Numeryczne modelowanie dynamiki lotu statku powietrznego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | ML/A-DU>NMDLSP | ||||||||||||||||||
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) | ||||||||||||||||||
Nazwa przedmiotu: | Numeryczne modelowanie dynamiki lotu statku powietrznego | ||||||||||||||||||
Jednostka: | Katedra Inżynierii Lotniczej i Kosmicznej | ||||||||||||||||||
Grupy: |
Przedmioty 2 sem. - lotnictwo i kosmonautyka - płatowce st. II-go stopnia |
||||||||||||||||||
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
||||||||||||||||||
Język prowadzenia: | polski | ||||||||||||||||||
Pełny opis: |
W ramach przedmiotu mechanika lotu wiedza przekazywana będzie studentom zarówno poprzez wykłady, jak i zajęcia laboratoryjne. Wiedza przekazywana na zajęciach laboratoryjnych ma charakter bardziej praktyczny, natomiast na wykładach przeważa aspekt teoretyczny. Wykłady będą miały na celu przekazanie studentom w sposób usystematyzowany określonego programem materiału. Studenci będą zachęcani do dyskusji i pytań. Podczas zajęć stosowane będą różnego rodzaju środki techniczne ułatwiające przyswajanie wiedzy i pobudzające zainteresowania studentów. Zajęcia dydaktyczne, w których przeważa aspekt praktyczny, będą miały na celu utrwalenie wiedzy i rozwijanie umiejętności praktycznego jej stosowania. Celem przedmiotu jest przekazanie studentom podstaw wiedzy z zakresu: opisu przestrzennego ruchu samolotu, postaci równań ruchu wykorzystywanej do wyznaczenia odpowiedzi samolotu, analizy odpowiedzi samolotu na sterowanie (symetryczne i niesymetryczne), analizy odpowiedzi samolotu na wymuszenia zewnętrzne, rozwiązania zagadnienia odwrotnego w dynamice lotu. Treści kształcenia - Wprowadzenie. Założenia modelu fizycznego samolotu.Układy współrzędnych. Określenie równań ruchu samolotu. - Określenie sił i momentów działających na samolot. Siły i momenty aerodynamiczne - składniki od wychylonych powierzchni sterowych. - Odpowiedź samolotu. Postać równań ruchu dogodna do analizy odpowiedzi samolotu na starowanie lub wymuszenia zewnętrzne. - Odpowiedź samolotu na sterowanie podłużne. Metody rozwiązania równań ruchu. - Odpowiedź samolotu na sterowanie niesymetryczne. Metody rozwiązania równań ruchu. - Lot w atmosferze turbulentnej. Modele turbulencji. Model podmuchu. Uproszczenia modelu samolotu. - Odpowiedź samolotu na pojedynczy, symetryczny podmuch pionowy. - Zagadnienie odwrotne w dynamice lotu. Metody rozwiązania zagadnienia odwrotnego. - Podłużne charakterystyki aerodynamiczne samolotu. Wpływ zespołu napędowego. Wpływ wychylenia steru usterzenia poziomego na aerodynamiczne siły i momenty. - Podłużne pochodne aerodynamiczne względem zmian prędkości i wychyleń powierzchni sterowych. - Boczne charakterystyki samolotu. Wpływ zespołu napędowego. Wpływ wychylenia lotek i steru kierunku. - Pochodne aerodynamiczne boczne, względem zmian prędkości i wychyleń powierzchni sterowych. - Matematyczne sformułowanie problemu badania odpowiedzi samolotu na sterowanie w kanale pochylania. Klasyczne metody rozwiązania. - Odpowiedź samolotu na sterowanie w kanale pochylania, dla niewielkich kątów wychyleń powierzchni sterowych. Przykładowe rozwiązania. - Matematyczne sformułowanie problemu badania odpowiedzi samolotu na sterowanie w kanale przechylania i odchylania. Klasyczne metody rozwiązania. - Odpowiedź samolotu na sterowanie w kanale przechylania i odchylania, dla niewielkich kątów wychyleń powierzchni sterowych. Przykładowe rozwiązania. - Modele podmuchu. Matematyczne sformułowanie problemu odpowiedzi samolotu na niewielki podmuch pionowy - postać równań ruchu, założenia i uproszczenia. - Matematyczne sformułowanie problemu odpowiedzi samolotu na niewielki podmuch boczny - postać równań ruchu, założenia i uproszczenia. - Analiza odpowiedzi samolotu na niewielki podmuch o profilu sinusoidalnym. - Matematyczne sformułowanie problemu zagadnienia odwrotnego - model symulacyjny. - Rozwiązania zagadnienia odwrotnego dla prostego manewru symetrycznego. |
||||||||||||||||||
Literatura: |
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych Allerton D. - Principles of flight simulations - John Wiley&Sons, Inc., International Edition. - 2009 Babister A.W. - Aircraft dynamic stability and response - Pergamon Press Ltd., England. - 1980 Diston D.J. - Computational Modelling and Simulation of Aircraft and the Environment, Volume 1: Platform Kinematics and Synthetic Environment - John Wiley&Sons, Inc., International Edition. - 2009 Etkin B. - Dynamics of Flight - John Wiley&Sons, Inc., International Edition. - 1959 Etkin B. - Dynamics of Atmospheric Flight - John Wiley&Sons, Inc., International Edition. - 1972 Etkin B., Reid L.D. - Dynamics of flight. Stability and control - John Wiley&Sons, Inc., International Edition. - 1994 Fiszdon W. - Mechanika Loty T1/2 - PWN, Warszawa. - 1961 Kowaleczko G. - Zagadnienie odwrotne w dynamice lotu statków powietrznych - Wydawnictwo WAT. - 2003 Roskam J. - Airplane flight dynamics and automatic flight controls - Roskam Aviation and Engineering Corporation, USA. - 1979 Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych Babister A.W. - Aircraft dynamic stability and response - Pergamon Press Ltd., England. - 1980 Etkin B. - Dynamics of Flight - John Wiley&Sons, Inc., International Edition. - 1959 Fiszdon W. - Mechanika Loty T1/2 - PWN, Warszawa. - 1961 Roskam J. - Airplane flight dynamics and automatic flight controls - Roskam Aviation and Engineering Corporation, USA. - 1979 Literatura do samodzielnego studiowania Babister A.W. - Aircraft dynamic stability and response - Pergamon Press Ltd., England. - 1980 Etkin B. - Dynamics of Flight - John Wiley&Sons, Inc., International Edition. - 1959 Fiszdon W. - Mechanika Loty T1/2 - PWN, Warszawa. - 1961 Roskam J. - Airplane flight dynamics and automatic flight controls - Roskam Aviation and Engineering Corporation, USA. - 1979 Literatura uzupełniająca Morelli P. - Static stability and control of sailplanes - O.S.T.I.V., Netherlands. - 1976 Phillips W. F. - Mechanics of flight - John Wiley&Sons, Inc., International Edition. - 2010 |
||||||||||||||||||
Efekty uczenia się: |
|
||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
|
Właścicielem praw autorskich jest Politechnika Rzeszowska im. Ignacego Łukasiewicza.