Politechnika Rzeszowska im. Ignacego Łukasiewicza - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Naprawy i wzmocnienia konstrukcji w obiektach historycznych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: BA/K-DU>NiWKwOH
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Naprawy i wzmocnienia konstrukcji w obiektach historycznych
Jednostka: Katedra Architektury i Dziedzictwa Kulturowego
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Pełny opis:

kurs wybieralny

Treści kształcenia

- Wprowadzenie do przedmiotu. Zabytkowe budownictwo drewniane w Polsce: przykłady, stan.

- Konwencjonalne metody wzmacniania i naprawy zabytkowych konstrukcji drewnianych.

- Połączenia klejowe w naprawie, konserwacji i wzmacnianiu konstrukcji drewnianych

- Diagnostyka stanu technicznego zabytkowych

konstrukcji drewnianych.

- Zabytkowe konstrukcje ceglane: przykłady.

- Metody napraw zabytkowych konstrukcji ceglanych.

- Wzmacnianie kamiennych murów warstwowych zaprawami iniekcyjnymi.

- Prezentacje i studiowanie wybranych przykładów wzmocnień i napraw konstrukcji w obiektach historycznych.

Literatura:

Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych

Jasieńko J. - Naprawa, konserwacja i wzmacnianie wybranych, zabytkowych konstrukcji ceglanych - Dolnośląskie Wydawnictwo Edukacyjne. - 2006

Masłowski E., Spiżewska D. - Wzmacnianie konstrukcji budowlanych - Wyd. Arkady. - 2000

Rudziński L. - Konstrukcje drewniane. Naprawy, wzmocnienia, przykłady obliczeń - Wyd. PŚ. - 2002

Stawiski B. - Konstrukcje murowe. Naprawy i wzmocnienia - 2014. -

Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych

Rapp P. - Metodyka i przykłady rewaloryzacji konstrukcji drewnianych w obiektach zabytkowych - Wiadomości Konserwatorskie • Journal of Heritage Conservation • . - 43/20

- Materiały pokonfrencyjne i przykłady prowadzonych aktualnie prac konserwatorskich dostarczone przez prowadzącego - . -

Literatura do samodzielnego studiowania

Nowak T. - Wzmacnianie drewnianych konstrukcji zabytkowych przy użyciu taśm węglowych - Wiadomości Konserwatorskie . - 14/20

Efekty uczenia się:

