Politechnika Rzeszowska im. Ignacego Łukasiewicza - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

J. obcy - lektorat z języka rosyjskiego cz. 1/4

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: CC-DI>JO-ROS1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: J. obcy - lektorat z języka rosyjskiego cz. 1/4
Jednostka: Centrum Języków Obcych
Grupy: Przedmioty 3 sem. - technologia chemiczna st. I-go stopnia (inż.)
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Pełny opis:

Na realizację modułu składa się 30 godzin dydaktycznych w semestrze. Moduł prowadzony jest w formie ćwiczeń. W trakcie ćwiczeń student ćwiczy sprawności mówieni, słuchania, czytania i pisania, a także nabywa wiedzę z zakresu gramatyki i słownictwa języka angielskiego. Celem modułu jest osiągnięcie przez studenta po 4 semestrach poziomu zaawansowania językowego B2.

Treści kształcenia

- Wygląd zewnętrzny.

- Nazywanie cech charakteru.

- Pytanie o dane personalne.

• Przetwarzanie i przekazywanie informacji.

- Problemy etyczne.

• Zaimki osobowe z przyimkiem lub bez niego.

- Wyposażenie domu.

• Czas teraźniejszy czasowników.

- Rynek nieruchomości.

• Rzeczowniki

- Remont mieszkania.

• Przymiotniki

- Wymagania szkolne.

• Czasowniki: учить, учиться, изучать

- System oświaty w Polsce i w Rosji.

- Wymagania szkolne.

• Przyimki: в, на

- Zawody i stanowiska.

• Czynności związane z wykonywaniem różnych zawodów.

- Praca zawodowa. • Opisywanie pracy dorywczej.

• Opisywanie rynku pracy. • Czas teraźniejszy czasowników.

- Nasze portfolio. • Redagowanie listu motywacyjnego.

• Redagowanie CV. • Rzeczowniki.

- Święta rodzinne. • Nazywanie i opisywanie świąt i uroczystości.

• Zaimki dzierżawcze.

- Członkowie rodziny, koledzy i przyjaciele.

• Czas wolny i styl życia

• Czasowniki zwrotne.

- Stosunki między ludźmi. Przysłówki miejsca i kierunku.

- Artykuły spożywcze. Nazywanie artykułów spożywczych.

• Nazywanie opakowań produktów.

- Lokale gastronomiczne.

• Liczebniki 1,2,3,4 w połączeniu z rzeczownikiem i przymiotnikiem.

- Opisywanie diet.

• Wyrażanie i uzasadnianie opinii i poglądów. • Zaimki wskazujące.

• Tryb rozkazujący.

- Usługi dla ludności.

• Kupno i sprzedaż.

Czasowniki купить/покупать.

- Bank (środki płatnicze).

Liczebniki główne.

Rzeczownik рубль.

- Towary.

• Reklama.

Przysłówki stopnia i miary.

- Środki transportu

Ciekawe miejsca w Rosji.

- Opisywanie czynności związanych z podróżowaniem.

• Nazywanie i opisywanie bazy noclegowej. • Rzeczowniki zakończone na -ий -ия, -ие.

- Opisywanie wycieczek i zwiedzania.

• Wyrażanie i uzasadnianie opinii i poglądów.

• Redagowanie blogu.

- Dziedziny sztuki (film).

• Gatunki filmowe.

- Mass media.

• Czas teraźniejszy czasowników.

- Dyscypliny sportowe.

• Obiekty sportowe.

- Sportowcy.

• Sprzęt sportowy.

• Stopień wyższy przymiotników.

- Zawody sportowe.

• Rzeczownik z przymiotnikiem.

- Opisywanie samopoczucia.

• Nazywanie i opisywanie objawów chorób i sposobów ich leczenia.

- Leczenie.

• Przyimki w konstrukcjach określających czas i kierunek

- Uzależnienia.

• Tryb rozkazujący

- Nazywanie podstawowych urządzeń technicznych.

• Opisywanie czynności związanych z korzystaniem z podstawowych urządzeń technicznych.

- Komputer i internet. Nazywanie elementów z dziedziny „Komputer i Internet”.

- Flora i fauna. • Nazywanie i opisywanie roślin i zwierząt.

• Opisywanie krajobrazu.

- Katastrofy i klęski żywiołowe.

• Przymiotniki twardo- i miękkotematowe.

- Katastrofy i klęski żywiołowe.

• Przymiotniki twardo- i miękkotematowe.

- Ekologia. • Opisywanie czynności związanych z ochroną środowiska naturalnego.

- Rosja. Opisywanie struktury państwa.

• Nazywanie urzędów.

- Organizacje społeczne i międzynarodowe.

• Czas teraźniejszy czasowników

- Gospodarka narodowa.

• Konflikty wewnętrzne i międzynarodowe

- Życie społeczne. Zaimek себя.

