Politechnika Rzeszowska im. Ignacego Łukasiewicza - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Sztuki plastyczne i techniki warsztatowe

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: BA0-DI>SPiTW4
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Sztuki plastyczne i techniki warsztatowe
Jednostka: Zakład Projektowania Architektonicznego i Grafiki Inżynierskiej
Grupy: Przedmioty 4 sem. - architektura i urbanistyka, st. I-go stopnia (inż.)
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Pełny opis:

Każde ćwiczenie rozpoczyna wykład wprowadzający, przybliżający tło opracowywanego tematu: nie tylko sprecyzowanie zadania do wykonania, ale rozszerzenie nakreślające potrzebę teoretycznej artystycznej refleksji i zastosowanie jej praktyczne - zawodowe, w projektowaniu, oraz: inspiracje ukierunkowujące, jak również komentarz autorski, nadający ogólny humanistyczny wymiar działaniu twórczemu i techniczny realny kształt ćwiczeniu plastycznemu. Ćwiczenia służą: rozwijaniu abstrakcyjnego twórczego myślenia i wrażliwości artystycznej, poznaniu technik malarskich, intermediów, multimediów i poszerzaniu warsztatu rysownika i designera, rozszerzone ćwiczenia z kolorystyki i kompozycji, przełożenie zagadnień projektowych na zadania plastyczne. Tematy - związane bezpośrednio z zagadnieniami projektowymi (architektonicznymi): kompozycja, przełożenie wartości ulotnych na kształty, przełożenie zadań projektanckich na plastyczne-malarskie (i vice versa), malarskie techniki szkicowe dla przedstawienia projektu,

ćwiczenia graficzne na potrzeby warsztatu projektowego, umiejętność wydobycia cech istotnych projektu – podkreślenie wartości przestrzennych w wizualizacji, makiecie itp. W ramach modułu istnieją treści do wyboru: wybór elementu, zjawiska lub lokalizacji wykorzystywanych w projekcie

Treści kształcenia

- Wykształcenie poczucia estetyki polegające na umiejętności doboru skali, proporcji, kolorystyki, efektu specjalnego i sposobu przedstawienia, nauka wyboru kierunku właściwych poszukiwań przestrzennych, designerskich i artystycznych wraz z umiejętnością doboru środka wyrazu (materiału, tekstury, połysku).

- Nauka i doskonalenie rysunku jako języka zawodowego - sposobu najszybszej i najprecyzyjniejszej komunikacji wszystkich zagadnień projektowych, prezentacji , porozumienia interdyscyplinarnego i międzyludzkiego, transpozycji treści na formę.

Zajęcia kształcąumiejętność szybkiego celnego szkicu, precyzyjnego odwzorowania, pełnowartościowego obrazowego przekazu myśli, kształcą sprawność warsztatu i indywidualność wyrazu.

- Student powinien wykazać się panowaniem i sprawnym posługiwaniem rysunkiem jako narzędziem zawodowym architekta, wyczucie przestrzeni, wielkości i proporcji, operowanie perspektywą malarską i zastosowanie geometrii wykreślnej, znajomością podstaw projektowania architektury, wrażliwością estetyczną, wyrobieniem plastycznym i umiejętnością abstrakcyjnego i filozoficznego sposobu postrzegania.

- Wprawa szybkiego szkicowania, konsekwentne i precyzyjne przeniesienie charakteru przedmiotu i obserwacji przestrzennych w dwuwymiar, celowość użycia światła i cienia, budowanie brył o zróżnicowanej strukturze i konfiguracji. Na poprawność rysunku składają się:

- trafność obserwacji,

- zastosowanie wiedzy profesjonalnej, kulturowej, ideologicznej,

- sprawność warsztatowa,

Literatura:

Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych

red. Adam Budak - Co to jest architektura? Antologia (What is Architecture? Anthology) , vol.2 - Muzeum Sztuki I Techniki Japońskiej MANGGHA, Kraków. - 2008

Witruwiusz, tłum. z łac. Kazimierz Kumaniecki - O architekturze ksiąg dziesięć - PWN. - 1956

Klemens Krajewski - Mała encyklopedia architektury I wnętrz - Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław. - 1974

Peter Gőssel & Gabriele Leuthäuser - Architektura XX wieku - Taschen/TMC Art., Kőln. - 2006

Leszek Maluga, - Autonomiczne rysunki architektoniczne - Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej. - 2006

Anna Starmer - Jak dobierać kolory. Inspirujące palety barw do projektowania wnętrz - Arkady, Warszawa . - 2005

Maria Rzepińska - Siedem wieków malarstwa europejskiego - Wydawnictwo Literackie, Kraków. - 1973

Bauhaus archiv/M. Droste - Bauhaus 1919-1933 - Taschen. - 2006

Philip Jodidio - Architecture Now! tomy 1 - 9 - Taschen. - 2010

Mo Zell - Kurs rysunku architektonicznego. Narzędzia i techniki dla przedstawiania koncepcji architektonicznyc - ABE Dom Wydawniczy, Warszawa . - 2008