Student, który zaliczył modułFormy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształceniaSposoby weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia
B.W2. Zna i rozumie historię architektury i urbanistyki, architekturę współczesną, ochronę dziedzictwa w zakresie niezbędnym w twórczości architektonicznej, urbanistycznej i planistycznejwykład, laboratoriumzaliczenie cz. pisemna
B.W3. Zna i rozumie rolę i znaczenie środowiska przyrodniczego w projektowaniu architektonicznym, urbanistycznym i planowaniu przestrzennym oraz potrzebę kształtowania ładu przestrzennego, zrównoważonego rozwoju, oraz tematykę zagrożenia środowiska i krajobrazu kulturowegowykładzaliczenie cz. pisemna
B.W4. Zna i rozumie zagadnienia powiązane z projektowaniem architektonicznym, urbanistycznym i planowaniem przestrzennym, takie jak infrastruktura techniczna, komunikacja, środowisko przyrodnicze, architektura krajobrazu, uwarunkowania ekonomiczne, prawne i społeczne – niezbędne do rozumienia społecznych, ekonomicznych, ekologicznych, przyrodniczych, historycznych, kulturowych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz dostrzega potrzebę ich uwzględniania w projektowaniu architektonicznym, urbanistycznym, ruralistycznym i planowaniu przestrzennymwykład, laboratoriumzaliczenie cz. pisemna, referat ustny
B.W5. Zna i rozumie zaawansowaną problematykę budownictwa, technologii i instalacji budowlanych, konstrukcji i fizyki budowli, obejmującą kluczowe, złożone zagadnienia w projektowaniu architektonicznym, urbanistycznym i planistycznymwykład, laboratoriumreferat ustny
B.W7. Zna i rozumie teoretyczne podstawy rozumowania naukowego i prowadzenia badań w zakresie przydatnym do realizacji skomplikowanych zadań projektowych, a także interpretacji opracowań naukowych w dyscyplinie naukowej – architektura i urbanistykawykładzaliczenie cz. pisemna
B.U2. Potrafi dostrzegać znaczenie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności projektowej architekta, w tym jej wpływu na środowisko kulturowe i przyrodnicze, oraz brać odpowiedzialność za podejmowane decyzje techniczne w środowisku i za przekazanie dziedzictwa kulturowego i przyrodniczego następnym pokoleniomwykładzaliczenie cz. pisemna
B.U3. Potrafi dostrzegać aspekty systemowe i pozatechniczne, w tym środowiskowe, kulturowe, plastyczne, ekonomiczne i prawne w procesie projektowania architektonicznego, urbanistycznego i planistycznego o dużym stopniu złożonościwykładzaliczenie cz. pisemna
B.U4. Potrafi formułować wypowiedzi o charakterze analizy krytycznej z zakresu architektury, a także przedstawiać i syntetycznie opisywać podstawy ideowe projektu w oparciu o przyjęte założenialaboratoriumreferat ustny
B.U6. Potrafi przygotować i przedstawić prezentację poświęconą szczegółowym wynikom realizacji projektowego zadania inżynierskiego przy użyciu różnych technik komunikacji, w tym sformułowaną w sposób powszechnie zrozumiałylaboratoriumreferat ustny
B.S1. Jest gotów do formułowania i przekazywania społeczeństwu informacji i opinii dotyczących osiągnięć architektury i urbanistyki, ich skomplikowanych uwarunkowań oraz innych aspektów działalności architektalaboratorium, wykładzaliczenie cz. pisemna, referat ustny
B.S2. Jest gotów do rzetelnej samooceny, formułowania konstruktywnej krytyki dotyczącej działań architektonicznych i urbanistycznych, jak i przyjmowania krytyki prezentowanych przez siebie rozwiązań, ustosunkowywania się do krytyki w sposób jasny i rzeczowy, także przy użyciu argumentów odwołujących się do dostępnego dorobku w dyscyplinie naukowej, oraz twórczego i konstruktywnego wykorzystania krytykilaboratoriumreferat ustny

Metody i kryteria oceniania:

na ocenę 3na ocenę 4na ocenę 5
Zna i rozumie ograniczenia w możliwościach ingerencji w zabytkową konstrukcjęnie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 3, ale również wykazał się aktywnym udziałem w zajęciach nie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 4, ale również wykazał się aktywnym udziałem w zajęciach i samodzielnie zgłębia zagadnienia związane z konserwacją zabytków
Zna przykłady wykorzystania nowoczesnych materiałów w procesie wzmacniania zabytkowej konstrukcjinie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 3, ale również wykazał się aktywnym udziałem w zajęciach nie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 4, ale również wykazał się aktywnym udziałem w zajęciach i samodzielnie zgłębia zagadnienia związane z konserwacją zabytków
Potrafi ocenić możliwość wykonania naprawy konstrukcji z wykorzystaniem technik tradycyjnych i nowoczesnychnie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 3, ale również wykazał się aktywnym udziałem w zajęciach nie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 4, ale również wykazał się aktywnym udziałem w zajęciach i samodzielnie zgłębia zagadnienia związane z konserwacją zabytków
Potrafi ocenić wartość zabytkowej konstrukcji Cechuje się określonymi kompetencjami społecznymiCechuje się określonymi kompetencjami społecznymi

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Bartkiewicz
Prowadzący grup: Joanna Bartkiewicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-01-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Krystian Sikorski
Prowadzący grup: Krystian Sikorski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marek Gosztyła
Prowadzący grup: Marek Gosztyła
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (zakończony)

Okres: 2025-02-27 - 2025-06-22
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marek Gosztyła
Prowadzący grup: Marek Gosztyła, Krystian Sikorski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2026-02-28 - 2026-06-22
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marek Gosztyła
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Politechnika Rzeszowska im. Ignacego Łukasiewicza.
al. Powstańców Warszawy 12
35-959 Rzeszów
tel: +48 17 865 11 00 https://prz.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-73df31343 (2025-04-29)