• Wyrażenie друг друга.

- Konflikty międzynarodowe. • Konstrukcje z trybem

rozkazującym typu: Будь

я президентом, не было бы

такого!.

- Problemy socjalne. Słownictwo związane

z wybranymi problemami

współczesnego społeczeństwa.

• Konstrukcje czasowe

z przyimkami за i через.

- Mistrz i Małgorzata. Rozumienie tekstu

czytanego zawierającego

informacje dotyczące życia i twórczości Michała Bułhakowa.

- Mitologia. Informacje encyklopedyczne dotyczące wybranych zagadnień z mitologii słowiańskiej.

- Wasilij Kandinskij. Rozumienie tekstu

czytanego zawierającego

informacje n/t

Wasilija Kandinskiego.

• Relacjonowanie treści

tekstu.

- Iwan Szukszyn. Rozumienie tekstu

czytanego zawierającego

informacje n/t Iwana Szyszkina

• Relacjonowanie treści

tekstu.

- Bajki rosyjskie.

• Rzeczownik z przymiotnikiem.

- Święta w Rosji. Nazywanie i opisywanie świąt.

- Święta w Polsce. Nazywanie i opisywanie świąt.

Literatura:

Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych

dunik Monika, Galant Svetlana - REPETYTORIUM MATURALNE Z JĘZYKA ROSYJSKIEGO - PWN. - 2014

Literatura do samodzielnego studiowania

Dorota Chuchmacz, Helena Ossowska - Wot grammatika! Repetytorium gramatyczne z języka rosyjskiego - PWN. - 2010

Efekty uczenia się:

Student, który zaliczył modułFormy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształceniaSposoby weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia
Wiedza: Student dysponuje wystarczającym zakresem środków językowych, by formułować przejrzyste opisy lub wyrażać swoje zdanie na większość tematów ogólnych, przy wykorzystaniu niektórych złożonych struktur zdaniowych. Wykazuje dość wysoki stopień poprawności gramatycznej, sporadyczne błędy nie zakłócają komunikacji, co umożliwia aktywne uczestnictwo w dyskusjach formalnych i nieformalnych.ĆwiczeniaW trakcie krótkich testów kontrolnych oraz 2 testów zaliczeniowych w semestrze (kolokwia)
Słuchanie: Potrafi zrozumieć dłuższe wypowiedzi i wykłady oraz nadążać za skomplikowanymi nawet wywodami pod warunkiem, że temat jest mu w miarę znany. Rozumie większość wiadomości telewizyjnych i programów o sprawach bieżących. Rozumie większość filmów w standardowej odmianie języka.ĆwiczeniaNa bieżąco w trakcie zajęć.
Czytanie: Czyta ze zrozumieniem artykuły i reportaże dotyczące problemów współczesnego świata, w których piszący prezentują określone stanowiska i poglądy. Rozumie współczesną prozę literacką.ĆwiczeniaNa bieżąco w trakcie zajęć oraz podczas testów pisemnych.
Interakcja: Potrafi się porozumiewać na tyle płynnie i spontanicznie, że może prowadzić dość swobodne rozmowy z rodzimymi użytkownikami języka. Potrafi brać czynny udział w dyskusjach na znane mu tematy, przedstawiając swoje zdanie i broniąc swoich poglądów.ĆwiczeniaNa bieżąco w trakcie zajęć oraz podczas egzaminu ustnego.
Produkcja: Potrafi formułować przejrzyste, rozbudowane wypowiedzi na różne tematy związane z dziedzinami, które go interesują. Potrafi wyjaśnić swój punkt widzenia w danej kwestii oraz podać argumenty za i przeciw względem możliwych rozwiązań.ĆwiczeniaNa bieżąco w trakcie zajęć.
Pisanie: Potrafi pisać zrozumiałe, szczegółowe teksty na dowolne tematy związane z jego zainteresowaniami. Potrafi napisać rozprawkę lub opracowanie, przekazując informacje lub rozważając argumenty za i przeciw. Potrafi pisać listy, podkreślając znaczenie, jakie mają dla niego dane wydarzenia i przeżycia. ĆwiczeniaW trakcie testów pisemnych i zadanych prac domowych.

