Politechnika Rzeszowska im. Ignacego Łukasiewicza - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Etyka zawodu architekta i ochrona własności intelektualnej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: BA0-DU>EZAiOWI
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Etyka zawodu architekta i ochrona własności intelektualnej
Jednostka: Katedra Urbanistyki i Architektury
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 1.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Pełny opis:

Podstawowe zagadnienia etyczne i prawno-administracyjne dotyczące działalności zawodowej architektów i ich wpływ na kształtowanie sylwetki / osobowości zawodowej architektów. Rola świadomości etycznej / wrażliwości moralnej oraz poczucia odpowiedzialności w systematycznym i ciągłym kształceniu postawy architekta w świetle faktu iż jest to zawód zaufania publicznego.

Treści kształcenia

- Wprowadzenie:

1. Warunki zaliczenia i kryteria oceny

2. Formuła zajęć interaktywna (wykłady wprowadzające, prezentacje; dyskusja)

3. Wytyczne do referatów (analizy

4. Założenia kursu:

5. Cel i zadania kursu; ważne pytania;

6. Ogólna charakterystyka przedmiotu problemy teoretyczne i praktyczne

7. Pojęcia podstawowe (odpowiedzialność, wartości etyczne, podstawowe pojęcia etyki oraz pojęcia stosowane w KEZA i Ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych

- Sytuacje problemowe w praktyce architektonicznej dotyczące zagadnień etycznych.

Pojęcie sytuacji problemowej / konfliktowej (konflikty interesów i konflikty między wartościami związanymi z procesem tworzenia dzieła architektonicznego i życiem obiektu (obiektów) będącego (będących) efektem procesu twórczego; Uczestnicy / strony / podmioty procesu decyzyjnego : właściciele/ klienci, użytkownicy, urzędnicy, mediatorzy, podmioty procesów sądowych (cywilnych wzgl. karnych);

Kategorie problemów i konfliktów oraz tryby / procedury ich rozwiązywania / zarządzania (negocjacje, mediacje, arbitraż, proces sądowy itp.)

- Wybrane zagadnienia teoretyczne / filozoficzne etyki: podstawowe pojęcia, podejścia, teorie, zasady / koncepcje filozoficzne: (przegląd niektórych podejść / interpretacji filozoficznej problematyki odnoszące się do etyki;

Etyka: podstawowe pojęcia, podejścia, teorie, zasady / koncepcje filozoficzne:

1. Rozumienie etyki, systemy etyczne

2. Niektóre idee etyczne wg. klasyków filozofii i przedstawicieli filozofii europejskiej (Sokrates, Platon, Immanuel Kant, Edmund Husserl, Max Scheler, N. Hartmann, Emanuel Levinas) ze szczególnym podkreśleniem wkładu polskiej myśli filozoficznej w rozwój etyki i filozofii kultury: Florian Znaniecki (1882 1950), Tadeusz Kotarbiński (1886 1981), Roman Ingarden (1893 1970), Józef Tischner (1931 2000)

- Pojęcie wartości etycznej; kategorie wartości w etyce i praktyce zawodowej architektów; problemy filozoficzne i praktyczne związane z etyką zawodu architekta; Etyka i estetyka zagadnienia etyczne w procesie twórczym; Ochrona wartości; tło ekologiczne i społeczne; Wartości a doktryna zrównoważonego rozwoju; Wartości a ochrona dziedzictwa kulturowego

- Analiza treści Kodeksu etyki zawodowej architektów: Zasada 1 zobowiązania ogólne (6 reguł); Zasada 2 zobowiązania wobec społeczeństwa (7 reguł); Zasada 3 zobowiązania wobec klientów (14 reguł); Zasada 4 zobowiązania wobec zawodu (16 reguł)

- Rodzaje praw autorskich (autorskie prawa osobiste i autorskie prawa majątkowe)

- Utwór architektoniczny (dyskusja nad interpretacją pojęcia); „Czy szkic na serwetce to już utwór architektoniczny?

