Motoryzacyjne skażenie środowiska
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | MT/D-DI>MotSka | |||||||||
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) | |||||||||
Nazwa przedmiotu: | Motoryzacyjne skażenie środowiska | |||||||||
Jednostka: | Katedra Pojazdów Samochodowych i Inżynierii Transportu | |||||||||
Grupy: |
Przedmiot 5 sem.- transport-diag. i eksploatacja poj. samochodowych, st.I-go stopnia (inż.) |
|||||||||
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
|||||||||
Język prowadzenia: | polski | |||||||||
Pełny opis: |
Przedmiot obowiązkowy dla studentów 5 sem. specjalności Diagnostyka i eksploatacja pojazdów samochodowych. Treści kształcenia - Charakterystyka toksycznych i szkodliwych składników spalin samochodowych. - Mechanizmy i przyczyny powstawania toksycznych składników spalin. - Wpływ czynników konstrukcyjnych, regulacyjnych i eksploatacyjnych na skład spalin w silnikach o ZI oraz ZS. - Obowiązujące normy toksyczności spalin i stacjonarne testy badawcze. - Drogowe testy emisji zanieczyszczeń w spalinach. - Sposoby obniżenia toksyczności spalin w pojazdach samochodowych. - Źródła emisji hałasu i metody jego obniżenia w pojazdach samochodowych. - Prognozy rozwojowe w zakresie ekologii motoryzacyjnej. - Wprowadzenie do ćwiczeń laboratoryjnych. Budowa, zasada działania i wzorcowanie aparatury pomiarowej do badań parametrów ekologicznych silników spalinowych. Pomiar zadymienia spalin silnika ZS wg regulaminu ECE R 24 lub ELR. Analiza toksyczności spalin silnika samochodowego zasilanego standardowo i przy zasilaniu paliwami alternatywnymi. Analiza poziomu emisji gazów toksycznych ze skrzyni korbowej silnika. Pomiar poziomu hałasu emitowanego przez pojazd samochodowy na postoju. Pomiar poziomu hałasu emitowanego przez pojazd samochodowy w czasie jazdy. - Wprowadzenie do ćwiczeń projektowych. - Idea i procedury badań emisji gazowych składników toksycznych spalin pojazdów samochodowych i silników spalinowych. - Określenie wielkości emisji gazowych toksycznych składników spalin (CO, NOx , CmHn) silnika tłokowego wg europejskiego stacjonarnego testu silnikowego. - Idea i procedury badań emisji cząstek stałych PM i zadymienia spalin pojazdów samochodowych i silników spalinowych. - Określenie wielkości emisji cząstek stałych PM przez silnik z zapłonem samoczynnym wg europejskiego stacjonarnego testu silnikowego. - Mapy akustyczne dróg, terenów zurbanizowanych oraz obiektów przemysłowych. - Zaliczenie zajęć projektowych. |
|||||||||
Literatura: |
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych Merkisz J. - Ekologiczne problemy silników spalinowych. - Wyd. Politechniki Poznańskiej, Tom 1 i 2, Poznań . - Chłopek Z. - Ochrona środowiska naturalnego. - WKŁ, Warszawa . - 2002. Kruczyński S. - Trójfunkcyjne reaktory katalityczne. - JTE, Radom . - 2004. GUS - - . - https://dieselnet.com/standards/#eu - - . - Merkisz J., Pielecha J., Radzimirski S. - Pragmatyczne podstawy ochrony powietrza atmosferycznego w transporcie drogowym - Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej. - 2009 Merkisz J., Fuć P., Lijewski P. - Fizykochemiczne aspekty budowy i eksploatacji filtrów cząstek stałych - Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań. - 2016 Merkisz J., Piekarski W., Słowik T. - Motoryzacyjne zanieczyszczenie powietrza - Wydawnictwo Akademii Rolniczej w Lublinie. - 2005 Literatura uzupełniająca Barnier M. - Atlas wielkich zagrożeń. Ekologia, środowisko, przyroda. - WNT, Warszawa . - 1995. Wojciechowska A., Wojciechowski T. - Motoryzacyjne zanieczyszczenie środowiska. - Wyd Politechniki Łódzkiej, Bielsko-Biała . - 1991. |
|||||||||
Efekty uczenia się: |
|
|||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
|
Właścicielem praw autorskich jest Politechnika Rzeszowska im. Ignacego Łukasiewicza.