Politechnika Rzeszowska im. Ignacego Łukasiewicza - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Modelowanie uzębień w systemach CAD

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: MM/N-DU>MUwSC
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Modelowanie uzębień w systemach CAD
Jednostka: Katedra Konstrukcji Maszyn
Grupy: Przedmioty 2 sem.- mech. i bud. maszyn - napędy mechaniczne, st. II-go stopnia
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Pełny opis:

Studenci zapoznają się z różnymi technikami modelowania uzębień w środowiskach CAD: AutoCAD, CATIA

Treści kształcenia

- Modelowanie zarysu ewolwentowego w środowisku AutoCAD w oparciu zbiór punktów wyznaczonych z równania ewolwenty. Wykorzystanie programu Excel do przygotowania zbioru punktów oraz poleceń skryptowych w środowisku CAD. Badanie dokładności modelowanej ewolwenty.

- Modelowanie zarysu ewolwentowego w oparciu zbiór punktów wyznaczonych z równania ewolwenty w środowisku CATIA. Wykorzystanie programu Excel do przygotowania zbioru punktów. Badanie dokładności modelowanej ewolwenty w zależności od sposobu rozłożenia punktów. Kształtowanie śrubowej linii zęba. Badanie zarysu zęba.

- Modelowanie zarysu ewolwentowego w środowisku CATIA z wykorzystaniem praw z parametrycznego równania ewolwenty. Badanie dokładności ewolwenty otrzymanej w wyniku przekształceń geometrycznych (kombinacja, rzutowanie).

- Modelowanie krzywej przejścia u podstawy zęba dla narzędzia zębatkowego i kołowego. Badanie wpływu promienia zaokrąglenia wierzchołka narzędzia na kształt krzywej przejścia u podstawy zęba.

- Modelowanie kół w środowisku AutoCAD z wykorzystaniem symulacji obróbki obwiedniowej. Problem kumulacji błędu obrotu. Badanie różnicy w krzywych przejścia utworzonych narzędziem kołowym (Fellows) i zębatkowym (Maag). Określenie śladu styku w przekładni metodą bezpośrednią CAD.

- Modelowanie ewolwenty z wykorzystaniem powierzchni ewolwentowo-śrubowej w środowisku CAD. Badanie dokładności ewolwenty w zależności od środowiska CAD.

- Modelowanie ewolwenty z wykorzystaniem symulacji kinematycznej. Badanie wpływu kroku symulacji na dokładność zarysu zęba.

- Modelowanie powierzchni zęba kształtowanego metodą E-P (ewolwenta-prosta). Badanie dokładności zarysu ewolwentowego zęba otrzymanego różnymi metodami.

Literatura:

Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych

red. Grzegorz Budzik - Określanie chwilowego śladu styku przekładni zębatych z zastosowaniem metod szybkiego prototypowania - OWPRZ, Rzeszów. - 2011

Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych

Andrzej Pikoń - AutoCAD 2011 PL. Pierwsze kroki - Helion, Gliwice. - 2011

Krystian Kapias - Inventor. Praktyczne rozwiązania - Helion, Gliwice. - 2002

Andrzej Wełyczko - CATIA V5. Przykłady efektywnego zastosowania systemu w projektowaniu mechanicznym - Helion, Gliwice . - 2005

Kazimierz Ochęduszko - Koła zębate Tom 1 Konstrukcja - WNT, Warszawa. - 2007

Efekty uczenia się:

Student, który zaliczył modułFormy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształceniaSposoby weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia
Umie modelować zarys ewolwenty w oparciu o zbiór punktów w środowisku AutoCAD.wykład, laboratoriumzaliczenie cz. praktyczna
Umie modelować zarys ewolwenty w oparciu o zbiór punktów w środowisku CATIA.wykład, laboratoriumzaliczenie cz. praktyczna
Umie modelować krzywe opisane równaniem parametrycznym.wykład, laboratoriumzaliczenie cz. praktyczna
Umie wyznaczyć równanie krzywej przejścia i modelować ją w środowisku CAD.wykład, laboratoriumzaliczenie cz. praktyczna
Umie kształtować ząb koła w wyniku symulacji obróbki w środowisku CAD.wykład, laboratoriumzaliczenie cz. praktyczna
Umie modelować ewolwentę w oparciu o właściwości powierzchni śrubowo-ewolwentowej.wykład, laboratoriumzaliczenie cz. praktyczna
Umie modelować zarys uzębienia wykorzystując symulacje kinematyczne w środowisku CATIA.wykład, laboratoriumzaliczenie cz. praktyczna
Zdobywa umiejętność prowadzenia badań naukowychwykład, laboratoriumzaliczenie cz. praktyczna
Zdobywa pogłębioną wiedzę z zakresu modelowania w środowisku CADwykład, laboratoriumzaliczenie cz. praktyczna

Metody i kryteria oceniania:

na ocenę 3na ocenę 4na ocenę 5
Umie modelować zarys ewolwenty w oparciu o jej równanie z wykorzystaniem programu Excel w środowisku AutoCAD nie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 3, ale również umie zamodelować inne krzywe niż ewolwentanie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 4, ale również umie wykorzystać języki programowania do modelowania zarysu zęba
Umie modelować ewolwentę w środowisku CATIA z wykorzystaniem równań parametrycznych i Exelanie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 3, ale również umie zamodelować inne krzywe niż ewolwentanie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 4, ale również umie wykorzystać języki programowania do modelowania zarysu zęba
Umie modelować krzywą przejścia u podstawy zęba w środowisku AutoCAD/CATIA z wykorzystaniem ekwidystanty i krzywych typu splajnnie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 3, ale również umie sterować stycznością splajnunie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 4, ale również umie wyznaczyć krzywą przejścia dla nietypowego zarysu
Umie przeprowadzić symulację obróbki koła zębatego z wykorzystaniem poleceń typu „script” w środowisku AutoCAD.nie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 3, ale również umie symulować obróbkę uzębień o śrubowej linii zębanie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 4, ale również umie minimalizować błędy związane z iteracją
Umie modelować ewolwentę z użyciem praw geometrycznych przy wykorzystaniu równań parametrycznych w środowisku CATIA.nie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 3, ale również Umie modelować inne zarysynie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 4, ale również umie znaleźć warunki brzegowe równań dla określonego zarysu
Umie modelować koło zębate walcowe o zębach śrubowych z wykorzystaniem powierzchni ewolwentowo-śrubowej w środowisku CATIA.nie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 3, ale również Zna co najmniej jeden sposób na eliminację problemu "drzazgi".nie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 4, ale również Zna co najmniej dwa sposoby na eliminację problemu "drzazgi".
Umie modelować koło zębatego walcowego o zębach śrubowych z wykorzystaniem metody kształtowanie E-P i przeciągnięcia w środowisku CATIA.nie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 3, ale również umie eksportować dane o geometrii do formatu STLnie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 4, ale również umie przeprowadzić symulacje kinematyczne współpracy kół zębatych w systemie CATIA
Umie zaprezentować wyniki swojej pracy - projektu z wykorzystaniem programu Power Pointnie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 3, ale również W ciekawy sposób graficzny przedstawi wyniki pracy.nie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 4, ale również Określi wpływ pewnych parametrów na wyniki pracy.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/21" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-01
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Mariusz Sobolak
Prowadzący grup: Mariusz Sobolak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Mariusz Sobolak
Prowadzący grup: Mariusz Sobolak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Politechnika Rzeszowska im. Ignacego Łukasiewicza.
al. Powstańców Warszawy 12
35-959 Rzeszów
tel: +48 17 865 11 00 https://prz.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.1.0-4 (2024-03-12)