- Analiza wybranych problemów praktycznych dotyczących etyki zawodu architekta i ochrony własności intelektualnej

- Problemy procesu tworzenia dzieła architektonicznego; Typy konfliktów etycznych dotyczących procesu projektowania i innych faz procesu inwestycyjnego w budownictwie; Przedmiot prawa autorskiego; Zagadnienie utworu architektonicznego; Autorskie prawa osobiste, autorskie prawa majątkowe do utworu; Przypadki naruszenia praw autorskich

- Niektóre zagadnienia proponowane (do wyboru) jako temat referatów opracowanych – w ramach ćwiczeń – w zespołach autorskich:

1. Równoważenie struktury użytkowania jako zagadnienie etyczne w projektach architektoniczno-urbanistycznych;

2. Etyczne problemy związane z projektami architektoniczno-urbanistycznymi inwestycji budowlanych lokalizowanych w obszarach wrażliwych ekologicznie;

3. Kryteria etyczne rozstrzygania konfliktów generowanych zmianami w zagospodarowaniu przestrzennym oraz oceny zachowań architekta w takich sytuacjach;

4. Problemy etyki zawodu architekta w procesie podejmowania decyzji projektowych dotyczących inwestycji budowlanych lokalizowanych w rejonach o szczególnych wymaganiach w zakresie ochrony środowiska;

5. Wprowadzanie przez architekta niekorzystnych zmian w projekcie pod naciskiem inwestora – ocena zachowań w kontekście ustaleń / reguł określonych w Kodeksie Etyki Zawodowej Architektów (KEZA);

6. Ocena zachowań architekta pod kątem kryteriów etycznych w sytuacjach podejmowania / prowadzenia projektów skutkujących nadmiernym zabudowaniem terenów zielonych w mieście;

7. Analiza sytuacji konfliktowych między architektem i inwestorem pod kątem zasad i kryteriów określonych w Kodeksie Etyki Zawodowej Architektów;

8. Konflikt między interesem inwestora a dobrem publicznym oraz interesem społeczności lokalnej – zagadnienia etyczne;

9. Uwzględnienie zieleni w projektach – jako zagadnienie etyki zawodowej architekta;

10. Odpowiedzialność etyczna architekta w dziedzinie ochrony wartości materialnego dziedzictwa kulturowego w Polsce – problemy ogólne oraz analiza zachowań w wybranych przypadkach;

11. Projektowanie w kontekście zabytkowym – zagadnienia etyczne;

12. Etyczność architekta przy modernizacji obiektów materialnego dziedzictwa kulturowego;

13. Problem plagiatu w architekturze – przykłady sytuacji problemowych i ocena prawidłowości / nieprawidłowości zachowań w procesach decyzyjnych dotyczących takiej sytuacji;

14. Problem niewypłacalności inwestorów w stosunku do architektów – ocena sytuacji w kontekście reguł / zasad opisanych w Kodeksie Etyki Zawodowej Architektów oraz innych regulacji prawnych;

15. Kwestia zaniżania wynagrodzeń w zawodzie architekta w kontekście ustaleń KEZA;

16. Partycypacja społeczeństwa w procesie projektowania jako zagadnienie etyczne;

17. Konflikty interesów między architektami i ocena postaw etycznych w takich sytuacjach;

18. Odpowiedzialność społeczna jako kryterium etyczne oceny projektu architektonicznego;

19. Konflikt inwestora z architektem na tle praw autorskich

Literatura:

Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych

Kodeks etyki zawodowej architektów, - Załącznik do Uchwały 01 III Sprawozdawczego Krajowego Zjazdu Izby Architektów podjętej w dniu 18 czerwca 2005, Warszawa - . - 2005

Ustawa z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych - - . -

Tischner, J - O człowieku. Wybór pism filozoficznych - Zakład Narodowy Im. Ossolińskich – Wydawnictwo, Wrocław, Warszawa. - 2003

Ingarden R. - Wykłady z etyki - PWN, Warszawa. - 1989

Ingarden R. - Przeżycie, dzieło, wartość - Wydawnictwo Literackie, Kraków. - 1966

