Politechnika Rzeszowska im. Ignacego Łukasiewicza - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Diagnostyka silników spalinowych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: MT/D-DI>DiaSil
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Diagnostyka silników spalinowych
Jednostka: Katedra Pojazdów Samochodowych i Inżynierii Transportu
Grupy: Przedmiot 6 sem.- transport-diag. i eksploatacja poj. samochodowych, st.I-go stopnia (inż.)
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Pełny opis:

Przedmiot obowiązkowy dla studentów 6 sem. specjalności Diagnostyka i Eksploatacja Pojazdów Samochodowych

Treści kształcenia

- Istota i cele diagnostyki technicznej silników spalinowych.

- Symptomy diagnostyczne stanu technicznego silników.

- Parametry efektywności pracy i strat wewnętrznych silnika. Parametry determinujące szczelność przestrzeni roboczych silników. Parametry stanu cieplnego i drgań wibroakustycznych silników. Parametry stanu materiałów eksploatacyjnych stosowanych w silnikach spalinowych.

- Aparatura i urządzenia stosowane w diagnostyce silników.

- Tendencje rozwojowe w zakresie silników samochodowych.

- Pomiar parametrów pracy układów zasilania i zapłonu silnika o ZI.

- Kontrola działania układów proekologicznych silnika o ZI.

- Diagnostyka układu zasilania silnika o ZS.

- Ocena działania układów wspomagających rozruch w silniku wysokoprężnym.

- Diagnostyka układu TPC na podstawie zmian napięcia akumulatora podczas rozruchu.

- Wykorzystanie systemu diagnostyki pokładowej OBD do identyfikacji uszkodzeń silnika.

Literatura:

Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych

Günther H. - Diagnozowanie silników wysokoprężnych - WKŁ, Warszawa. - 2002

Trzeciak K. - Diagnostyka samochodów osobowych - WKŁ, Warszawa. - 2013

Kasedorf J., Woisetschläger E. - Układy wtryskowe benzyny. Sprawdzanie i regulacja - WKŁ, Warszawa. - 2004

Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych

Merkisz J., Mazurek S. - Pokładowe systemy diagnostyczne pojazdów samochodowych - WKŁ, Warszawa. - 2004

Trzeciak K. - POLONEZ CARO / ATU CARO PLUS / ATU PLUS. Obsługa i naprawa - Auto. - 2005

White Ch., Randall M. - Kody usterek. Poradnik diagnosty samochodowego - WKŁ, Warszawa. - 2006

Literatura do samodzielnego studiowania

Uwe R. - Układy oczyszczania spalin i pokładowe systemy diagnostyczne samochodów - WKŁ, Warszawa . - 2007

Literatura uzupełniająca

- Periodyki branżowe - . -

Efekty uczenia się:

Student, który zaliczył modułFormy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształceniaSposoby weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia
Znajomość wiadomości dotyczących aktualnie obowiązujących metod i procedur oraz stosowanych urządzeń do diagnozowania poszczególnych układów funkcjonalnych silników spalinowych. wykładzaliczenie cz. pisemna
Umiejętność używania podstawowych urządzeń diagnostycznych. Umiejętność wnioskowania na podstawie przeprowadzonych pomiarów o stanie silnika i ewentualnych przyczynach powstałych ustereklaboratoriumraport pisemny, zaliczenie cz. ustna

Metody i kryteria oceniania:

na ocenę 3na ocenę 4na ocenę 5
Znajomość wiadomości dotyczących aktualnie obowiązujących metod i procedur oraz stosowanych urządzeń do diagnozowania poszczególnych układów funkcjonalnych silników spalinowych. nie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 3, ale również Znajomość tendencji rozwojowych w zakresie diagnostyki silników spalinowych.nie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 4, ale również Znajomość najnowszych urządzeń stosowanych w diagnostyce silników spalinowych.
Umiejętność używania podstawowych urządzeń diagnostycznych. Umiejętność wnioskowania na podstawie przeprowadzonych pomiarów o stanie silnika i ewentualnych przyczynach powstałych ustereknie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 3, ale również Umiejętność wykrywania usterek silnika spalinowego za pomocą mierników uniwersalnychnie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 4, ale również Umiejętność wykrywania usterek silnika spalinowego za pomocą oscyloskopu

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/20" (zakończony)

Okres: 2020-02-29 - 2020-06-24
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Kazimierz Lejda
Prowadzący grup: Dariusz Konieczny, Kazimierz Lejda
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/21" (zakończony)

Okres: 2021-02-27 - 2021-06-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Dawid Kuźniar
Prowadzący grup: Dawid Kuźniar
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Politechnika Rzeszowska im. Ignacego Łukasiewicza.
al. Powstańców Warszawy 12
35-959 Rzeszów
tel: +48 17 865 11 00 https://prz.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-8 (2024-11-08)