Kod przedmiotu: |
EN0-DI>PA |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(brak danych)
|
Nazwa przedmiotu: |
Podstawy automatyki |
Jednostka: |
Katedra Informatyki i Automatyki |
Grupy: |
Przedmioty 3 sem. - energetyka, st. I-go stopnia (inż.)
|
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS: - roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
- tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
- 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
- tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
- nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
zobacz reguły punktacji
|
Język prowadzenia: |
polski
|
Pełny opis: |
Moduł jest prowadzony na 3 semestrze studiów inżynierskich na kierunku Energetyka
Treści kształcenia
- Pojęcia podstawowe, aktualne trendy rozwojowe, urządzenia automatyki
- Projektowanie i praktyczna realizacja programowa elementarnych układów kombinacyjnych, podstawy wizualizacji
- Projektowanie i praktyczna realizacja programowa elementarnych układów sekwencyjnych, studium przypadku
- Projektowanie i praktyczna realizacja programowa elementarnych układów sekwencyjno-czasowych, studium przypadku
- Praktyczna identyfikacja obiektów regulacji
- Dobór "bezpiecznych nastaw" regulatorów PID dla typowych obiektów regulacji, przykłady wyprowadzenia wzorów, metoda "tabelaryczna", studium przypadku. Ocena jakości regulacji
|
Literatura: |
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
J. Kasprzyk - Programowanie sterowników przemysłowych - WNT. - 2006
L. Trybus - Teoria sterowania - Oficyna Wyd. Politechniki Rzeszowskiej. - 2005
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
- jak przy zajęciach wykładowych - . -
- Beckhoff Information System - infosys.beckhoff.com., . -
|
Efekty uczenia się: |
Student, który zaliczył moduł | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Sposoby weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Zna podstawowe pojęcia, aktualne trendy rozwojowe oraz typowe metody, narzędzia i urządzenia stosowane w projektowaniu, realizacji i analizie układów sterowania logicznego i regulacji automatycznej | wykład problemowy, laboratorium problemowe | egzamin cz. pisemna, zaliczenie cz. pisemna | Potrafi konfigurować i programować, zgodnie z wytycznymi normy IEC 61131-3, przemysłowe sterowniki automatyki, w zakresie elementarnym | laboratorium problemowe, wykład problemowy | zaliczenie cz. praktyczna | Projektuje oraz realizuje praktycznie, za pomocą wybranych języków programowania zgodnych z normą IEC 61131-3, elementarne układy sterowania logicznego | laboratorium problemowe, wykład problemowy | zaliczenie cz. praktyczna, egzamin cz. pisemna | Potrafi dobrać, na podstawie wyników eksperymentu identyfikacyjnego, transmitancyjny model matematyczny obiektu regulacji oraz regulator PID dla typowego zadania i obiektu regulacji | laboratorium problemowe, wykład problemowy | zaliczenie cz. praktyczna, egzamin cz. pisemna |
|
Metody i kryteria oceniania: |
na ocenę 3 | na ocenę 4 | na ocenę 5 | Zna podstawowe pojęcia, aktualne trendy rozwojowe oraz typowe metody, narzędzia i urządzenia stosowane w projektowaniu, realizacji i analizie układów sterowania logicznego i regulacji automatycznej | nie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 3, ale również potrafi zastosować podstawowe pojęcia, metody i narzędzia do analizy istniejących układów sterowania logicznego i regulacji automatycznej oraz ocenić poprawność ich działania | nie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 4, ale również potrafi wskazać obszary zastosowania nowoczesnych rozwiązań | Potrafi konfigurować i programować, zgodnie z wytycznymi normy IEC 61131-3, przemysłowe sterowniki automatyki, w zakresie elementarnym | nie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 3, ale również potrafi przeanalizować i omówić automatycznie utworzoną konfigurację oraz skonfigurować sterownik do autonomicznej pracy | nie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 4, ale również potrafi zmodyfikować utworzoną automatycznie konfigurację oraz diagnozować i usuwać typowe problemy występujące przy konfigurowaniu i programowaniu sterowników | Projektuje oraz realizuje praktycznie, za pomocą wybranych języków programowania zgodnych z normą IEC 61131-3, elementarne układy sterowania logicznego | nie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 3, ale również potrafi zaprojektować i zrealizować programowo układy kombinacyjne i sekwencyjne z uwzględnieniem niepoprawnych pomiarów; potrafi zaprojektować i zrealizować podstawowe wizualizacje | nie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 4, ale również potrafi zaprojektować i zrealizować programowo układy sekwencyjno-czasowe z uwzględnieniem niepoprawnych pomiarów | Potrafi dobrać, na podstawie wyników eksperymentu identyfikacyjnego, transmitancyjny model matematyczny obiektu regulacji oraz regulator PID dla typowego zadania i obiektu regulacji | nie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 3, ale również potrafi zaplanować i przeprowadzić eksperyment identyfikacyjny oraz dobrać transmitancyjny model matematyczny dla typowego obiektu regulacji | nie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 4, ale również potrafi zrealizować symulacyjnie i przeanalizować poprawność działania prostego układu regulacji dla typowych obiektów i zadań regulacji z uwzględnieniem analizy i symulacji wpływu zakłóceń |
|