Politechnika Rzeszowska im. Ignacego Łukasiewicza - Centralny System Uwierzytelniania
Uwaga: Codziennie w godz. 01:00-04:00 część funkcjonalności w USOSweb (m.in. wyszukiwarka osób, plan zajęć, sprawdziany, USOSmail, wydruki) jest niedostępna dla użytkowników.
Strona główna

Planowanie przestrzenne I

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: BA0-DI>PP1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Planowanie przestrzenne I
Jednostka: Katedra Urbanistyki i Architektury
Grupy: Przedmioty 4 sem. - architektura i urbanistyka, st. I-go stopnia (inż.)
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Pełny opis:

Moduł kształcenia poszerza wiedzę studenta z zakresu kształtowania przestrzeni w skali ogólnej

Treści kształcenia

- Wiadomości wstępne. Podstawowe definicje, procesy i zasady planowania przestrzennego ze szczególnym uwzględnieniem skali ogólnej.

- System planowania przestrzennego w Polsce i na świecie. Zasady tworzenia podstawowych dokumentów planistycznych

- Historia projektowania struktur osadniczych i ich wpływu na środowisko. Modele struktur osadniczych.

- Współczesne tendencje kształtowania struktur osadniczych.

- Uwarunkowania przyrodnicze wpływające na sposoby kształtowania przestrzeni. Rozwiązania energooszczędne a problemy gospodarki przestrzennej

- Infrastruktura miast w kontekście planowania przestrzennego. Zasady projektowania układów komunikacyjnych w skali ogólnej.

Literatura:

Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych

Bohm A. - Planowanie przestrzenne dla architektów krajobrazu, o czynniku kompozycji - Kraków. - 2006

Novak Z. - Planowanie regionalne i udział w nim architekta - Kraków. - 1997

Chmielewski J.M. - Teoria urbanistyki w projektowaniu i planowaniu miast - Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej. - 2005

Wejchert K. - Elementy kompozycji urbanistycznej - Wydawnictwo Arkady Warszawa. - 1984

Domański R. - Gospodarka przestrzenna. Podstawy teoretyczne - Warszawa. - 2007

Jędraszko A. - Zagospodarowanie przestrzenne w Polsce - Warszawa . - 2005

- Ustawa z dnia 27 marca 2003r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz.U.2003.80.717 z późn - . -

Publikacje naukowe

A. Sikora - Dom w "mieście-osiedlu" - . - 2019

A. Sikora - Heritage of the Polish Central Industrial District - New Cities - . - 2019

A. Sikora - Multi-family residential development in the landscape of the small city - . - 2019

A. Sikora - Possibilities for Creating Public Spaces in a Small Town: Case Study - . - 2019

P. Deroń; A. Sikora - Post-Mining Land Use for the Function of Geotourism and Spa - . - 2019

A. Sikora - Atrakcyjność turystyczna „nowych” miast COP – na przykładzie Nowej Dęby - Uniwersytet Rzeszowski. - 2018

A. Sikora - Crisis phenomena in "citi-district" - . - 2018

A. Sikora - Członkostwo w Radzie naukowej do spraw koncepcji zmiany granic miasta Rzeszowa - . - 2018

A. Sikora - The development of small settlements in the industrial plant - city model - based on the examples of Nowa Dęba and Nowa Sarzyna - . - 2018

M. Sęp; A. Sikora - Dynamika przekształceń struktury miejskiej Tarnobrzega - Uniwersytet Rzeszowski. - 2018

M. Sęp; A. Sikora - The validity of the BDOT10k database on the example of the town of Tarnobrzeg - . - 2018

H. Hrehorowicz-Gaber; A. Sikora - Przekształcenia nowych terytoriów miejskich na przykładzie Rzeszowa - . - 2017

A. Sikora; B. Walicka - Góral - Zmiany struktury przestrzennej kontinuum miejsko-wiejskiego w Polsce Wschodniej pod wpływem wsparcia finansowego z funduszy Unii Europejskiej - Exante. - 2016

H. Hrehorowicz-Gaber; A. Sikora - Problem terenów osuwiskowych w procesie planowania i praktyce projektowej Południowej Małopolski - PUBLIC ORGANIZATION SMART&YOUNG, UKRAINE. - 2016

M. Olejarz; A. Sikora - Przekształcenia struktury przestrzennej miejskiej tkanki przemysłowej na przykładzie Rzeszowa - Exante. - 2016

Efekty uczenia się:

Student, który zaliczył modułFormy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształceniaSposoby weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia
Ma podstawową wiedzę z zakresu funkcjonowania systemu planowania przestrzennego. wykładegzamin cz. pisemna
Posiada podstawowe umiejętności sporządzania prostych dokumentów planistycznychprojekt indywidualnyegzamin cz. praktyczna, prezentacja projektu
Ma podstawową wiedzę z teorii urbanistyki i architekturywykładegzamin cz. pisemna
Posiada umiejętności projektowania urbanistycznegoprojekt indywidualnyegzamin cz. praktyczna, prezentacja projektu
Ma świadomość znaczenia kształtowania przestrzeni na poziomie planistycznym w celu zachowania ładu przestrzennegowykład, projekt indywidualnyprezentacja projektu

Metody i kryteria oceniania:

na ocenę 3na ocenę 4na ocenę 5
Ma podstawową wiedzę z zakresu funkcjonowania systemu planowania przestrzennego. nie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 3, ale również swobodnie posługuje się podstawowymi pojęciami z dziedzinynie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 4, ale również ma wiedzę z zakresu wieloaspektowych czynników planowania zarówno naturalnego jak i zurbanizowanego
Posiada podstawowe umiejętności sporządzania prostych dokumentów planistycznychnie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 3, ale również potrafi stopniować i różnicować zapisy planistyczne w zależności od zastanego kontekstu miejsca.nie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 4, ale również zna zasady projektowania w odniesieniu do prognozowanych skutków finansowych i oddziaływania na środowisko
Ma podstawową wiedzę z teorii urbanistyki i architekturynie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 3, ale również potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę i dokonać na jej podstawie precyzyjnych zapisów planistycznychnie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 4, ale również zna konsekwencje prawne, ekonomiczne, społeczne i inne zastosowanych zapisów
Posiada umiejętności projektowania urbanistycznegonie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 3, ale również potrafi wykorzystać posiadane umiejętności i dokonać na ich podstawie precyzyjnych zapisów planistycznychnie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 4, ale również zna konsekwencje prawne, ekonomiczne, społeczne i inne zastosowanych zapisów
Ma świadomość znaczenia kształtowania przestrzeni na poziomie planistycznym w celu zachowania ładu przestrzennegonie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 3, ale również ma świadomość wpływu zapisów planowania przestrzennego na jakość środowiska życia mieszkańców struktur osadniczychnie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 4, ale również zna konsekwencje prawne, ekonomiczne, społeczne i inne zastosowanych zapisów

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Politechnika Rzeszowska im. Ignacego Łukasiewicza.
al. Powstańców Warszawy 12
35-959 Rzeszów
tel: +48 17 865 11 00 https://prz.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-3 (2024-12-18)