Politechnika Rzeszowska im. Ignacego Łukasiewicza - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Projektowanie architektoniczne - użyteczność publiczna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: BA0-DU>PAUP
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Projektowanie architektoniczne - użyteczność publiczna
Jednostka: Katedra Urbanistyki i Architektury
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 6.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Pełny opis:

Nauka projektowania architektonicznego w zakresie użyteczności publicznej

Treści kształcenia

- Kształcenie w zakresie projektowania architektonicznego. Przekazanie wiedzy specjalistycznej z zakresu projektowania architektury.

- Poznanie zasad projektowania obiektów dla programów produkcyjnych o problematyce technologicznej oraz obiektów wymagających dużych przykryć i ich architektury. Wyjaśnienie specjalistycznych pojęć z zakresu projektowania architektonicznego

- Wpisanie architektury w otoczenie przestrzenne. Dążenie do zatarcia granicy między budynkiem, a otaczającym go terenem. Harmonijne połączenie kubatury budynku i tworzywa otaczającego. Połączenie obiekt – kontekst lokalizacji. Analiza sytuacji lokalizacyjnej i kontekstu kulturowego

- Określanie programu użytkowego obiektu. Architektoniczne studium detalu i wnętrza.

- Budynek wielofunkcyjny - cechy. Wzajemnie powiązanie programów użytkowych w ramach obiektu.

- Zagadnienia projektowania środowiska zbudowanego odpowiadającego różnym potrzebom: mieszkania, pracy, życia publicznego, kontaktu społecznego. Problemy projektowania wybranych rodzajów obiektów użyteczności publicznej, muzeów, bibliotek, sal widowiskowych, szkół wyższych, zespołów sakralnych, obiektów handlowych, hoteli, obiektów przemysłowych, biurowych, sportowych.

- Projektowe połączenie różnorodnych, komponentów strukturalnych w spójnie działający organizm. Architektura monumentalna.

- Problemy warunków sytuacyjnych w zespołach miejskich, rozwiązywanie złożonych problemów funkcjonalnych masowego użytkowania, kształtowanie wnętrz monumentalnych.

- Problemy rozwiązań architektonicznych opartych o duże rozpiętości przekryć w zespołach miejskich

- Rozwiązywanie współczesnego detalu architektury i konstrukcji. Uwzględnianie zagadnień technologicznych, widoczności, akustyki, oświetlenia, konstrukcyjno – budowlanych i instalacyjnych.

Literatura:

Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych

Crouch S., Shaftoe H., Fleming R. - Bezpieczne mieszkanie, dom i osiedle - Arkady, Warszawa. - 2001

Harbison R. - Zbudowane, niezbudowane i nie do zbudowania; w poszukiwaniu znaczenia architektonicznego - Murator, Warszawa . - 2001

Latour S., Szymski A. - Rozwój współczesnej myśli architektonicznej - PWN, Warszawa . - 1985

Meyer-Bohe W. - Budownictwo dla osób starszych i niepełnosprawnych - Arkady, Warszawa . - 1998

Twarowski M. - Słońce w architekturze - Arkady, Warszawa . - 1996

Witruwiusz - O Architekturze ksiąg dziesięć - Warszawa. - 1999

Żórawski J. - O budowie formy architektonicznej - Arkady, Warszawa . - 1973

Kiciński A. - Muzea : zagadnienia rozwoju i projektowania : polska perspektywa - Ofic.Wydaw.Politech.Warsz., Warszawa. - 2011

Strong J.(red) - Theatre buildings : a design guide - Routledge, Abingdon. - 2010

Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych

Kuryłowicz E. - Projektowanie uniwersalne. Udostępnianie otoczenia osobom niepełnosprawnym - CEBRON, Warszawa. - 1996

Neufert E. - Podręcznik projektowania architektoniczno-budowlanego. - Arkady, Warszawa. - 2011

Korzeniewski W. - Warunki techniczne jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie 2019 : komentarz z ok. 200 rysunkami : poradnik - Polcen, Warszawa. - 2019

Edwards B. - Libraries and learning resource centres - Architectural Press, Oxford. - 2009

Literatura do samodzielnego studiowania

Norberg-Schulz Ch. - Bycie, przestrzeń i architektura - Warszawa. - 2000

Norberg-Schulz, Ch. - Znaczenie w architekturze zachodu - Wydawnictwo Murator, Warszawa. - 1999

Rasmussen Steen Eiler - Odczuwanie architektury - Wydawnictwo Murator. - 1999

Kruszewski T. - Przestrzenie biblioteki : o symbolicznej, fizycznej i społecznej obecności instytucji - Wydaw.Nauk.Uniw.Mikołaja Kopernika, Toruń. - 2012

Roth M., - Library architecture + design - Braun Publishing AG. - 2011

Jodidio P. - Architecture now! Museums = Architektur heute Museen = L’architecture d’aujourd’hui! Musèes - Taschen, Cologne. - 2010

Michalak H. - Garaże wielostanowiskowe : projektowanie i realizacja - Arkady, Warszawa. - 2009

