wskazać przykłady i rodzaje fal w otaczającym go środowisku. Potrafi wymienić i zdefiniowac wielkości opisujące fale. Zna równanie opisujące falę biegnącą.wykład, ćwiczenia rachunkowe, laboratoriumegzamin cz. pisemna, egzamin cz. ustna, sprawozdanie z projektu
Zna podstawowe zjawiska falowe interferencję, dyfrakcję. Potrafi wyjaśnić mechanizm powstawania fali stojących. wykład, laboratoriumegzamin cz. pisemna, sprawozdanie z projektu
Potrafi wymienić i opisac podstawowe cechy fal elektromagnetycznych. Zna zjawiska falowe.wykład, laboratoriumegzamin cz. pisemna, egzamin cz. ustna, prezentacja projektu
Zna podstawowe prawa dla optyki geometrycznej: prawo odbicia i załamaniawykład, laboratoriumegzamin cz. pisemna, egzamin cz. ustna, sprawozdanie z projektu
Zna budowę jądra atomowego, potrafii wskazać obszary zastosowania fizyki jądrowej.wykładegzamin cz. ustna

Metody i kryteria oceniania:

na ocenę 3na ocenę 4na ocenę 5
Umie wykonywac proste pomiary i je opracowywać.nie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 3, ale również Biegle posługuje się metodą różniczki zupełnej, umie wykreślać wykresy w arkuszu kalkulacyjnym i dopasowywać je do modelu liniowego.nie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 4, ale również Posługuje się specjalistycznymi narzędziami (gnuplot, origin) do kreślenia wykresów i dopasowania modelu. Samodzielnie formułuje wnioski z eksperymentów fizycznych.
Zna pojęcie wielkości fizycznych. Rozróżnia wielkości wektorowe i skalarne. nie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 3, ale również Wykorzystuje definicje iloczynów skalarnego i wektorowego.nie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 4, ale również Biegle wykorzystuje wiedzę związaną algebrą wektorową do rozwiązywania problemów.
Zna pojęcie jednostek fizycznychnie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 3, ale również Potrafi przeprowadzić analizę wymiarową i przeliczać jednostki pomiędzy systemami miar.nie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 4, ale również Zna definicje wybranych jednostek miar SI.
Zna podstawowe wielkości i pojęcia kinematyki ruchu postępowego i obrotowego.Potrafi rozwiązywać proste zadania obliczeniowe z tego zakresu.nie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 3, ale również Potrafi analizować bardziej skomplikowane problemy i zadania fizyczne z zakresu kinematyki.nie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 4, ale również Samodzielnie rozwiązuje zadania i problemy fizyczne o różnym stopniu trudności. Poszukuje alternatywnych sposobów rozwiązywania problemów.
Zna podstawowe prawa dynamiki dla ruchu postępowego i obrotowego. Umie nazwać wielkości fizyczne występujące w dynamice. Potrafi rozwiązywać proste zadania obliczeniowe z tego zakresu.nie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 3, ale również Potrafi analizować bardziej skomplikowane problemy i zadania fizyczne z zakresu dynamiki.nie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 4, ale również Samodzielnie rozwiązuje zadania i problemy fizyczne o różnym stopniu trudności. Poszukuje alternatywnych sposobów rozwiązywania problemów. Stosuje rachunek całkowy do obliczania momentów bezwładności.
Zna zasady zachowania energii i pędu. Potrafi opisać wielkości w nich występujące, znaleźć zastosowania tych praw oraz rozwiązywac proste zadania z tego zakresu.nie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 3, ale również Potrafi analizować bardziej skomplikowane problemy i zadania fizyczne z zakresu zasad zachowania w fizyce. Potrafi wskazać wykorzystanie zasad zachowania w technice i środowisku naturalnymnie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 4, ale również Samodzielnie rozwiązuje zadania i problemy fizyczne o różnym stopniu trudności. Poszukuje alternatywnych sposobów rozwiązywania problemów. Umie przeanalizować układy w technice i środowisku pod wzgędem bilansu energetycznego
Zna pojęcie oscylatora harmonicznego. Zna równanie różniczkowe dla oscylatora harmonicznego prostego. Wie jaka funkcja jest rozwiązaniem tego problemu.nie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 3, ale również Potrafi rozwiązać zagadnienie oscylatora harmonicznego prostego. Potrafi podac równianie ruchu dla oscylatora tłumionego.nie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 4, ale również Umie rozwiązać równanie dla oscylatora harmonicznego tłumionego. Potrafi określić częstość rezonansową układu drgającego z wymuszeniem.
Potrafi wskazać przykłady i rodzaje fal w otaczającym go środowisku. Potrafi wymienić i zdefiniowac wielkości opisujące fale. Zna równanie opisujące falę biegnącą.nie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 3, ale również Potrafi podać równanie falowe. Rozwiązuje proste zadania z zakresu fal.nie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 4, ale również Potrafi biegle rozwiązywać problemy i zadania z zakresu fal.
Zna podstawowe zjawiska falowe interferencję, dyfrakcję. Potrafi wyjaśnić mechanizm powstawania fali stojących. nie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 3, ale również Rozwiązuje proste problemy z zakresu ruchu falowego. nie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 4, ale również Rozwiązuje zadania i problemy z zakresu ruchu falowego o różnym stopniu trudności.
Potrafi wymienić i opisac podstawowe cechy fal elektromagnetycznych. Zna zjawiska falowe.nie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 3, ale również Zna pojęcie energii fali elektromagnetycznej, wektora Poytinga. Zna widmo promieniowania elektromagnetycznego.nie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 4, ale również Zna równania Maxwella. Potrafi objaśnić zjawiska falowe występujące dla fal elektromagnetycznych.
Zna podstawowe prawa dla optyki geometrycznej: prawo odbicia i załamanianie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 3, ale również Potrafi narysować bieg promieni w soczewkach i zwierciadłach i objaśnić powstawanie obrazu. Zna pojęcia obrazu pozornego i rzeczywistego. nie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 4, ale również Potrafi doświadczalnie wyznaczyć ogniskową soczewki. Potrafi objaśnić działanie przyrządów optycznych takich jak luneta, mikroskop, lupa.
Zna budowę jądra atomowego, potrafii wskazać obszary zastosowania fizyki jądrowej.nie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 3, ale również Zna prawo rozpadu promieniotwórczego. Potrafi wymienić i zapisac proste reakcje rozpadu i fuzji jąder atomowych. Zna pojecie zagrożenia radonowego.nie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 4, ale również Potrafi rozwiązywać zadania dotyczące szacowania wieku próbek wykorzystując prawo rozpadu promieniotwórczego. Umie objaśnić działanie reaktora jądrowego

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/20" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 10 godzin więcej informacji
Laboratorium, 20 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ryszard Stagraczyński
Prowadzący grup: Violetta Bednarska-Buczek, Tadeusz Jasiński, Ryszard Stagraczyński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/21" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-01
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 10 godzin więcej informacji
Laboratorium, 20 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ryszard Stagraczyński
Prowadzący grup: Tadeusz Jasiński, Ryszard Stagraczyński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 10 godzin więcej informacji
Laboratorium, 20 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ryszard Stagraczyński
Prowadzący grup: Tadeusz Jasiński, Ryszard Stagraczyński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Politechnika Rzeszowska im. Ignacego Łukasiewicza.
al. Powstańców Warszawy 12
35-959 Rzeszów
tel: +48 17 865 11 00 https://prz.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.1.0-4 (2024-03-12)