Politechnika Rzeszowska im. Ignacego Łukasiewicza - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Technologie informacyjne I

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: ZF0-DL>TI1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Technologie informacyjne I
Jednostka: Zakład Informatyki w Zarządzaniu
Grupy: Przedmioty 1 sem. - finanse i rachunkowość, st. I-stopnia (lic.)
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Pełny opis:

Moduł kształcenia zawiera podstawowe wiadomości z technologii informacyjnych, schemat przetwarzania, klasyfikacja sprzętu,oprogramowania, sieci komputerowych, aspekty ergonomiczne, prawne i ekologiczne użytkowania komputerów, wykorzystanie usług sieciowych i oprogramowania użytkowego w administracji, gospodarce i nauce.

Treści kształcenia

- Podstawowe pojęcia z technologii informacyjnych. Dane i informacja. Schemat przetwarzania. Sprzęt i oprogramowanie. Klasyfikacja typów komputerów.

- Struktura komputera i analiza głównych podzespołów. Zasada działania. Charakterystyka urządzeń peryferyjnych. Wydajność komputera.

- Sieci lokalne, bezprzewodowe i rozległe. Internet, intranet i ekstranet. Serwis internetowy. Poczta elektroniczna. Klasyfikacja oprogramowania.

- Użytkowanie komputera. Aspekty ergonomiczne, prawne i ekologiczne użytkowania komputera. Bezpieczeństwo i ochrona danych. Rodzaje licencji.

- Systemy operacyjne – zasada działania i przykłady. Oprogramowanie użytkowe- klasyfikacja.

- Oprogramowanie użytkowe przykłady aplikacji: przetwarzanie tekstów, arkusze kalkulacyjne, bazy danych, grafiki menadżerskiej i prezentacyjnej

- Usługi sieciowe w e-gospodarkce, e-administracji, e-bankowości, e-handlu, telepracy, wirtualne społeczności.

- Kolokwium zaliczeniowe z podstaw technik informatycznych i komunikacyjnych

- Zajęcia organizacyjne. Szkolenie BHP. Omówienie programu zajęć i warunków zaliczenia. Informacja o programie Dream Spark. Zakładanie kont studenckich w serwisie Dream Spark.

- Użytkowanie komputerów - podstawowe funkcje systemu operacyjnego. Praca z systemem operacyjnym. Najważniejsze parametry konfiguracyjne. Typy plików, praca z plikami i folderami.

- Kolokwium zaliczeniowe z użytkowania komputerów.Usługi w sieciach informatycznych – wykorzystanie Internetu. Wyszukiwanie informacji w sieci WWW związanych z rachunkowością i finansami.

- Obsługa poczty elektronicznej (e-mail). Zakupy internetowe. Obsługa dystrybucji oprogramowania w eAcademy.

- Kolokwium zaliczeniowe z usług w sieciach informatycznych. Edytor tekstu – budowa dokumentu, praca z istniejącym dokumentem, nawigacja, obsługa tekstu.

- Edytory tekstu. Tworzenie nowego dokumentu, formatowanie znaków, akapitów, dokumentu, style, drukowanie dokumentu, Zarządzanie przepływem dokumentu. Kopiowanie i przenoszenie tekstu. Wyszukiwanie i zastępowanie tekstu. Sprawdzanie poprawności dokumentu

- Edytory tekstu.Tworzenie list i tabel. Wstawianie grafiki do dokumentów. Redagowanie równań. Korespondencja seryjna.

- Kolokwium zaliczeniowe z edytorów tekstu. Zaliczenie laboratorium.

Literatura:

Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych

Sikorski W.: - ECDL. Podstawy technik informatycznych i komunikacyjnych. Moduł 1 - PWN. - 2009

Nowakowska H., Nowakowski Z - ECDL. Użytkowanie komputerów. Moduł 2 - PWN. - 2009

Kopertowska - Tomczak M. - ECDL. Przetwarzanie tekstów. Moduł 3 - PWN. - 2009

Żarowska A., Węglarz W. - ECDL. Przeglądanie stron internetowych i komunikacja.Moduł 7 - PWN. - 2010

Kopertowska - Tomczak M. - ECDL. Arkusze kalkulacyjne. Moduł4 - PWN. - 2009

Kopertowska - Tomczak M. - ECDL. Bazy danych. Moduł 5 - PWN. - 2009

Kopertowska - Tomczak M. - ECDL. Grafika menedżerska i prezentacyjna. Moduł 6. - PWN. - 2009

Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych

Nowakowska H., Nowakowski Z - ECDL. Użytkowanie komputerów. Moduł 2. - PWN. - 2009

Żarowska A., Węglarz W. - ECDL. Przeglądanie stron internetowych i komunikacja.Moduł 7 - PWN. - 2010

