Sztuki plastyczne i techniki warsztatowe
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | BA0-DI>SPiTW4 | |||||||||||||||||||||||||||
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) | |||||||||||||||||||||||||||
Nazwa przedmiotu: | Sztuki plastyczne i techniki warsztatowe | |||||||||||||||||||||||||||
Jednostka: | Zakład Projektowania Architektonicznego i Grafiki Inżynierskiej | |||||||||||||||||||||||||||
Grupy: |
Przedmioty 4 sem. - architektura i urbanistyka, st. I-go stopnia (inż.) |
|||||||||||||||||||||||||||
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
|||||||||||||||||||||||||||
Język prowadzenia: | polski | |||||||||||||||||||||||||||
Pełny opis: |
Każde ćwiczenie rozpoczyna wykład wprowadzający, przybliżający tło opracowywanego tematu: nie tylko sprecyzowanie zadania do wykonania, ale rozszerzenie nakreślające potrzebę teoretycznej artystycznej refleksji i zastosowanie jej praktyczne - zawodowe, w projektowaniu, oraz: inspiracje ukierunkowujące, jak również komentarz autorski, nadający ogólny humanistyczny wymiar działaniu twórczemu i techniczny realny kształt ćwiczeniu plastycznemu. Ćwiczenia służą: rozwijaniu abstrakcyjnego twórczego myślenia i wrażliwości artystycznej, poznaniu technik malarskich, intermediów, multimediów i poszerzaniu warsztatu rysownika i designera, rozszerzone ćwiczenia z kolorystyki i kompozycji, przełożenie zagadnień projektowych na zadania plastyczne. Tematy - związane bezpośrednio z zagadnieniami projektowymi (architektonicznymi): kompozycja, przełożenie wartości ulotnych na kształty, przełożenie zadań projektanckich na plastyczne-malarskie (i vice versa), malarskie techniki szkicowe dla przedstawienia projektu, ćwiczenia graficzne na potrzeby warsztatu projektowego, umiejętność wydobycia cech istotnych projektu – podkreślenie wartości przestrzennych w wizualizacji, makiecie itp. W ramach modułu istnieją treści do wyboru: wybór elementu, zjawiska lub lokalizacji wykorzystywanych w projekcie Treści kształcenia - Wykształcenie poczucia estetyki polegające na umiejętności doboru skali, proporcji, kolorystyki, efektu specjalnego i sposobu przedstawienia, nauka wyboru kierunku właściwych poszukiwań przestrzennych, designerskich i artystycznych wraz z umiejętnością doboru środka wyrazu (materiału, tekstury, połysku). - Nauka i doskonalenie rysunku jako języka zawodowego - sposobu najszybszej i najprecyzyjniejszej komunikacji wszystkich zagadnień projektowych, prezentacji , porozumienia interdyscyplinarnego i międzyludzkiego, transpozycji treści na formę. Zajęcia kształcąumiejętność szybkiego celnego szkicu, precyzyjnego odwzorowania, pełnowartościowego obrazowego przekazu myśli, kształcą sprawność warsztatu i indywidualność wyrazu. - Student powinien wykazać się panowaniem i sprawnym posługiwaniem rysunkiem jako narzędziem zawodowym architekta, wyczucie przestrzeni, wielkości i proporcji, operowanie perspektywą malarską i zastosowanie geometrii wykreślnej, znajomością podstaw projektowania architektury, wrażliwością estetyczną, wyrobieniem plastycznym i umiejętnością abstrakcyjnego i filozoficznego sposobu postrzegania. - Wprawa szybkiego szkicowania, konsekwentne i precyzyjne przeniesienie charakteru przedmiotu i obserwacji przestrzennych w dwuwymiar, celowość użycia światła i cienia, budowanie brył o zróżnicowanej strukturze i konfiguracji. Na poprawność rysunku składają się: - trafność obserwacji, - zastosowanie wiedzy profesjonalnej, kulturowej, ideologicznej, - sprawność warsztatowa, |
|||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych red. Adam Budak - Co to jest architektura? Antologia (What is Architecture? Anthology) , vol.2 - Muzeum Sztuki I Techniki Japońskiej MANGGHA, Kraków. - 2008 Witruwiusz, tłum. z łac. Kazimierz Kumaniecki - O architekturze ksiąg dziesięć - PWN. - 1956 Klemens Krajewski - Mała encyklopedia architektury I wnętrz - Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław. - 1974 Peter Gőssel & Gabriele Leuthäuser - Architektura XX wieku - Taschen/TMC Art., Kőln. - 2006 Leszek Maluga, - Autonomiczne rysunki architektoniczne - Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej. - 2006 Anna Starmer - Jak dobierać kolory. Inspirujące palety barw do projektowania wnętrz - Arkady, Warszawa . - 2005 Maria Rzepińska - Siedem wieków malarstwa europejskiego - Wydawnictwo Literackie, Kraków. - 1973 Bauhaus archiv/M. Droste - Bauhaus 1919-1933 - Taschen. - 2006 Philip Jodidio - Architecture Now! tomy 1 - 9 - Taschen. - 2010 Mo Zell - Kurs rysunku architektonicznego. Narzędzia i techniki dla przedstawiania koncepcji architektonicznyc - ABE Dom Wydawniczy, Warszawa . - 2008 José M. Parramón i Muntsa Calbó - Perspektywa w rysunku i malarstwie - Wyd. Szkolne I Pedagog. Warszawa. - 1993 Eco U. - Historia Piękna - Dom Wydawniczy Rebis. - 2009 Mizia M. - Architektura w przestrzeni sztuk - Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej. - 2013 |
|||||||||||||||||||||||||||
Efekty uczenia się: |
|
|||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
|
Właścicielem praw autorskich jest Politechnika Rzeszowska im. Ignacego Łukasiewicza.