Politechnika Rzeszowska im. Ignacego Łukasiewicza - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Projekt technologiczny

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: CP/PT-DI>PT
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Projekt technologiczny
Jednostka: Katedra Inżynierii Chemicznej i Procesowej
Grupy: Przedmioty 7 sem. - inż.chem. i proc.-inż.prod. i proc.proekologicznych, st. I-go stopnia (inż.)
Przedmioty 7 sem. - inż.chem.i proc.-przetwórstwo tworzyw polimerowych, st.I-do stopnia (inż.)
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Pełny opis:

student otrzymuje podstawowe informacje n.t. projektowania i symulacji pojedynczych procesów i całych systemów procesowych, stosowania programów flowsheetingowych, oraz integracji procesów.

Tematy realizowane w ramach wykładu:

1) Wprowadzenie do metod projektowania zintegrowanych systemów technologicznych.

2) Kryteria oceny projektu – „czysta” technologia chemiczna.

3) Metoda hierarchiczna, przykład zastosowania. Podstawy metody równoczesnej.

4) Wprowadzenie do obliczeń symulacyjnych procesów technologicznych (przepływ informacji, analiza stopni swobody, klasyfikacja metod symulacji).

5) Charakterystyka programów symulacyjnych.

6) Podstawy Pinch Technology jako metody projektowania zintegrowanych cieplnie systemów procesowych.

Tematy realizowane w ramach projektu:

Podstawy posługiwania się programami symulacyjnymi ASPEN PLUS lub HYSYS.

Obliczanie właściwości fizykochemicznych mieszanin wieloskładnikowych.

Obliczanie: reaktorów, wymienników ciepła, rozdzielaczy, sieci rurociągów i ich elementów, operacji transportu płynów (pompy, sprężarki, rozprężarki, zawory).

Obliczanie podstawowych operacji jednostkowych i analiza wyników (destylacja równowagowa, rektyfikacja, destylacja ekstrakcyjna, absorpcja).

Analiza czułości jako narzędzie projektowania aparatów i procesów.

Obliczanie złożonych ciągów technologicznych i układów ze sprzężeniem zwrotnym przepływu strumieni masy.

Treści kształcenia

- Wprowadzenie do metod projektowania zintegrowanych systemów technologicznych. Charakterystyka programów symulacyjnych i strategii symulacji. Definicje i organizacja obliczeń.

Podstawowe zasady doboru modeli termodynamicznych.

- Wprowadzenie do obliczeń symulacyjnych procesów technologicznych (przepływ informacji, analiza stopni swobody, modele wybranych procesów, klasyfikacja metod symulacji, obliczenia numeryczne, użyteczne opcje – żądanie projektowe, analiza wrażliwości.

Obliczenia właściwości fizykochemicznych roztworów.

- Zasady doboru procesów i  parametrów pracy aparatów, wybór reaktora i parametrów prowadzenia reakcji, procesy rozdzielania – podstawy.

Obliczanie procesów z reakcją chemiczną i reaktorów.

Obliczanie wymienników ciepła.

- Kryteria oceny projektu – „czysta” technologia chemiczna. Metoda hierarchiczna, przykład zastosowania. Podstawy metody równoczesnej.

Obliczanie rozdzielaczy z dwoma fazami ciekłymi.

- Heurystyki projektowe

Obliczanie podstawowych operacji jednostkowych i analiza wyników (destylacja równowagowa, rektyfikacja, destylacja ekstrakcyjna, absorpcja).

- Projektowanie systemów procesowych – podstawy, zakres projektu wstępnego, organizacja procesu projektowania, kryteria oceny systemu technologicznego, podstawowe strategie projektowania systemów

Obliczanie sieci rurociągów i ich elementów. Obliczanie podstawowych operacji transportu płynów (pompy, sprężarki, rozprężarki, zawory).

- Zastosowanie analizy wrażliwości jako narzędzia doboru parametrów pracy aparatów.

- Obliczenia optymalizacyjne kolumny rektyfikacyjnej.

Literatura:

Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych

Jacek Jeżowski - Wprowadzenie do projektowania systemów technologii chemicznej. Cz. I. Teoria, skrypt, - Oficyna Wydawnicza PRz. - 2001

W.T. Kacperski, J. Kruszewski, R. Marcinkowski - Inżynieria systemów procesowych - Wydawnictwa Politechniki Warszawskiej, Warszawa . - 1992

W.D. Seider, J.D. Seader, D.R. Lewin - Product & Process Design Principles - John Wiley & Sons, Inc. . - 2004

R. Smith - Chemical process design and integration - John Wiley and Sons Ltd. - 2005

Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych

A. Jeżowska, J. Jeżowski - Wprowadzenie do projektowania systemów technologii chemicznej. Cz.II. Przykłady, skrypt, - Oficyna Wydawnicza PRz. - 2002

A. Jeżowska - Projekt Technologiczny, materiały pomocnicze - Oficyna Wydawnicza PRz. - 2012

- - Skrypt Politechniki Warszawskiej. - 2010

Literatura uzupełniająca

R. Smith - Chemical process design - McGraw-Hill, Inc., N. York, San Francisco, Washington, D.C.. - 1995

Efekty uczenia się:

Student, który zaliczył modułFormy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształceniaSposoby weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia
ma elementarną wiedzę dotycząca podstawowych zasad doboru metod i modeli termodynamicznych. Posiada umiejętność obliczania właściwości fizykochemicznych roztworów.wykład, projekt indywidualnysprawdzian pisemny, prezentacja projektu
posiada umiejętności pozwalające na dokonanie wyboru procesów i parametrów pracy aparatów (wybór reaktora i parametrów prowadzenia reakcji, procesy rozdzielania – podstawy). Potrafi też przeprowadzić obliczenia procesów z reakcją chemiczną i reaktorów, także obliczenia wymienników ciepła. wykład, projekt indywidualnysprawdzian pisemny, prezentacja projektu
posiada umiejętności pozwalające na obliczanie rozdzielaczy z dwoma fazami ciekłymi.wykład, projekt indywidualnysprawdzian pisemny, prezentacja projektu
posiada umiejętności pozwalające na obliczanie podstawowych operacji jednostkowych, a także dokonanie analizy uzyskanych wyników obliczeń (destylacja równowagowa, rektyfikacja, destylacja ekstrakcyjna, absorpcja).wykład, projekt indywidualnysprawdzian pisemny, prezentacja projektu
Posiada umiejętności pozwalające na obliczanie sieci rurociągów i ich elementów, obliczanie podstawowych operacji transportu płynów (pompy, sprężarki, rozprężarki, zawory).wykład, projekt indywidualnysprawdzian pisemny, prezentacja projektu
Posiada umiejętności pozwalające na wykonanie analizy wrażliwości, jako narzędzia doboru parametrów pracy aparatów.wykład, projekt indywidualnysprawdzian pisemny, prezentacja projektu
ma elementarną wiedzę w zakresie obliczeń optymalizacyjnych kolumny rektyfikacyjnej.wykład, projekt indywidualnysprawdzian pisemny, prezentacja projektu

Metody i kryteria oceniania:

na ocenę 3na ocenę 4na ocenę 5
ma elementarną wiedzę dotycząca podstawowych zasad doboru metod i modeli termodynamicznych. Posiada umiejętność obliczania właściwości fizykochemicznych roztworów.nie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 3, ale również potrafi analizować uzyskane wyniki pod kątem doboru procesów jednostkowych i  parametrów pracy elementów instalacji technologicznej.nie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 4, ale również potrafi analizować uzyskane wyniki pod kątem bezpieczeństwa pracy aparatów
posiada umiejętności pozwalające na dokonanie wyboru procesów i parametrów pracy aparatów (wybór reaktora i parametrów prowadzenia reakcji, procesy rozdzielania – podstawy). Potrafi też przeprowadzić obliczenia procesów z reakcją chemiczną i reaktorów, także obliczenia wymienników ciepła. nie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 3, ale również potrafi analizować uzyskane wyniki, uzasadnić konieczność zmian wybranych parametrów pracy aparatównie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 4, ale również potrafi dogłębnie analizować uzyskane wyniki pod kątem bezpieczeństwa pracy aparatów i obniżenia kosztów ich eksploatacji
posiada umiejętności pozwalające na obliczanie rozdzielaczy z dwoma fazami ciekłymi.nie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 3, ale również potrafi analizować uzyskane wyniki, uzasadnić konieczność zmian podstawowych parametrów pracy rozdzielaczynie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 4, ale również potrafi dogłębnie analizować uzyskane wyniki pod kątem bezpieczeństwa pracy rozdzielaczy
posiada umiejętności pozwalające na obliczanie podstawowych operacji jednostkowych, a także dokonanie analizy uzyskanych wyników obliczeń (destylacja równowagowa, rektyfikacja, destylacja ekstrakcyjna, absorpcja).nie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 3, ale również potrafi analizować uzyskane wyniki, uzasadnić konieczność zmian wybranych parametrów pracy kolumn rektyfikacyjnych, ekstrakcyjnych, absorpcyjnychnie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 4, ale również potrafi dogłębnie analizować uzyskane wyniki pod kątem jakości rozdziału, bezpieczeństwa pracy aparatów i obniżenia kosztów ich eksploatacji
Posiada umiejętności pozwalające na obliczanie sieci rurociągów i ich elementów, obliczanie podstawowych operacji transportu płynów (pompy, sprężarki, rozprężarki, zawory).nie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 3, ale również potrafi analizować uzyskane wynikinie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 4, ale również potrafi dogłębnie analizować uzyskane wyniki pod kątem bezpieczeństwa pracy urządzeń i obniżenia kosztów ich eksploatacji
Posiada umiejętności pozwalające na wykonanie analizy wrażliwości, jako narzędzia doboru parametrów pracy aparatów.nie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 3, ale również potrafi przewidzieć jakościowy i obliczyć ilościowy wpływ zmian parametrów ruchowych na jakość produktu, a także analizować uzyskane wynikinie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 4, ale również potrafi dogłębnie analizować uzyskane wyniki, uzasadnić konieczność zmian wybranych parametrów pracy aparatów
ma elementarną wiedzę w zakresie obliczeń optymalizacyjnych kolumny rektyfikacyjnej.nie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 3, ale również potrafi przewidzieć jakościowy wpływ zmian parametrów ruchowych na jakość produktów odbieranych z kolumny, a także określić i zapisać funkcję celu oraz ograniczenianie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 4, ale również potrafi dogłębnie analizować uzyskane wyniki, uzasadnić konieczność zmian wybranych parametrów pracy kolumny rektyfikacyjnej

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/20" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Projekt, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Roman Bochenek
Prowadzący grup: Roman Bochenek, Mateusz Przywara
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/21" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-01
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Projekt, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Roman Bochenek
Prowadzący grup: Roman Bochenek, Mateusz Przywara
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Politechnika Rzeszowska im. Ignacego Łukasiewicza.
al. Powstańców Warszawy 12
35-959 Rzeszów
tel: +48 17 865 11 00 https://prz.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-5 (2024-09-13)