Politechnika Rzeszowska im. Ignacego Łukasiewicza - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Zaawansowane metody modelowania CAD

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: MM/K-DU>ZMM
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Zaawansowane metody modelowania CAD
Jednostka: Katedra Konstrukcji Maszyn
Grupy: Przedmioty 3 sem. - mechanika i budowa maszyn-komp. wspom.wytwarzanie, st. II-go stopnia
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Pełny opis:

Moduł obowiązkowy dla specjalności.

Treści kształcenia

- Symulacje kinematyczne w środowisku CAD

- Problem zaokrąglenia powierzchni o wielu krawędziach zbiegających się w jednym punkcie. Modelowanie powierzchni złożonych.

- Modelowanie brył z powierzchni złożonych przez pogrubianie.

- Analiza MES obiektu o powierzchniach swobodnych. Rozwijanie powierzchni.

- Tworzenie i stosowanie praw zadanych geometrycznie. Złożone powierzchnie gładkie.

- Modelowanie krzywych zadanych układem równań parametrycznych. Optymalizacja - algorytm symulowanego wyżarzania.

- Projektowanie z użyciem eksperymentu (DOE). Modelowanie złożonych powierzchni śrubowych.

Literatura:

Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych

Andrzej Wełyczko - CATIA V5. Przykłady efektywnego zastosowania systemu w projektowaniu mechanicznym - Helion, Gliwice. - 2005

Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych

Marek Wyleżoł - CATIA. Podstawy modelowania powierzchniowego i hybrydowego - Helion, Gliwice. - 2003

Literatura do samodzielnego studiowania

Andrzej Wełyczko - CATIA V5. Sztuka modelowania powierzchniowego - Helion, Gliwice . - 2009

Literatura uzupełniająca

Marek Wyleżoł - CATIA v5. Modelowanie i analiza układów kinematycznych - Helion, Gliwice. - 2007

Efekty uczenia się:

Student, który zaliczył modułFormy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształceniaSposoby weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia
Ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę w zakresie zaawansowanych metod modelowania w środowisku CAD.wykład, laboratoriumzaliczenie cz. praktyczna, egzamin
Posiada zaawansowaną wiedzę związaną z symulacjami kinematycznymi w środowisku CADwykład, laboratoriumzaliczenie cz. praktyczna, egzamin
Zna techniki i metody stosowane w modelowaniu złożonych geometrycznie zadań inżynierskichwykład, laboratoriumzaliczenie cz. praktyczna, egzamin
Ocenia przydatność różnych metod modelowania do konkretnego zadania inżynierskiego, dostrzega ograniczenia w stosowaniu niektórych metod modelowania.wykład, laboratoriumzaliczenie cz. praktyczna, egzamin
Potrafi efektywnie używać systemu CAD CATIAwykład, laboratoriumzaliczenie cz. praktyczna, egzamin

Metody i kryteria oceniania:

na ocenę 3na ocenę 4na ocenę 5
Umie kształtować strukturę produktu w złożeniu. Umie ustalać powiązania pomiędzy parametrami poszczególnych części złożenia. Umie wykrywać kolizje w złożeniu. (Temat: Pudełko z pokrywką.01)nie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 3, ale również Zna ustawienia systemowe wpływające na powiązania parametrów lokalnych.nie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 4, ale również Umie stworzyć rysunek "eksplodowany".
Umie wykonać zaawansowane złożenie z podzespołami. Umie kopiować zespoły i podzespoły oraz zmieniać układ strukturalny produktu. (Temat: Lokomotywka.02)nie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 3, ale również Umie wyłączać element ze złożenia.nie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 4, ale również Umie stosować połączenia parametrów lokalnych i sterować nimi.
Umie wykonać symulację kinematyczną. Umie wyznaczyć trajektorię punktu. (Temat: Lokomotywka.03)nie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 3, ale również Umie utworzyć film z symulacji.nie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 4, ale również Umie wyznaczyć objętość kinematyczną bryły.
Umie tworzyć i wykorzystywać tablice projektowe. (Temat: Gwint trapezowy.04)nie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 3, ale również Umie tworzyć tablice projektowe z plików tekstowych.nie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 4, ale również Umie tworzyć relacje między parametrami tablic projektowych.
Umie modelowąć powierzchnie: wyciągane, obrotowe, łączące, wieloprzekrojowe z prowadnicami, wyciągane, umie przycinać powierzchnie, tworzyć powierzchnie równoległe, zaokrąglenia trójstyczne. Umie przedłużyć powierzchnię. (Temat: Czajnik.05)nie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 3, ale również Umie łączyć powierzchnie na zasadzie energetycznej.nie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 4, ale również Umie wyznaczyć granicę powierzchni w postaci krzywej.
Umie tworzyć powierzchnie elipsoidalne na kilka sposobów. Umie tworzyć bryły poprzez pogrubienie powierzchni. Umie tworzyć wypełnienia obszarów zamkniętych (Temat: Konewka.06).nie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 3, ale również Umie skalować niejednorodnie powierzchnię.nie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 4, ale również Umie rzutować krzywą na powierzchnię w zadanym kierunku.
Umie tworzyć powierzchnie przeciągane po krzywych i tworzyć złożone zaokrąglenia. (Temat: Wentylator biurkowy.07)nie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 3, ale również Umie przycinać złożone powierzchnie.nie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 4, ale również Umie zastosować zaokrąglenie automatyczne.
Umie optymalizować objętość poprzez sterowanie kilkoma parametrami z użyciem algorytmu wyżarzania. (Temat: Butelka na szmpon.08)nie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 3, ale również Umie określić zakres zmiany parametrów.nie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 4, ale również Umie zastosować metodę DOE (Design of Experiment).
Umie modelować elementy gięte z blachy. Umie rozwijać blachy. (Temat: Obudowa PULSAR.09)nie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 3, ale również Potrafi stworzyć przetłoczenie wzmacniające.nie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 4, ale również Zna różne sposoby generowana ścianki.
Umie tworzyć rozwijalne powierzchnie stożkowe i walcowe z blachy oraz kształtować w nich wycięcia.nie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 3, ale również Umie sterować układem współrzędnych rozwinięcia.nie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 4, ale również Zna różnicę w kształtowaniu otworu w różnym stanie powierzchni (wygięta, rozłożona).
Umie tworzyć i rozwijać powierzchnie rozwijalne cienkościenne oraz przenosić na nie elementy przyległe. (Temat: Segment kadłuba samolotu.11)nie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 3, ale również Umie przenosić krzywą z przestrzeni na odkształconą powierzchnię.nie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 4, ale również Umie przenosić krzywe z rozwiniętej powierzchni na model 3D.
Umie stosować proste prawa zadane poprzez geometrię i stosowć je w odkształconej geometrii. (Temat: Rurka gofrowana.12)nie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 3, ale również Zna różne rodzaje sposoby modelowania praw geometrycznych.nie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 4, ale również Umie zastosować prawa geometryczne na odkształconej osi.
Umie tworzyć modele przystosowane do analizy MES. Umie wykonac analizę naprężeń i odkształceń MES. (Temat: Hak dźwigu.13)nie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 3, ale również Potrafi wydzielić w modelu powierzchnię do obciążenia.nie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 4, ale również Potrafi analizować wyniki obliczeń w płaszczyznach przekrojowych.
Umie tworzyć zaawansowane powierzchnie o parametrach zmiennych według praw oraz skomplikowane połączenia powierzchni. (Temat: Ślimak maszynki do mielenia.14)nie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 3, ale również Umie tworzyć linię śrubową o zmiennym skoku.nie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 4, ale również Umie modelować powierzchnie śrubowe prostokreślne o zadanym kącie nachylenia do osi.
Umie modelować, analizować i optymalizować złożone obiekty powierzchniowe. (Temat: Zaliczenie.15)nie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 3, ale również Umie wyznaczyć poziom cieczy w złożonej objętości metodą optymalizacji.nie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 4, ale również Potrafi rzutować krzywe 3D na powierzchnię 3D w kierunku normalnym.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/20" (zakończony)

Okres: 2020-02-29 - 2020-06-24
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Mariusz Sobolak
Prowadzący grup: Tomasz Dziubek, Mariusz Sobolak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/21" (zakończony)

Okres: 2021-02-27 - 2021-06-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Mariusz Sobolak
Prowadzący grup: Tomasz Dziubek, Mariusz Sobolak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)

Okres: 2022-02-26 - 2022-06-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Mariusz Sobolak
Prowadzący grup: Tomasz Dziubek, Mariusz Sobolak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-25 - 2023-06-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Mariusz Sobolak
Prowadzący grup: Tomasz Dziubek, Mariusz Sobolak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)

Okres: 2024-02-24 - 2024-06-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 45 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Mariusz Sobolak
Prowadzący grup: Tomasz Dziubek, Mariusz Sobolak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-27 - 2025-06-22
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 45 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Mariusz Sobolak
Prowadzący grup: Mariusz Sobolak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Politechnika Rzeszowska im. Ignacego Łukasiewicza.
al. Powstańców Warszawy 12
35-959 Rzeszów
tel: +48 17 865 11 00 https://prz.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-8 (2024-11-08)