Silniki lotnicze i kosmiczne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | ML/ABS-DI/14>SLiK | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Nazwa przedmiotu: | Silniki lotnicze i kosmiczne | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Jednostka: | Katedra Inżynierii Lotniczej i Kosmicznej | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Grupy: | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Język prowadzenia: | polski | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Pełny opis: |
moduł składa się z części wykładowej i ćwiczeniowej Treści kształcenia - Paliwa lotnicze. Wartość opałowa, liczba oktanowa i cetanowa. Spalanie zupełne i niezupełne. Normy emisji spalin - Podział i klasyfikacja napędów lotniczych. Napęd bezpośredni i pośredni – przykłady rozwiązań konstrukcyjnych. Śmigło lotnicze – zasada działania- podstawy, charakterystyka śmigła. Lotnicze silniki tłokowe – kryteria klasyfikacji. Główne parametry silnika tłokowego. Wskaźniki pracy silnika – moc, moment obrotowy, prędkość obrotowa, jednostkowe i godzinowe zużycie paliwa - Schematy konstrukcyjne : silniki rzędowe, przeciwsobne („boxer”), gwiazdowe, widlaste. Główne zespoły konstrukcyjne silnika tłokowego spalinowego- zarys konstrukcji. Kinematyka układu korbowo-tłokowego. Podstawy procesów tworzenia mieszanki paliwowo-powietrznej. Współczynnik nadmiaru powietrza – mieszanka uboga i bogata. Powstawanie siły gazowej. Kadłuby silników. Wał korbowy, korbowód. Układ rozrządu i zawory. Układ zasilania paliwem (gaźnikowy i wtryskowy), układy smarowania, chłodzenia. Układ dolotowy i wylotowy. Obiegi porównawcze silników (Otto, Diesla, Sabathe’a- Sieligera). Silniki czterosuwowe i dwusuwowe. Charakterystyka obrotowa. Zarys systemu eksploatacji lotniczego silnika tłokowego. Doładowanie silników – systemy doładowania, granice możliwości doładowania- silnik wysokościowy, charakterystyki zewnętrzne. Perspektywy rozwojowe silników tłokowych. - Silniki przepływowe. Kryteria klasyfikacji i podział silników przepływowych. Silnik strumieniowy, pulsacyjny, rezonansowy. Silniki jednoprzepływowe i dwuprzepływowe. Silniki turbinowe śmigłowe i śmigłowcowe. Ciąg silnika – źródło ciągu, wyznaczanie ciągu. Sposoby zwiększania ciągu i mocy. Parametry jednostkowe silnika przepływowego. Obieg porównawczy silnika odrzutowego. Rozkład parametrów cieplno-przepływowych w kanale przepływowym silnika. - Charakterystyki wysokościowe, prędkościowe i obrotowe silnika odrzutowego. Warunki i zakresy pracy silnika przepływowego. Zespoły konstrukcyjne silnika odrzutowego i śmigłowego (śmigłowcowego): wlot, sprężarka, komora spalania, turbina, dysza wylotowa, dopalacz, reduktor. - Przegląd wybranych konstrukcji silników odrzutowych. Systemy eksploatacji silników lotniczych. Perspektywy rozwoju napędów lotniczych, silniki hipersoniczne. - Silniki rakietowe na stały i ciekły materiał pędny. Wytwarzanie ciągu w silnikach rakietowych. Charakterystyki silników rakietowych. Silniki statków kosmicznych – perspektywy rozwoju. Obszary zastosowań silników lotniczych i kosmicznych - 1.Wyznaczanie parametrów atmosfery wzorcowej dla wybranej misji samolotu. 2.Obliczenia podstawowych parametrów silnika tłokowego z zapłonem iskrowym, obieg bez strat. 3.Wyznaczanie parametrów kinematycznych w układzie tłok-korbowód wał korbowy silnika tłokowego, 4.Wyznaczanie parametrów termo-gazodynamicznych w przekrojach kontrolnych silnika odrzutowego, jednoprzepływowego 5.Wyznaczanie ciagu i wymiarowanie silnika przepływowego. Model wyznaczania charakterystyki prędkościowo-wysokościowej silnika - 1.Schematy i przekroje lotniczych silników tłokowych, zespoły konstrukcyjne- zapoznanie. 2.Zdejmowanie charakterystyki mocy silnika tłokowego 3.Rozruch silnika strumieniowego 4.Rozruch silnika pulsacyjnego 5.Rozruch silnika turbinowego (modelarskiego), zdejmowanie charakterystyki obrotowej. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych Włodzimierz Balicki i in. - Historia i perspektywy rozwoju napędów lotniczych - Biblioteka Naukowa Instytutu Lotnictwa, Warszawa. - 2005 Paweł Dzierżanowski - Turbinowe Silniki Śmigłowe i Śmigłowcowe - Wtdawnictwo Komunikacji i Łączności, Warszawa. - 1985 Marek Orkisz - Podstawy doboru turbinowych silników odrzutowych do płatowca - Biblioteka Naukowa Instytutu Lotnictwa, Warszawa. - 2002 Włodzimierz Balicki i in. - Lotnicze silniki turbinowe, konstrukcja eksploatacja, diagnostyka - Biblioteka Naukowa Instytutu Lotnictwa. - 2010 Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych Paweł Dzierżanowski - Turbinowe Silniki Odrzutowe - Wydawnictwo Komunikacji i łączności, Warszawa. - 1983 Edmund Cichosz - Charakterystyki i zastosowanie napędów - Wydawnictwo Komunikacji i Łączności, Warszawa . - 1980 Literatura do samodzielnego studiowania Włodzimierz Balicki - Historia i perspektywy rozwoju napędów lotniczych - Biblioteka Naukowa Instytutu Lotnictwa, Warszawa. - 2005 Literatura uzupełniająca Brian H.Rowe - The Power to Fly - AIAA, Reston Virginia. - 2005 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Efekty uczenia się: |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
|
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-26 - 2022-06-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ LAB
LAB
LAB
LAB
LAB
LAB
PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 15 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Wygonik | |
Prowadzący grup: | Arkadiusz Bednarz, Michał Kuźniar, Piotr Wygonik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Politechnika Rzeszowska im. Ignacego Łukasiewicza.