Metody i kryteria oceniania:

na ocenę 3na ocenę 4na ocenę 5
Wiedza: Student dysponuje wystarczającym zakresem środków językowych, by formułować przejrzyste opisy lub wyrażać swoje zdanie na większość tematów ogólnych, przy wykorzystaniu niektórych złożonych struktur zdaniowych. Wykazuje dość wysoki stopień poprawności gramatycznej, sporadyczne błędy nie zakłócają komunikacji, co umożliwia aktywne uczestnictwo w dyskusjach formalnych i nieformalnych.nie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 3, ale również dobrze opanował i stosuje w komunikacji zagadnienia gramatyczne określone w rozkładzie materiału;dobrze opanował i swobodnie stosuje w komunikacji szeroki zasób słownictwa oraz funkcji komunikacyjnych, obejmujący tematykę określoną w rozkładzie materiału. nie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 4, ale również bardzo dobrze opanował i swobodnie stosuje w komunikacji zagadnienia gramatyczne określone w rozkładzie materiału; bardzo dobrze opanował i swobodnie stosuje w komunikacji bogaty zasób słownictwa oraz funkcji komunikacyjnych, obejmujący tematykę określoną w rozkładzie materiału;
Słuchanie: Potrafi zrozumieć dłuższe wypowiedzi i wykłady oraz nadążać za skomplikowanymi nawet wywodami pod warunkiem, że temat jest mu w miarę znany. Rozumie większość wiadomości telewizyjnych i programów o sprawach bieżących. Rozumie większość filmów w standardowej odmianie języka.nie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 3, ale również potrafi zrozumieć duża częśc informacji szczegółowych zawartych w materiale dzwiękowym w standardowej odmianie języka, pod warunkiem że temat jest mu w miarę znany.nie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 4, ale również potrafi zrozumieć większą częśc informacji szczegółowych zawartych w materiale dzwiękowym w standardowej odmianie języka, pod warunkiem że temat jest mu w miarę znany.
Czytanie: Czyta ze zrozumieniem artykuły i reportaże dotyczące problemów współczesnego świata, w których piszący prezentują określone stanowiska i poglądy. Rozumie współczesną prozę literacką.nie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 3, ale również potrafi zrozumieć duża częśc informacji szczegółowych zawartych w tekście.nie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 4, ale również potrafi zrozumieć większą częśc informacji szczegółowych zawartych w tekście.
Interakcja: Potrafi się porozumiewać na tyle płynnie i spontanicznie, że może prowadzić dość swobodne rozmowy z rodzimymi użytkownikami języka. Potrafi brać czynny udział w dyskusjach na znane mu tematy, przedstawiając swoje zdanie i broniąc swoich poglądów.nie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 3, ale również dobrze opanował i swobodnie stosuje w komunikacji szeroki zasób słownictwa oraz funkcji komunikacyjnych, obejmujący tematykę określoną w rozkładzie materiału.nie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 4, ale również bardzo dobrze opanował i swobodnie stosuje w komunikacji szeroki zasób słownictwa oraz funkcji komunikacyjnych, obejmujący tematykę określoną w rozkładzie materiału;
Produkcja: Potrafi formułować przejrzyste, rozbudowane wypowiedzi na różne tematy związane z dziedzinami, które go interesują. Potrafi wyjaśnić swój punkt widzenia w danej kwestii oraz podać argumenty za i przeciw względem możliwych rozwiązań.nie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 3, ale również dobrze opanował i swobodnie stosuje w komunikacji szeroki zasób słownictwa oraz funkcji komunikacyjnych, obejmujący tematykę określoną w rozkładzie materiału; w większości przypadków potrafi rozróżnić i na ogół poprawnie dostosować struktury leksykalno-gramatyczne do rejestru wypowiedzi (formalny / neutralny / nieformalny / kolokwialny).nie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 4, ale również bardzo dobrze opanował i swobodnie stosuje w komunikacji szeroki zasób słownictwa oraz funkcji komunikacyjnych, obejmujący tematykę określoną w rozkładzie materiału; rozróżnia i poprawnie dostosowuje struktury leksykalno-gramatyczne do rejestru wypowiedzi (formalny / neutralny / nieformalny / kolokwialny).
Pisanie: Potrafi pisać zrozumiałe, szczegółowe teksty na dowolne tematy związane z jego zainteresowaniami. Potrafi napisać rozprawkę lub opracowanie, przekazując informacje lub rozważając argumenty za i przeciw. Potrafi pisać listy, podkreślając znaczenie, jakie mają dla niego dane wydarzenia i przeżycia. nie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 3, ale również teksty pisane przez studenta są w dużym stopniu poprawne gramatycznie i zawierają dosyć szeroki zasób słownictwa określonego w rozkładzie materiału.nie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 4, ale również teksty pisane przez studenta są poprawne gramatycznie i zawierają szeroki zasób słownictwa z zakresu określonego w rozkładzie materiału.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/21" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-01
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Kania, Iwona Kołacz
Prowadzący grup: Iwona Kołacz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Lektorat, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jarosław Jaworski
Prowadzący grup: Jarosław Jaworski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Lektorat, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jarosław Jaworski
Prowadzący grup: Jarosław Jaworski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Z
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Politechnika Rzeszowska im. Ignacego Łukasiewicza.
al. Powstańców Warszawy 12
35-959 Rzeszów
tel: +48 17 865 11 00 https://prz.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-5 (2024-09-13)