Kucza-Kuczyński K - Dylemat odpowiedzialności w nauce o architekturze wobec twórczości w architekturze - [w:] Gzell Sł. (pod redakcją), Architektura, urbanistyka, nauka, Wydawnictwo naukowe PWN. - 2019

Kucza-Kuczyński K. - Zawód architekt. O etyce zawodowej i moralności architektury - Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa. - 2007

Hartman J, Woleński J - Wiedza o etyce - PWN . - 2009

Tatarkiewicz W - Historia Filozofii - PWN, Warszawa. - 2005

Lisak M - Elementy etyki w zawodzie architekta - Wyd. PK. - 2006

Stróżewski W - Dialektyka twórczości - Znak, Kraków. - 2007

Georg D. Chryssides, John H. Kaler - Wprowadzenie do etyki biznesu - Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa. - 1999

Mac Intyre A - Krótka historia etyki przeł. A. Chmielewski - PWN, Warszawa. - 1995

Jackson J - Biznes i moralność - Fundacja Edukacyjna Przedsiębiorczości, Wydawn. Naukowe PWN, Warszawa. - 1999

Andrzejuk A (red.) - Zagadnienia etyki zawodowej - Novo, Warszawa. - 1998

Zwoliński A. - Owoc pracy: zarys etyki życia gospodarczego - Gotów, Kraków. - 2000

Załucki M (red.) - Prawo własności intelektualnej. Repetytorium - Difin, Wydanie II, Warszawa. - 2010

Zuziak Z. K - Wstęp do nowej filozofii urbanistyki - Teka Komisji Urbanistyki i Architektury, PAN Oddział w Krakowie, (w druku). - 2020

Drzeżdżon W. - Etyczne aspekty pracy zawodowej. Wybrane zagadnienia, [w:] Studia Gdańskie. Wizje i rzeczywistość, 10, 21-35 - Biblioteka Nauki: http://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.desklight-81107d5e-2fc0-409b-b197-12c8f760a68e. - 2013

Publikacje naukowe

Z. Zuziak - Śródmieście a policentryczność - WYDAWNICTWO POLITECHNIKI KRAKOWSKIEJ. - 2020

Z. Zuziak - Wstęp do nowej filozofii urbanistyki - . - 2020

M. Gosztyła; M. Janda; E. Jaracz; T. Jaworski; J. Malczewska; A. Martyka; A. Mikrut; M. Szarata; Z. Zuziak - Węzły i Korytarze Rozwoju Funkcji Metropolitalnych Rzeszowa - . - 2019

Z. Zuziak - Naukowe oblicze urbanistyki - WYDAWNICTWO NAUKOWE PWN, WARSZAWA . - 2019

Z. Zuziak - Feelings and Reasons in the Architecture of The City. A Lesson from Two Inner Cities - WYDAWNICTWO POLITECHNIKI KRAKOWSKIEJ. - 2018

Z. Zuziak - Węzły miejskości a modele przestrzenne struktur miejskich. Z notatek nt. synergii w urbanistycznych konstrukcjach śródmieść - . - 2018

Efekty uczenia się:

