Politechnika Rzeszowska im. Ignacego Łukasiewicza - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Modelowanie wspomagające projektowanie maszyn

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: MP0-DU>ModWspPro
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Modelowanie wspomagające projektowanie maszyn
Jednostka: Katedra Konstrukcji Maszyn
Grupy: Przedmioty 1 sem. - zarządzanie i inżynieria produkcji st. II-go stopnia
Punkty ECTS i inne: 3.00 LUB 2.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Pełny opis:

Moduł zawiera treści niezbędne do poznania i prawidłowego posługiwania się programem Inventor (aktualnie dostępna wersja) w zakresie modelowania bryłowego i hybrydowego części i zespołów, wykonywania dokumentacji oraz tworzenia mechanizmów z zastosowaniem narzędzi projektowania funkcjonalnego.

Treści kształcenia

- Wprowadzenie do obsługi programu Autodesk Inventor - uruchamianie programu, dostosowywanie interfejsu użytkownika, tworzenie brył (przykład modelowania dwóch brył) oglądanie modeli.

- Tworzenie zespołów - techniki tworzenia zespołów, edycja zespołu, wiązania ustalające, biblioteki elementów znormalizowanych, projektowanie spawanych zespołów (przykład złożenia podnośnika śrubowego).

- Tworzenie zespołów - parametryzacja modelu, wiązania ruchu, analiza kolizji (przykład złożenia silownika hydraulicznego).

- Tworzenie zespołów i dokumentacji technicznej (zespół wałka, zespół rębaka).

- Modelowanie powierzchniowe i hybrydowe.

- Obliczenia geometryczne i wytrzymałościowe na przykładzie kalkulatorów przekładni, wałków.

- Zastosowanie kalkulatora połączeń śrubowych i spawanych.

- Możliwe obszary zastosowań programu Inventor - generatory ram, analiza naprężęń, symulacja dynamiczna, analiza modalna

- Zapoznanie z obsługą programu Inventor Professional (aktualnej wersji oprogramowania). Modelowanie z użyciem podstawowych poleceń modelowania bryłowego (rys. kostka.pdf). Tworzenie szkiców - wiązania wymiarowe i geometryczne, edycja obiektów (rys. płytka1.pdf).

- Modelowanie z zastosowaniem elementów referencyjnych oraz części typu skorupa. Tworzenie dokumentacji 2D wybranej bryły (foremka.pdf)

- Modelowanie i tworzenie dokumentacji elementów tworzonych przez obrót. Podstawy parametryzacji modelu. (rys. tuleja.pdf, tarcza.pdf)

- Modelowanie i tworzenie dokumentacji bryły z elementem typu żebro. (rys. wspornik.pdf)

- Modelowaniei tworzenie dokumentacji bryły przez wyciągnięcie złożone. (rys. kostka mocująca.pdf).

- Modelowanie i tworzenie dokumentacji bryły z zastosowaniem wyciągnięcia po ścieżce (rys. śruba.pdf)

- Modelowanie i tworzenie dokumentacji bryły z z zastosowaniem operacji boole'a na bryłach, pochyleń odlewniczych, zaawansowanej edycji szkicu. (rys. dźwignia.pdf).

- Zaliczenie z modelowania bryłowego i tworzenia dokumentacji części.

- Tworzenie zespołu - proste połączenie kołnierza z kołnierzem. Korzystanie z bibliotek Content Center. (rys. połączenie śrubowe.pdf)

- Tworzenie zespołu - wałek z kołem zębatym, łożyskowaniem i elementami ustalającymi. (rys. zespół wałek wejściowy.pdf)

- Adaptacyjność tworzenia zespołu (rys.zespół siłownik).

- Tworzenie dokumentacji zespołu na podstawie złożeń z poprzednich zajęć

- Modelowanie części blaszanych

- Modelowanie części spawanych, dokumentacji poszczególnych etapów wykonania

- Zaliczenie z tworzenia wybranych części zespołu, złożenia i dokumentacji złożenia

Literatura:

Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych

Andrzej Jaskulski - Autodesk Inventor Professional 2016 PL/2016+/Fussion360. Metodyka projektowania. - Wydawnictwo Naukowe PWN, ISBN: 978-83-01-18286-1. - 2015

Fabian Stasiak - Zbiór ćwiczeń. Autodesk Inventor 2016. Kurs zaawansowany. - Wyd. Expert Books, ISBN: 978-83-939196-6-6. - 2015

Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych

Fabian Stasiak - Zbiór ćwiczeń. Autodesk Inventor 2012 - Wyd. Expert books, ISBN: 978-83-924558-2-0. - 2011

Literatura do samodzielnego studiowania

Kamil Sybilski - Modelowanie 2D i 3D w programie Autodesk Inventor. Podstawy. - Wyd. REA, ISBN: 978-83-7544-133-8.. - 2009

Paweł Płuciennik - Projektowanie elementów maszyn z wykorzystaniem programu Autodesk Inventor. - Wydawnictwo Naukowe PWN, ISBN: 978-83-01-17331-9. - 2013

