Politechnika Rzeszowska im. Ignacego Łukasiewicza - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Grafika komputerowa

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: EF0-ZI>GrKom
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Grafika komputerowa
Jednostka: Katedra Informatyki i Automatyki
Grupy: Przedmioty 4 sem. - informatyka nst. inż.
Punkty ECTS i inne: 6.00 LUB 4.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Pełny opis:

Moduł prowadzony jest na czwartym semestrze studiów inżynierskich na kierunku "informatyka" EF-ZI-2(04)

Treści kształcenia

- Charakterystyka przedmiotu, omówienie warunków zaliczenia, literatury i narzędzi programowych, wprowadzenie do grafiki komputerowej, prezentacja przykładowych projektów.

- Urządzenia graficzne. Pojęcia pixela i bufora obrazu. Algorytm rysowania linii i wypełniania wzorcem. Maszyna stanu. Model obserwatora i kamery. Podstawowe techniki dyskretne.

- Wprowadzenie do geometrii analitycznej. Projekcje przestrzeni 3D. Macierze, działania macierzowe. Model wierzchołek - krawędź - ścian. Struktury danych graficznych modeli. Wprowadzenie do OpenGL. Trójwymiarowe obiekty elementarne, wypukłe i wklęsłe wielokąty. Notacja macierzowa obiektów graficznych. Przykłady

- Modelowanie krzywych i powierzchni zdefiniowanych parametrycznie: typy helikalne, rotoidalne i spiralne. Kwadrygi. Implementacja komputerowa w standardzie OpenGL.

- Krzywe i powierzchnie nieparametryczne: wielomiany Hermite’a i Beziera. Krzywe i powierzchnie B-sklejane oraz NURBS różnych typów. Siatki trójkątne. Kolorowanie i cieniowanie powierzchni. Algorytmy zagęszczania siatek

- Przestrzeń wektorowa, transformacje jednorodne (translacja, rotacja, skalowanie), składanie przekształceń, ortogonalizacja. Przekształcenia zniekształcające. Pojęcie układu lokalnego i globalnego. Definicje kątów Eulera i RPY. Implementacja przekształceń jednorodnych w standardzie OpenGL. Analiza wybranych ciągów transformacji (przykłady). Podstawy animacji.

- Pojęcie obserwatora: układ wzrokowy człowieka, kamera, definiowanie ostrosłupa widzenia. Rzutowanie: rzut równoległy i perspektywiczny, relacje odległości, rzutowanie w układzie obserwatora, transformacje ekranowe, definiowanie okna. Obserwator dynamiczny. Odbicia lustrzane. Transformacje odwrotne. Prezentacja przykładów dotyczących technik obserwacji sceny.

- Podstawowe prawa teorii barw: standard CIE, modele RGB, HSV, CMYK, YUV. Paleta barw. Metody zwiększania liczby kolorów: halftoning, dithering, metody pochodne. Proste metody cieniowania obiektów. Przykłady technik kolorowania obiektów. Konwersja modeli barw. Mgła.

- Modelowanie oświetlenia, i cieniowania powierzchni przedmiotów: punktowe, liniowe i powierzchniowe źródła światła, cieniowanie powierzchni metodą Gourauda i Phonga, algorytm śledzenia promieni. Graficzne własności materiałów, mieszanie kolorów, przeźroczystość. Generowanie zjawisk atmosferycznych. Dym, chmury, ogień. Przykłady

- Pojęcie tekstury, mapowania środowiskowego, buforów obrazu i akumulacji. Przygotowanie tekstury. Sposoby przechowywania tekstury w plikach graficznych. Pojęcie przeźroczystości. Odczyt bitmap z plików DIB, BMP, PCX, JPEG. Metody teksturowania obiektów. Teksturowanie bezpośrednie i parametryczne. Współrzędne tekstury. Wybór parametryzacji. Mapowanie środowiskowe. Rozdaje mapowania. Atrybuty tekstury. Filtracja geometrii tekstury. Zjawisko aliasingu. Ciągi skalowanych tekstur – problem dokładności odwzorowania szczegółów.