Student, który zaliczył modułFormy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształceniaSposoby weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia
B.W1. Zna i rozumie zaawansowaną teorię architektury i urbanistyki przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu projektowania architektonicznego i urbanistycznego oraz planowania przestrzennego, a także trendy rozwojowe i aktualne kierunki w projektowaniu architektonicznym i urbanistycznymwykład, ćwiczenia problemoweesej
B.W2. Zna i rozumie historię architektury i urbanistyki, architekturę współczesną, ochronę dziedzictwa w zakresie niezbędnym w twórczości architektonicznej, urbanistycznej i planistycznejwykład, ćwiczenia problemoweesej
B.W3. Zna i rozumie rolę i znaczenie środowiska przyrodniczego w projektowaniu architektonicznym, urbanistycznym i planowaniu przestrzennym oraz potrzebę kształtowania ładu przestrzennego, zrównoważonego rozwoju, oraz tematykę zagrożenia środowiska i krajobrazu kulturowegowykład, ćwiczenia problemoweesej
B.W4. Zna i rozumie zagadnienia powiązane z projektowaniem architektonicznym, urbanistycznym i planowaniem przestrzennym, takie jak infrastruktura techniczna, komunikacja, środowisko przyrodnicze, architektura krajobrazu, uwarunkowania ekonomiczne, prawne i społeczne – niezbędne do rozumienia społecznych, ekonomicznych, ekologicznych, przyrodniczych, historycznych, kulturowych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz dostrzega potrzebę ich uwzględniania w projektowaniu architektonicznym, urbanistycznym, ruralistycznym i planowaniu przestrzennymwykład, ćwiczenia problemoweesej
B.W6. Zna i rozumie przepisy techniczno-budowlanewykład, ćwiczenia problemoweesej
B.W7. Zna i rozumie teoretyczne podstawy rozumowania naukowego i prowadzenia badań w zakresie przydatnym do realizacji skomplikowanych zadań projektowych, a także interpretacji opracowań naukowych w dyscyplinie naukowej – architektura i urbanistykawykład, ćwiczenia problemoweesej
B.W9. Zna i rozumie podstawowe zasady etyki zawodu architekta i pojęcia z zakresu ochrony własności intelektualnejwykład, ćwiczenia problemoweesej
B.U1. Potrafi integrować zaawansowaną wiedzę z zakresu różnych obszarów nauki, w tym historii, historii architektury, historii sztuki i ochrony dóbr kultury, gospodarki przestrzennej podczas rozwiązywania złożonych zadań inżynierskichwykład, ćwiczenia problemoweesej
B.U2. Potrafi dostrzegać znaczenie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności projektowej architekta, w tym jej wpływu na środowisko kulturowe i przyrodnicze, oraz brać odpowiedzialność za podejmowane decyzje techniczne w środowisku i za przekazanie dziedzictwa kulturowego i przyrodniczego następnym pokoleniomwykład, ćwiczenia problemoweesej
B.U3. Potrafi dostrzegać aspekty systemowe i pozatechniczne, w tym środowiskowe, kulturowe, plastyczne, ekonomiczne i prawne w procesie projektowania architektonicznego, urbanistycznego i planistycznego o dużym stopniu złożonościwykład, ćwiczenia problemoweesej
B.U4. Potrafi formułować wypowiedzi o charakterze analizy krytycznej z zakresu architektury, a także przedstawiać i syntetycznie opisywać podstawy ideowe projektu w oparciu o przyjęte założeniawykład, ćwiczenia problemoweesej
B.U8. Potrafi odpowiednio stosować normy i reguły zawodowe i etyczne oraz przepisy prawa w zakresie projektowania architektonicznego, urbanistycznego i planowania przestrzennegowykład, ćwiczenia problemoweesej
B.S1. Jest gotów do formułowania i przekazywania społeczeństwu informacji i opinii dotyczących osiągnięć architektury i urbanistyki, ich skomplikowanych uwarunkowań oraz innych aspektów działalności architektawykład, ćwiczenia problemoweesej
B.S2. Jest gotów do rzetelnej samooceny, formułowania konstruktywnej krytyki dotyczącej działań architektonicznych i urbanistycznych, jak i przyjmowania krytyki prezentowanych przez siebie rozwiązań, ustosunkowywania się do krytyki w sposób jasny i rzeczowy, także przy użyciu argumentów odwołujących się do dostępnego dorobku w dyscyplinie naukowej, oraz twórczego i konstruktywnego wykorzystania krytykiwykład, ćwiczenia problemoweesej

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)

Okres: 2022-02-26 - 2022-06-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Zbigniew Zuziak
Prowadzący grup: Zbigniew Zuziak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-25 - 2023-06-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Janusz Pełczyński
Prowadzący grup: Dorota Bober, Karolina Kozłowska, Janusz Pełczyński, Zbigniew Zuziak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-02
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Karolina Kozłowska
Prowadzący grup: Alicja Jóźwiakowska, Karolina Kozłowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Politechnika Rzeszowska im. Ignacego Łukasiewicza.
al. Powstańców Warszawy 12
35-959 Rzeszów
tel: +48 17 865 11 00 https://prz.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-4 (2025-01-17)