Kopertowska - Tomczak M. - ECDL. Przetwarzanie tekstów. Moduł 3 - PWN. - 2009

Literatura do samodzielnego studiowania

Żarowska A., Węglarz W. - ECDL Advanced na skróty - PWN. - 2011

Literatura uzupełniająca

Jessup L., M., Valacich J.S. - Information System Foundations - Que Education and Training. - 1999

Efekty uczenia się:

Student, który zaliczył modułFormy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształceniaSposoby weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia
Zna podstawowe pojęcia technologii informacyjnych i różnorodne aspekty użytkowania komputera.wykład/wykład interaktywnykolokwium, test pisemny
Zna klasyfikację typów komputerów, ich strukturę i główne komponenty systemów komputerowych i  rozumie co wpływa na wydajność przetwarzania.wykład/ wykład interaktywnykolokwium, test pisemny
Zna podstawowe aspekty ergonomiczne, prawne i ekologiczne użytkowania komputera. wykład/ wykład interaktywnykolokwium, test pisemny
Zna znaczenie Internetu dla rozwoju społeczeństwa informacyjnego. wykład/wykład interaktywny/ pokazlaboratorium/projekt indywidualnykolokwium, test pisemny, obserwacja wykonawstwa
Potrafi stosować kryteria wyszukiwania informacji z dziedziny i  dyscypliny właściwej kierunkowi studiów.laboratorium/projekt indywidualnyobserwacja wykonawstwa
Samodzielnie wybiera i wykorzystuje w stopniu zadowalającym narzędzie informatyczne do realizacji określonego zadania związanego z kierunkiem studiówlaboratorium/ demonstracja/ projekt indywidualnyobserwacja wykonawstwa

Metody i kryteria oceniania:

na ocenę 3na ocenę 4na ocenę 5
Zna podstawowe pojęcia technologii informacyjnych i różnorodne aspekty użytkowania komputera.nie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 3, ale również zna podstawowe pojęcia z dziedziny TI w języku angielskim. nie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 4, ale również Zna główne tendencje rozwojowe technologii informacyjnej w dziedzinie związanej z kierunkiem studiów
Zna klasyfikację typów komputerów, ich strukturę i główne komponenty systemów komputerowych i  rozumie co wpływa na wydajność przetwarzania.nie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 3, ale również potrafi określić parametry systemu komputerowego i oprogramowania optymalnego do rozwiązywania określonej klasy problemów.nie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 4, ale również Potrafi wskazać czołowych producentów sprzętu,oprogramowania oraz usług informacyjnych.
Zna podstawowe aspekty ergonomiczne, prawne i ekologiczne użytkowania komputera. nie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 3, ale również Zna rodzaje licencji programów komputerowych. Rozumie i potrafi wyjaśnić warunki użytkowania oprogramowania na podstawie umowy licencyjnej w języku polskim.nie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 4, ale również Potrafi wybrać rodzaj licencji oprogramowania odpowiedniej dla użytkownika. Rozumie umowę licencyjną napisaną w języku angielskim.
Zna znaczenie Internetu dla rozwoju społeczeństwa informacyjnego. nie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 3, ale również potrafi prawidłowo skonfigurować skrzynkę studenckiej poczty elektronicznej, prowadzić korespondencję elektroniczną zgodnie z netykietą, zamieszczać załączniki.nie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 4, ale również potrafi automatyzować obsługę poczty elektronicznej i transferu plików.
Potrafi stosować kryteria wyszukiwania informacji z dziedziny i  dyscypliny właściwej kierunkowi studiów.nie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 3, ale również potrafi stosować złożone kryteria wyszukiwania informacji z dziedziny i dyscypliny właściwej kierunkowi studiów.nie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 4, ale również potrafi krytycznie ocenić i zweryfikować poprawność uzyskanych informacji.
Samodzielnie wybiera i wykorzystuje w stopniu zadowalającym narzędzie informatyczne do realizacji określonego zadania związanego z kierunkiem studiównie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 3, ale również w stopniu zaawansowanym zastosował narzędzia do automatyzacji prac biurowych, pisania wzorów, korespondencji seryjnej z kolokwiów na poziomie 75% lub posiada certyfikat ECDL Core bez punktacji.nie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 4, ale również w sposób twórczy dostosował podstawowe narzędzie informatyczne do rozwiązania określonego problemu. Wybrał lepiej dostosowane narzędzie informatyczne typu "open source" lub z pakietu Dreamspark do rozwiązania problemu. Uzyskał wynik z kolokwiów wyższy niż 94% albo posiada certyfikat Microsoft Office Specialist lub ECDL Advanced lub ECDL Core ze średnią punktacją wyższą niż 30 punktów.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Politechnika Rzeszowska im. Ignacego Łukasiewicza.
al. Powstańców Warszawy 12
35-959 Rzeszów
tel: +48 17 865 11 00 https://prz.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.1.0 (2023-11-21)