- Metody teksturowania obiektów. Modelowanie wypukłości- algorytmy elementarne i złożone. Automatyczne definiowanie chropowatości powierzchni. Generowanie wysokości powierzchni na podstawie zdjęć – mapy terenu. Przykłady

- Relacja podłoże-tekstura. Przeźroczystość, kanał alfa. Formy przeźroczystości jako techniki mieszania barw. Bezpośrednie operacje na buforze obrazu. Wykorzystanie operacji logicznych. Napisy rastrowe. Pojecie fontu. Tworzenie tablicy znaków. Sposoby wyświetlania znaków. Przekształcenia znaków. Przykłady. Podstawy animacji. Podsumowanie wykładów.

Literatura:

Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych

R. Leniowski - Grafika komputerowa - manuskrypt. - 2008

M. Jankowski - Elementy grafiki komputerowej - WNT. - 1990

J. D. Foley - Computer Graphics - Prentice hall. - 1996

Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych

R. Wright, N. Haemel - OpenGL ksiega eksperta - Helion. - 2011

Literatura uzupełniająca

P. Kiciak - Podstawy modelowania krzywych i powierzchni - NT. - 2000

Efekty uczenia się:

Student, który zaliczył modułFormy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształceniaSposoby weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia
Zna elementarne obiekty graficzne, nadaje obiektom kolor i teksturę, definiuje parametry oświetlenia, wybiera rodzaj rzutowania, projektuje nieskomplikowaną scenęwykład, laboratoriumzaliczenie cz. pisemna, sprawozdanie z projektu, sprawdzian pisemny
Ustala parametry materiałowe, włącza proste cieniowanie obiektów, wprowadza animację obiektów, komplikuje strukturę modeli, projektuje interfejs użytkownikawykład, laboratoriumzaliczenie cz. pisemna, sprawozdanie z projektu, sprawdzian pisemny
Wprowadza ruchoma kamerę, ustala scenariusz prezentacjiwykład, laboratoriumzaliczenie cz. pisemna, sprawozdanie z projektu, sprawdzian pisemny

Metody i kryteria oceniania:

na ocenę 3na ocenę 4na ocenę 5
Zna elementarne obiekty graficzne, nadaje obiektom kolor i teksturę, definiuje parametry oświetlenia, wybiera rodzaj rzutowania, projektuje nieskomplikowaną scenęnie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 3, ale również grupuje obiekty, ustala proporcje, porządkuje scenęnie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 4, ale również definiuje nastrój sceny, tworzy elementy interfejsu użytkownika
Ustala parametry materiałowe, włącza proste cieniowanie obiektów, wprowadza animację obiektów, komplikuje strukturę modeli, projektuje interfejs użytkownikanie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 3, ale również projektuje trajektorię ruchu, wprowadza ruch obiektów po trajektoriinie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 4, ale również projektuje scenariusz aplikacji, włącza artystyczne akcenty do projektu
Wprowadza ruchoma kamerę, ustala scenariusz prezentacjinie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 3, ale również tworzy rozbudowany interfejs użytkownika, dba o jakość kodunie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 4, ale również włącza oryginale pomysły do projektu

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)

Okres: 2022-02-26 - 2022-06-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 20 godzin więcej informacji
Wykład, 25 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ryszard Leniowski
Prowadzący grup: Ryszard Leniowski, Sławomir Samolej
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-25 - 2023-06-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 20 godzin więcej informacji
Wykład, 25 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ryszard Leniowski
Prowadzący grup: Ryszard Leniowski, Sławomir Samolej
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)

Okres: 2024-02-24 - 2024-06-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 20 godzin więcej informacji
Wykład, 20 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ryszard Leniowski
Prowadzący grup: Ryszard Leniowski, Sławomir Samolej
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2025-02-27 - 2025-06-22
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 20 godzin więcej informacji
Wykład, 20 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ryszard Leniowski
Prowadzący grup: Ryszard Leniowski, Sławomir Samolej
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Politechnika Rzeszowska im. Ignacego Łukasiewicza.
al. Powstańców Warszawy 12
35-959 Rzeszów
tel: +48 17 865 11 00 https://prz.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-4 (2025-01-17)