Politechnika Rzeszowska im. Ignacego Łukasiewicza - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wstęp do anatomii człowieka

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: FI0-DI>WdAC
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Wstęp do anatomii człowieka
Jednostka: Katedra Fizyki i Inżynierii Medycznej
Grupy: Przedmioty 1 sem. - inżynieria medyczna, st. I-go stopnia (inż.)
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Pełny opis:

Poznanie prawidłowej budowy ciała człowieka łączy się z istotnymi wiadomościami dotyczącymi funkcjonowania poszczególnych organów człowieka. Szczególny nacisk położony jest na poznanie układu kostno-stawowego, mięśni szkieletowych oraz ogólnych zasad budowy i funkcjonowania układu nerwowego człowieka

Treści kształcenia

- Wprowadzenie do anatomii

- Kościec człowieka

- Układ mięśniowy

- Wprowadzenie do układu nerwowego

- Centralny układ nerwowy

- Powłoka wspólna i narządy zmysłów

- Układ naczyniowy

- Układ pokarmowy i oddechowy

- Układ wewnątrzwydzielniczy

- Układ wydalniczy i rozrodczy

Literatura:

Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych

Rohen J.W. - Atlas Anatomii. Tablice - PZWL. - 2012

Ignasiak Z., Janusz A., Jarosińska A. - Anatomia człowieka - AWF Wrocław. -

E.Suder, Sz.Bruźewicz - Anatomia człowieka - podręcznik i atlas dla studentów licencjatów medycznych - Górnicki Wydawnictwo Medyczne Wydawnictwo Wrocław . - 2008

Literatura uzupełniająca

Aleksander Michajlik, Witold Ramotowski - Anatomia i fizjologia człowieka - PZWL. - 2009

Friedrich Paulsen, Jens Waschk - Atlas anatomii człowieka Sobotta - Elsevier Urban & Partner. - 2012

P.H.Abrahams - Atlas Anatomii - Świat Książki. -

Descartes Rene - Człowiek : opis ciała ludzkiego - PWN. - 1989

Efekty uczenia się:

Student, który zaliczył modułFormy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształceniaSposoby weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia
posiada ogólną wiedzę z zakresu budowy anatomicznej poszczególnych układów człowieka, krążenia, oddychania, wydalniczego, wewnątrzwydzielniczego, narządów zmysłu oraz aparatu ruchu człowieka.Posiada szczególną wiedzę z zakresu budowy i funkcjonowania aparatu ruchu człowieka i układu nerwowego wykładzaliczenie cz. pisemna
posiada ogólną wiedzę dotyczącą funkcjonowania poszczególnych układów człowieka: krążenia, oddychania, wydalniczego, endokrynologicznego, narządów zmysłu, oraz narządu ruchu człowieka wykładzaliczenie cz. pisemna
potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu budowy anatomicznej i funkcjonowania podstawowych układów, narządów zmysłu oraz narządu ruchu człowieka dla wyjaśnienia zaburzeń ich struktury i funkcji.Potrafi wykorzystań wiedzę z zakresu funkcjonowania układów człowieka związanych z poruszaniem się, sterowaniem ruchami i wysiłkiem fizycznym dla wyjaśnienia ich struktury i funkcji wykładzaliczenie cz. pisemna
potrafi rozwiązywać problemy związane z wykonywaniem zawodu. Uznaje konieczność ustawicznego kształcenia się i rozwoju zawodowego wykładzaliczenie cz. pisemna
współpracuje i współdziała z przedstawicielami innych zawodów i administracji w zakresie ochrony zdrowiawykładzaliczenie cz. pisemna

Metody i kryteria oceniania:

na ocenę 3na ocenę 4na ocenę 5
posiada ogólną wiedzę z zakresu budowy anatomicznej poszczególnych układów człowieka, krążenia, oddychania, wydalniczego, wewnątrzwydzielniczego, narządów zmysłu oraz aparatu ruchu człowieka.Posiada szczególną wiedzę z zakresu budowy i funkcjonowania aparatu ruchu człowieka i układu nerwowego nie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 3, ale również nie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 3, ale również potrafi odtworzyć zdobytą wiedzę na przykładach podobnych do omawianych w czasie wykładów w minimum 75-ciu procentachnie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 4, ale również nie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 4, ale również potrafi odtworzyć zdobytą wiedzę na przykładach podobnych do omawianych w czasie wykładów i ćwiczeń w minimum 85-ciu procentach.
posiada ogólną wiedzę dotyczącą funkcjonowania poszczególnych układów człowieka: krążenia, oddychania, wydalniczego, endokrynologicznego, narządów zmysłu, oraz narządu ruchu człowieka nie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 3, ale również nie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 3, ale również potrafi odtworzyć zdobytą wiedzę na przykładach podobnych do omawianych w czasie wykładów w minimum 75-ciu procentachnie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 4, ale również nie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 4, ale również potrafi odtworzyć zdobytą wiedzę na przykładach podobnych do omawianych w czasie wykładów i ćwiczeń w minimum 85-ciu procentach.
potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu budowy anatomicznej i funkcjonowania podstawowych układów, narządów zmysłu oraz narządu ruchu człowieka dla wyjaśnienia zaburzeń ich struktury i funkcji.Potrafi wykorzystań wiedzę z zakresu funkcjonowania układów człowieka związanych z poruszaniem się, sterowaniem ruchami i wysiłkiem fizycznym dla wyjaśnienia ich struktury i funkcji nie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 3, ale również nie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 3, ale również potrafi odtworzyć zdobytą wiedzę na przykładach podobnych do omawianych w czasie wykładów w minimum 75-ciu procentachnie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 4, ale również nie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 4, ale również potrafi odtworzyć zdobytą wiedzę na przykładach podobnych do omawianych w czasie wykładów i ćwiczeń w minimum 85-ciu procentach.
potrafi rozwiązywać problemy związane z wykonywaniem zawodu. Uznaje konieczność ustawicznego kształcenia się i rozwoju zawodowego Cechuje się określonymi kompetencjami społecznymiCechuje się określonymi kompetencjami społecznymi
współpracuje i współdziała z przedstawicielami innych zawodów i administracji w zakresie ochrony zdrowiaCechuje się określonymi kompetencjami społecznymiCechuje się określonymi kompetencjami społecznymi

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Politechnika Rzeszowska im. Ignacego Łukasiewicza.
al. Powstańców Warszawy 12
35-959 Rzeszów
tel: +48 17 865 11 00 https://prz.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.1.0-4 (2024-03-12)