Michalak H. - Kształtowanie konstrukcyjno-przestrzenne garaży podziemnych na terenach silnie zurbanizowanych - Ofic.Wydaw.Politech.Warsz., Warszawa. - 2006

Literatura uzupełniająca

Ben van Berkel, Caroline Bos - Niepoprawni wizjonerzy - Wydawnictwo Murator, Warszawa . - 2000

Grandjean E. - Ergonomia mieszkania - Arkady, Warszawa. - 1978

Gyurkovich J. - Znaczenie form charakterystycznych dla kształtowania i percepcji przestrzeni. Wybrane zagadnienia ko - Wydawnictwo Politechniki Krakowskiej,. - 1999

Misiągiewicz M. - O prezentacji idei architektonicznej. - Kraków. - 2003

Sumień T., Wegner-Sumień A. - Ekologiczne miasta, osiedla, budynki - Instytut Gospodarki Przestrzennej i Komunalnej, Warszawa. - 1991

Włodarczyk J. A. - Żyć znaczy mieszkać - Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa – Kraków. - 1997

Majka S. - Biblioteka Uniwersytetu Rzeszowskiego : powstanie projektu, budowa, obecne oblicze i przyszłość widziane okiem architekta i projektanta - RS DRUK, Rzeszów. - 2008

Pachowski J. - Atrium : przestrzeń społeczna w budynku wielofunkcyjnym - Wydaw.Pracownia Projektowa Janusz Pachowski, Izabelin k/Warszawy. - 2002

Efekty uczenia się:

