Politechnika Rzeszowska im. Ignacego Łukasiewicza - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Teoria ruchu samochodów

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: MT/D-DI>TeoRucSam
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Teoria ruchu samochodów
Jednostka: Katedra Pojazdów Samochodowych i Inżynierii Transportu
Grupy: Przedmiot 6 sem.- transport-diag. i eksploatacja poj. samochodowych, st.I-go stopnia (inż.)
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Pełny opis:

Przedmiot obowiązkowy dla studentów 6 sem. specjalności: Diagnostyka i eksploatacja pojazdów samochodowych.

Treści kształcenia

- Opona pneumatyczna i jej właściwości. Poślizg i przyczepność koła ogumionego.

- Opory ruchu samochodów.

- Bilans sił i mocy na kołach. Wykres trakcyjny. Charakterystyka dynamiczna. Dobór mocy silnika napędowego. Dobór przełożeń.

- Ruch przyśpieszony. Wykres przyśpieszeń. Charakterystyki rozpędzania pojazdu.

- Ruch opóźniony samochodu. Rozkład nacisków przy hamowaniu. Skuteczność i stateczność procesu hamowania.

- Krzywoliniowy ruch samochodu. Boczne znoszenie opon. Kierowalność i stateczność ruchu.

- Przyczepność graniczna w ruchu prostoliniowym i krzywoliniowym pojazdu.

- Energochłonność ruchu. Zużycie paliwa. Bieg ekonomiczny.

- Bilans sił i mocy na kołach. Wyznaczanie oporów ruchu. Wyznaczanie wykresu trakcyjnego. Wyznaczanie charakterystyki dynamicznej. Wyznaczanie charakterystyki przyspieszeń. Wyznaczanie charakterystyki rozpędzania. Wyznaczenie prędkości maksymalnej, maksymalnego wzniesienia możliwego do pokonania. Obliczanie rozkładu sił przy hamowaniu. Obliczanie maksymalnej prędkości jazdy samochodu poruszającego się na łuku drogi.

Literatura:

Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych

Prochowski L.: - Mechanika ruchu. - WKiŁ, Warszawa. - 2008

Siłka W.: - Teoria ruchu samochodu. - WNT, Warszawa . - 2002

Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych

Prochowski L.: - Mechanika ruchu. - WKiŁ, Warszawa. - 2008

Siłka W.: - Teoria ruchu samochodu. - WNT, Warszawa . - 2002

Literatura do samodzielnego studiowania

Arczyński S. - Mechanika ruchu samochodu - WNT, Warszawa. - 1994

Mamala J. - Kompensacja niedostatku siły napędowej w procesie rozpędzania samochodu osobowego. - Wydawnictwa Politecniki Opolskiej. - 2011

Literatura uzupełniająca

Andrzejewski R.: - Dynamika pneumatycznego koła jezdnego. - WNT, Warszawa . - 2010

Siłka W. - Mechanika samochodu. - Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów . - 1988

Efekty uczenia się:

Student, który zaliczył modułFormy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształceniaSposoby weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia
Ma pogłębioną wiedzę z zakresu teorii ruchu samochodów.wykład, ćwiczenia problemoweobserwacja wykonawstwa, raport pisemny
Potrafi wyznaczać oraz analizować parametry charakteryzujące ruch przyspieszony, opóźniony, prostoliniowy i krzywoliniowy samochodu.wykład, ćwiczenia problemoweobserwacja wykonawstwa, raport pisemny
Rozumie aspekty bezpieczeństwa i ekologii związane z ruchem samochodu.wykład, ćwiczenia problemoweobserwacja wykonawstwa, raport pisemny

Metody i kryteria oceniania:

na ocenę 3na ocenę 4na ocenę 5
Potrafi wyznaczać opory ruchu działające na samochód, charakterystyki trakcyjne, charakterystyki dynamiczne i charakterystyki rozpędzania samochodów.
Potrafi symulować ruch przyspieszony, opóźniony, prostoliniowy i krzywoliniowy samochodu.
Rozumie aspekty bezpieczeństwa i ekologii związane z ruchem samochodu.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/20" (zakończony)

Okres: 2020-02-29 - 2020-06-24
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Artur Jaworski
Prowadzący grup: Artur Jaworski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/21" (zakończony)

Okres: 2021-02-27 - 2021-06-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Artur Jaworski
Prowadzący grup: Artur Jaworski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Politechnika Rzeszowska im. Ignacego Łukasiewicza.
al. Powstańców Warszawy 12
35-959 Rzeszów
tel: +48 17 865 11 00 https://prz.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-8 (2024-11-08)