Literatura uzupełniająca

Bogdan Noga - Inventor. Podstawy projektowania. - Wyd. Helion, ISBN: 9788324627400 / 978-83-246-2740-0. - 2011

Efekty uczenia się:

Student, który zaliczył modułFormy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształceniaSposoby weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia
Ma pogłębioną wiedzę na temat: systemów CAD, metod modelowania części oraz narzędzi projektowania funkcjonalnego. wykład, laboratoriumtest pisemny, obserwacja wykonawstwa
Potrafi wykonać model w środowisku CAD typowej części maszyny oraz wykonać dokumentację techniczną.laboratoriumzaliczenie cz. praktyczna, obserwacja wykonawstwa
Potrafi wykonać model w środowisku CAD złożonego obiektu z części i zespołów oraz wykonać dokumentację techniczną.laboratoriumzaliczenie cz. praktyczna, obserwacja wykonawstwa

Metody i kryteria oceniania:

na ocenę 3na ocenę 4na ocenę 5
Ma opanowane podstawowe polecenia i działania związane z uruchamianiem i dostosowaniem interfejsu użytkownika aktualnej wersji programu Inventor oraz tworzenie szkiców, wprowadzanie i edycję wiązań, tworzenie modeli z zastosowaniem podstawowych elementów kształtujących i edycyjnych.nie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 3, ale również zna inne polecenia możliwe do zastosowanianie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 4, ale również potrafi zastosować inne elementy kształtujące i edycyjne
Ma opanowane tworzenie modeli z zastosowaniem zaawansowanych elementów kształtujących (np.: wyciągnięcie złożone, przeciągnięcie) i współdzielenia szkicu oraz z zastosowaniem logiki boole'a na bryłach. Potrafi wykonać dokumentację 2D modelu.nie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 3, ale również zna inne możliwości wykonania modelunie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 4, ale również potrafi zastosować inne zaawansowane elementy kształtujące i edycyjne
Ma opanowane tworzenie modeli hybrydowych.nie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 3, ale również zna inne polecenia możliwe do zastosowanianie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 4, ale również potrafi zastosować alternatywne sposoby wykonania modelu
Ma opanowane tworzenie nieskomplikowanych części blaszanych i dokumentacji tych części.nie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 3, ale również zna sposoby tworzenia zaawansowanych modeli blaszanychnie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 4, ale również potrafi wykonać zaawansowane modele blaszane
Ma opanowane zastosowanie parametryzacji i adaptacyjności części. Ma wiedzę jak zastosować parametryzację w zespole.nie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 3, ale również zna inne sposoby parametryzacji w programie Inventornie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 4, ale również potrafi zastosować inne sposoby parametryzacji
Ma opanowane tworzenie zespołu z gotowych części (zastosowanie wiązań w zespole) oraz korzystanie z biblioteki Content Center. nie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 3, ale również zna możliwość zastosowanie wiązań alternatywnychnie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 4, ale również potrafi zastosować wiązania alternatywne
Ma opanowane tworzenie zespołu z części samodzielnie wykonanych i gotowych oraz dokumentacji zespołu. Potrafi zastosować więzy ruchowe, adaptacyjność wiązań.nie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 3, ale również zna więzy typu połączenianie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 4, ale również potrafi zastosować więzy typu połączenia
Ma wiedzę na temat modułów Design Accelerator wałów, przekładni zębatych oraz kalkulatorów łożysk i połączeń wpustowych,wielowypustowych, śrubowych, spawanych.nie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 3, ale również zna inne możliwości Design Acceleratornie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 4, ale również potrafi zastosować wybrane moduły
Ma wiedzę na temat możliwości programu Inventor dotyczącego środowisk symulacyjnych: analiza ram, analiza statyczną i modalną nieskomplikowanych części, symulację dynamiczną do tworzenia projektu nieskomplikowanego mechanizmu.nie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 3, ale również potrafi zinterpretować wyniki symulacjinie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 4, ale również potrafi wykonać analizę nieskomplikowanej (geometrycznie i pod kątem obciążenia) części
Ma opanowane tworzenie nieskomplikowanych konstrukcji spawanychnie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 3, ale również zna zastosowanie innych rodzajów spoinnie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 4, ale również potrafi wykonać zaawansowany model konstrukcji spawanej

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)

Okres: 2022-02-26 - 2022-06-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jadwiga Pisula
Prowadzący grup: Bogdan Kozik, Jadwiga Pisula
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-25 - 2023-06-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jadwiga Pisula
Prowadzący grup: Małgorzata Gontarz-Kulisiewicz, Bogdan Kozik, Jadwiga Pisula
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)

Okres: 2024-02-24 - 2024-06-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jadwiga Pisula
Prowadzący grup: Bogdan Kozik, Jadwiga Pisula
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2025-02-27 - 2025-06-22
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jadwiga Pisula
Prowadzący grup: Bogdan Kozik, Jadwiga Pisula
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Politechnika Rzeszowska im. Ignacego Łukasiewicza.
al. Powstańców Warszawy 12
35-959 Rzeszów
tel: +48 17 865 11 00 https://prz.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-73df31343 (2025-04-29)