Student, który zaliczył modułFormy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształceniaSposoby weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia
A.W1. Zna i rozumie projektowanie architektoniczne o różnych stopniach złożoności, od prostych zadań po obiekty o złożonej funkcji w skomplikowanym kontekście, w szczególności: prostych obiektów uwzględniających podstawowe potrzeby użytkowników, zabudowy mieszkaniowej jedno- i wielorodzinnej, obiektów usługowych w zespołach zabudowy mieszkaniowej, obiektów użyteczności publicznej i ich zespołów o różnej skali i złożoności w otwartym krajobrazie lub w środowisku miejskimwykładegzamin cz. pisemna
A.W2. Zna i rozumie projektowanie urbanistyczne w zakresie opracowywania zadań o różnej skali i stopniu złożoności, w szczególności: zespołów zabudowy, miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego z uwzględnieniem lokalnych uwarunkowań i powiązańwykładegzamin cz. pisemna
A.W3. Zna i rozumie planowanie przestrzenne oraz narzędzia polityki przestrzennejwykładegzamin cz. pisemna
A.W4. Zna i rozumie zapisy miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego w zakresie koniecznym do projektowania architektonicznegowykładegzamin cz. pisemna
A.W5. Zna i rozumie zasady projektowania uniwersalnego, w tym ideę projektowania przestrzeni i budynków dostępnych dla wszystkich użytkowników, w szczególności dla osób z niepełnosprawnościami, w architekturze, urbanistyce i planowaniu przestrzennym, oraz zasady ergonomii, w tym parametry ergonomiczne niezbędne do zapewnienia pełnej funkcjonalności projektowanej przestrzeni i obiektów dla wszystkich użytkowników, w szczególności dla osób z niepełnosprawnościamiwykładegzamin cz. pisemna
A.W6. Zna i rozumie zaawansowane metody analiz, narzędzia, techniki i materiały niezbędne do przygotowania koncepcji projektowych w interdyscyplinarnym środowisku, ze szczególnym uwzględnieniem współpracy międzybranżowejwykładegzamin cz. pisemna
A.W7. Zna i rozumie podstawowe metody i techniki konserwacji, modernizacji i uzupełniania zabytkowych strukturwykładegzamin cz. pisemna
A.W8. Zna i rozumie interdyscyplinarny charakter projektowania architektonicznego i urbanistycznego oraz potrzebę integracji wiedzy z innych dziedzin, a także jej zastosowania w procesie projektowania we współpracy ze specjalistami z tych dziedzinwykładegzamin cz. pisemna
A.U1. Potrafi zaprojektować prosty i złożony obiekt architektoniczny, kreując i przekształcając przestrzeń tak, aby nadać jej nowe wartości – zgodnie z zadanym lub przyjętym programem, uwzględniającym wymagania i potrzeby wszystkich użytkowników, kontekst przestrzenny i kulturowy, aspekty techniczne i pozatechniczneprojekt indywidualnyobserwacja wykonawstwa, prezentacja projektu
A.U2. Potrafi zaprojektować prosty i złożony zespół urbanistycznyprojekt indywidualnyobserwacja wykonawstwa, prezentacja projektu
A.U3. Potrafi sporządzać opracowania planistyczne dotyczące zagospodarowania przestrzennego i interpretować je w zakresie koniecznym do projektowania w skali urbanistycznej i architektonicznejprojekt indywidualnyobserwacja wykonawstwa, prezentacja projektu
A.U4. Potrafi dokonać krytycznej analizy uwarunkowań, w tym waloryzacji stanu zagospodarowania terenu i zabudowy; formułować wnioski do projektowania i planowania przestrzennego, prognozować procesy przekształceń struktury osadniczej miast i wsi, oraz przewidywać skutki społeczne tych przekształceńprojekt indywidualnyobserwacja wykonawstwa, prezentacja projektu
A.U5. Potrafi ocenić przydatność zaawansowanych metod i narzędzi służących do rozwiązywania prostych i złożonych zadań inżynierskich, typowych dla architektury, urbanistyki i planowania przestrzennego oraz wybierać i stosować właściwe metody i narzędzia w projektowaniuprojekt indywidualnyobserwacja wykonawstwa, prezentacja projektu
A.U6. Potrafi opracować konserwatorską koncepcję projektową przekształceń struktury architektoniczno-urbanistycznej o wartościach kulturowych z uwzględnieniem ochrony tych wartości oraz właściwych metod i technik, zgodnie z przyjętym programem uwzględniającym aspekty pozatechniczneprojekt indywidualnyobserwacja wykonawstwa, prezentacja projektu
A.U7. Potrafi dokonać krytycznej analizy i oceny projektu i sposobu jego realizacji w zakresie modernizacji i uzupełnień struktur architektoniczno-urbanistycznych o wartościach kulturowychprojekt indywidualnyobserwacja wykonawstwa, prezentacja projektu
A.U8. Potrafi myśleć w sposób twórczy i działać, uwzględniając złożone i wieloaspektowe uwarunkowania działalności projektowej, a także wyrażać własne koncepcje artystyczne w projektowaniu architektonicznym i urbanistycznymprojekt indywidualnyobserwacja wykonawstwa, prezentacja projektu
A.U9. Potrafi integrować informacje pozyskane z różnych źródeł, dokonywać ich interpretacji i krytycznej, szczegółowej analizy oraz wyciągać z nich wnioski, a także formułować i uzasadniać opinie oraz wykazywać ich związek z procesem projektowym, opierając się na dostępnym dorobku naukowym w dyscyplinieprojekt indywidualnyobserwacja wykonawstwa, prezentacja projektu
A.U10. Potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik i narzędzi w środowisku zawodowym i interdyscyplinarnym w zakresie właściwym dla projektowania architektonicznego i urbanistycznego oraz planowania przestrzennegoprojekt indywidualnyobserwacja wykonawstwa, prezentacja projektu
A.U11. Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, w tym ze specjalistami z innych branż, a także podejmować wiodącą rolę w takich zespołachprojekt indywidualnyobserwacja wykonawstwa, prezentacja projektu
A.U12. Potrafi oszacować czas potrzebny na realizację złożonego zadania projektowegoprojekt indywidualnyobserwacja wykonawstwa, prezentacja projektu
A.U13. Potrafi formułować nowe pomysły i hipotezy, analizować i testować nowości związane z problemami inżynierskimi i problemami badawczymi w zakresie projektowania architektonicznego i urbanistycznego oraz planowania przestrzennegoprojekt indywidualnyobserwacja wykonawstwa, prezentacja projektu
A.U14. Potrafi wykonać dokumentację architektoniczno-budowlaną w odpowiednich skalach w nawiązaniu do koncepcyjnego projektu architektonicznegoprojekt indywidualnyobserwacja wykonawstwa, prezentacja projektu
A.U15. Potrafi wdrażać zasady i wytyczne projektowania uniwersalnego w architekturze, urbanistyce i planowaniu przestrzennymprojekt indywidualnyobserwacja wykonawstwa, prezentacja projektu
A.S1. Jest gotów do efektywnego wykorzystania wyobraźni, intuicji, twórczej postawy i samodzielnego myślenia w celu rozwiązywania skomplikowanych problemów projektowychprojekt indywidualnyobserwacja wykonawstwa, prezentacja projektu
A.S2. Jest gotów do publicznych wystąpień i prezentacjiprojekt indywidualnyprezentacja projektu
A.S3. Jest gotów do podjęcia roli koordynatora działań w procesie projektowym, zarządzania pracą w zespole oraz wykorzystania umiejętności interpersonalnych (rozwiązywanie konfliktów, umiejętność negocjacji, delegowanie zadań), podporządkowania się zasadom pracy w zespole i brania odpowiedzialności za wspólne zadania i projektyprojekt indywidualnyobserwacja wykonawstwa
A.S4. Jest gotów do brania odpowiedzialności za kształtowanie środowiska przyrodniczego i krajobrazu kulturowego, w tym za zachowanie dziedzictwa regionu, kraju i Europyprojekt indywidualnyprezentacja projektu

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Projekt, 60 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Adam Rybka
Prowadzący grup: Karolina Kozłowska, Adam Rybka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-01-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Projekt, 60 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Karolina Kozłowska
Prowadzący grup: Karolina Kozłowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Projekt, 60 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Karolina Kozłowska
Prowadzący grup: Karolina Kozłowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2025-02-27 - 2025-06-22
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Projekt, 60 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Karolina Kozłowska
Prowadzący grup: Jakub Dudek, Karolina Kozłowska, Anna Pomykała
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Politechnika Rzeszowska im. Ignacego Łukasiewicza.
al. Powstańców Warszawy 12
35-959 Rzeszów
tel: +48 17 865 11 00 https://prz.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-4 (2025-01-17)