Politechnika Rzeszowska im. Ignacego Łukasiewicza - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Pobieranie i przechowywanie próbek analitycznych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: CC/AC-DI>PiPPA
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Pobieranie i przechowywanie próbek analitycznych
Jednostka: Katedra Chemii Nieorganicznej i Analitycznej
Grupy: Przedmioty 5 sem. - tech. chemiczna-analiza chem.w przemyśle i środowisku, st. I-go stopnia (inż.)
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Pełny opis:

Klasyfikacja metod analityki chemicznej. Etapy procesu analitycznego. Wpływ pobrania i przygotowania próbki na wynik analizy. Ogólne zasady pobierania próbek. Rodzaje próbek. Wpływ zmienność właściwości na proces pobrania próbki. Wyznaczenie liczby próbek pierwotnych. Pobieranie próbek materiałów stałych, ciekłych i gazowych. Charakterystyka podstawowych próbników. Podstawowe etapy i operacje przygotowania próbek środowiskowych do analizy: konserwacja, transport, przechowywanie, obróbka fizyczna, obróbka chemiczna, izolacja i wzbogacania analitów.

Treści kształcenia

- Klasyfikacja metod analityki chemicznej. Etapy procesu analitycznego. Wpływ pobrania i przygotowania próbki na wynik analizy. Ogólne zasady pobierania próbek. Rodzaje próbek. Wpływ zmienność właściwości na proces pobrania próbki. Wyznaczenie liczby próbek pierwotnych. Pobieranie próbek materiałów stałych, ciekłych i gazowych. Charakterystyka podstawowych próbników. Podstawowe etapy i operacje przygotowania próbek środowiskowych do analizy: konserwacja, transport, przechowywanie, obróbka fizyczna, obróbka chemiczna, izolacja i wzbogacania analitów.

- Pobieranie i konserwacja próbek wody. Przygotowanie próbki laboratoryjnej.

- Pobieranie próbek gazowych. Przygotowanie próbki laboratoryjnej.

- Pobieranie próbek gleby. Przygotowanie próbki laboratoryjnej.

Literatura:

Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych

J. Namieśnik, J. Łukasiak, Z. Jamrogiewicz, - Pobieranie próbek środowiskowych do analizy - PWN, Warszawa . - 1995

J. Namieśnik, Z. Jamrogiewicz, M. Pilarczyk, L. Torres - Przygotowanie próbek środowiskowych do analizy - WNT, Warszawa. - 2000

J. Siepak - Metody pobierania i przygotowania próbek wód, ścieków i osadów do analiz fizykochemicznych - Zakład Graficzny UAM, Poznań. - 1997

Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych

PN-ISO 10381-1 - Jakość gleby. Pobieranie próbek. Część 1: Zasady dotyczące opracowania programów pobierania próbek - . -

PN-ISO 10381-2 - Jakość gleby. Pobieranie próbek. Część 2: Zasady dotyczące techniki pobierania - . -

PN-ISO 10381-3 - Jakość gleby. Pobieranie próbek. Część 3: Zasady dotyczące bezpieczeństwa - . -

PN-EN 5667-1:2008 część 1 - Jakość wody. Pobieranie próbek. Część 1 – Wytyczne dotyczące opracowania programów pobierania próbek - . -

PN-EN 5667-3:2005 - Jakość wody. Pobieranie próbek. Wytyczne dotyczące utrwalania i postępowania z próbkami - . -

PN-EN ISO 5667-5:2003 - Jakość wody. Pobieranie próbek. Wytyczne dotyczące pobierania próbek wody do picia i wody używanej d - . -

PN-EN 5667-18:2004 - Wytyczne dotyczące pobierania wód podziemnych w miejscach zanieczyszczonych - . -

Praca zbiorowa - Ćwiczenia Laboratoryjne z Analizy Zanieczyszczeń Powietrza - UAM, Poznań. - 2008

Efekty uczenia się:

Student, który zaliczył modułFormy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształceniaSposoby weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia
Ma wiedzę w zakresie kryteriów podziału metod analizy chemicznej, ogólnego schematu przebiegu analizy jakościowej oraz podstawowych etapów procesu analitycznegowykładzaliczenie cz. pisemna
Zna wpływ sposobu pobrania i przygotowania próbki na wynik analizywykładzaliczenie cz. pisemna
Zna ogólne zasady pobierania próbek oraz wpływ zmienność właściwości na proces pobrania próbki. wykładzaliczenie cz. pisemna
Ma wiedzę na temat pobierania próbek materiałów stałych, ciekłych i gazowych.wykład, laboratoriumzaliczenie cz. pisemna, kolokwium, obserwacja wykonawstwa, raport pisemny
Zna charakterystykę podstawowych próbników. wykład, laboratoriumobserwacja wykonawstwa, zaliczenie cz. pisemna
Poznał podstawowe etapy i operacje przygotowania próbek środowiskowych do analizy: konserwację, przechowywanie, obróbkę fizyczną i chemicznąwykład, laboratoriumzaliczenie cz. pisemna, obserwacja wykonawstwa
Potrafi analizować proste problemy analityczne i poszukiwać ich rozwiązań w oparciu o poznane metody i dane literaturowe.wykład, laboratoriumsprawdzian pisemny, raport pisemny

Metody i kryteria oceniania:

na ocenę 3na ocenę 4na ocenę 5
Ma wiedzę w zakresie kryteriów podziału metod analizy chemicznej, ogólnego schematu przebiegu analizy jakościowej oraz podstawowych etapów procesu analitycznegonie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 3, ale również Potrafi zaplanować prostą analizę materiału środowiskowego.nie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 4, ale również Potrafi zaplanować złożoną analizę materiału środowiskowego.
Zna wpływ sposobu pobrania i przygotowania próbki na wynik analizynie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 3, ale również Potrafi oszacować błąd związany z etapem pobierania.nie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 4, ale również Potrafi oszacować błąd analizy związany z etapem pobierania próbki.
Zna ogólne zasady pobierania próbek oraz wpływ zmienność właściwości na proces pobrania próbki. nie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 3, ale również Zna szczegółowe zasady pobierania próbek.nie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 4, ale również Student knew detailed principle of sampling.
Ma wiedzę na temat pobierania próbek materiałów stałych, ciekłych i gazowych.nie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 3, ale również Ma szczegółową wiedzę na temat pobierania próbek o różnych stanach skupienia.nie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 4, ale również Ma szczegółową wiedzę teoretyczną i praktyczną na temat pobierania próbek o różnych stanach skupienia.
Zna charakterystykę podstawowych próbników. nie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 3, ale również Zna charakterystykę różnych próbników.nie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 4, ale również Zna charakterystykę różnych próbników. Potrafi się niektórymi z nich posługiwać.
Poznał podstawowe etapy i operacje przygotowania próbek środowiskowych do analizy: konserwację, przechowywanie, obróbkę fizyczną i chemicznąnie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 3, ale również Stosował operacje przygotowania rzeczywistych próbek środowiskowych do analizy.nie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 4, ale również Stosował operacje pobierania, przechowywania i przygotowania rzeczywistych próbek środowiskowych do analizy.
Potrafi analizować proste problemy analityczne i poszukiwać ich rozwiązań w oparciu o poznane metody i dane literaturowe.nie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 3, ale również Potrafi analizować problemy analityczne i poszukiwać ich rozwiązań w oparciu o poznane metody i dane literaturowe.nie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 4, ale również Potrafi analizować problemy analityczne i poszukiwać ich rozwiązań w oparciu o poznane metody i dane literaturowe.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/20" (zakończony)

Okres: 2020-02-29 - 2020-06-24
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Kuźniar
Prowadzący grup: Anna Kuźniar, Eleonora Sočo, Elżbieta Woźnicka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/21" (zakończony)

Okres: 2021-02-27 - 2021-06-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Kuźniar
Prowadzący grup: Anna Kuźniar, Eleonora Sočo, Elżbieta Woźnicka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Kuźniar
Prowadzący grup: Anna Kuźniar, Eleonora Sočo, Elżbieta Woźnicka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Kuźniar
Prowadzący grup: Anna Kuźniar, Eleonora Sočo, Elżbieta Woźnicka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Politechnika Rzeszowska im. Ignacego Łukasiewicza.
al. Powstańców Warszawy 12
35-959 Rzeszów
tel: +48 17 865 11 00 https://prz.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-5 (2024-09-13)