José M. Parramón i Muntsa Calbó - Perspektywa w rysunku i malarstwie - Wyd. Szkolne I Pedagog. Warszawa. - 1993

Eco U. - Historia Piękna - Dom Wydawniczy Rebis. - 2009

Mizia M. - Architektura w przestrzeni sztuk - Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej. - 2013

Efekty uczenia się:

Student, który zaliczył modułFormy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształceniaSposoby weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia
Wykształcenie wrażliwości na piękno, projektanckiego poczucia estetyki, zdolności twórczego niestandardowego spojrzenia na potrzeby inwestora i inwestycji (poprzez dobór wartości plastycznych), umiejętności podmiotowego traktowania adresata i użytkownika architektury (poprzez dobór środków artystycznych) umiejętności spektakularnej prezentacji projektu (poprzez dobór technik artystycznych)projekt indywidualny -obraz w zadanej technice malarskiej (mieszanej), o określonym temacie i w indywidualnej interpretacjiprezentacja projektu -klauzurowo prowadzone zajęcia tworzą galerię obrazów każdego studenta dokumentując indywidualność twórczą, sposób widzenia rzeczywistości , znajomość problemów profesjonalnych
Sprawnie posługuje się rysunkiem odręcznym oraz innymi technikami plastycznymi.praca artystycznaprezentacja projektu
Opanował merytorycznie rysunek szkicowy w technice trwałej wymagającej podejmowania szybkich, jednoznacznych decyzji i umiejętność precyzowania ich w formie graficznej.praca artystycznaprezentacja projektu
Rozbudowanie wyobraźni i wykształcenie wrażliwości estetycznej.praca artystycznaprezentacja projektu
Zna podstawowe elementy i zasady kompozycji artystycznej, obiektów architektonicznych i wnętrz urbanistycznych.praca artystycznaprezentacja projektu
Wiedza w zakresie świadomego rozwiązywania i łączenia złożonych zagadnień problemowych dotyczących zarówno zagadnień stylistycznych, estetycznych i artystycznych oraz technicznych.praca artystycznaprezentacja projektu
Dostrzega konieczność ciągłego rozwoju i poszerzania horyzontów.praca artystycznaprezentacja projektu
Potrafi tworzyć działa artystyczne i architektoniczne indywidualnie i w zespole.praca artystycznaprezentacja projektu

Metody i kryteria oceniania:

na ocenę 3na ocenę 4na ocenę 5
Wykształcenie wrażliwości na piękno, projektanckiego poczucia estetyki, zdolności twórczego niestandardowego spojrzenia na potrzeby inwestora i inwestycji (poprzez dobór wartości plastycznych), umiejętności podmiotowego traktowania adresata i użytkownika architektury (poprzez dobór środków artystycznych) umiejętności spektakularnej prezentacji projektu (poprzez dobór technik artystycznych)nie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 3, ale również charakteryzuje się indywidualną rozpoznawalną stylistyką swoich prac i pomysłowością rozwiązań projektowychnie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 4, ale również wyróżnia się niekonwencjonalnym sposobem myślenia, zaskakującymi rozwiązaniami, innowacyjnością pomysłów projektowych, urzekającym pięknem wykonania
Sprawnie posługuje się rysunkiem odręcznym oraz innymi technikami plastycznymi.nie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 3, ale również dobra umiejętność nie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 4, ale również bardzo dobra umiejętność
Opanował merytorycznie rysunek szkicowy w technice trwałej wymagającej podejmowania szybkich, jednoznacznych decyzji i umiejętność precyzowania ich w formie graficznej.nie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 3, ale również dobra umiejętność nie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 4, ale również bardzo dobra umiejętność
Rozbudowanie wyobraźni i wykształcenie wrażliwości estetycznej.Cechuje się określonymi kompetencjami społecznymiCechuje się określonymi kompetencjami społecznymi
Zna podstawowe elementy i zasady kompozycji artystycznej, obiektów architektonicznych i wnętrz urbanistycznych.nie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 3, ale również dobra wiedza nie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 4, ale również bardzo dobra wiedza
Wiedza w zakresie świadomego rozwiązywania i łączenia złożonych zagadnień problemowych dotyczących zarówno zagadnień stylistycznych, estetycznych i artystycznych oraz technicznych.Cechuje się określonymi kompetencjami społecznymiCechuje się określonymi kompetencjami społecznymi
Dostrzega konieczność ciągłego rozwoju i poszerzania horyzontów.Cechuje się określonymi kompetencjami społecznymiCechuje się określonymi kompetencjami społecznymi
Potrafi tworzyć działa artystyczne i architektoniczne indywidualnie i w zespole.nie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 3, ale również dobra umiejętność nie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 4, ale również bardzo dobra umiejętność

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Politechnika Rzeszowska im. Ignacego Łukasiewicza.
al. Powstańców Warszawy 12
35-959 Rzeszów
tel: +48 17 865 11 00 https://prz.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-3 (2024-12-18)