Kod przedmiotu: |
ZZ0-DL>NoOrg |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(brak danych)
|
Nazwa przedmiotu: |
Nauka o organizacji |
Jednostka: |
Zakład Przedsiębiorczości, Zarządzania i Ekoinnowacyjności |
Grupy: |
Przedmioty 2 sem. - zarządzanie, st. I-go stopnia (lic.)
|
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS: - roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
- tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
- 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
- tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
- nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
zobacz reguły punktacji
|
Język prowadzenia: |
polski
|
Pełny opis: |
Moduł zawiera charakterystykę różnorodnych organizacji funkcjonujących w warunkach turbulentnego otoczenia. Różnorodność i złożoność współczesnych organizacji wymaga podejścia interdyscyplinarnego, dlatego że problemy związane z ich funkcjonowaniem są bardzo różnorodne.
Treści kształcenia
- Przedmiot i geneza nauki o organizacji, interdyscyplinarny charakter nauki, charakterystyka organizacji jako przedmiotu badań (funkcje organizacji, cechy organizacji, w tym cechy systemowe).
- Charakterystyka ceków organizacji (analiza pojęć pokrewnych), rodzaje celów, cykl działania zorganizowanego.
- Modele organizacji, typologie organizacji, konfiguracje współczesnych organizacji.
- Charakterystyka zasobów organizacji; rola otoczenia w pozyskiwaniu zasobów. Zmiana i jej wpływ na funkcjonowanie współczesnych organizacji.
|
Literatura: |
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
M. Bielski - Podstawy teorii organizacji i zarządzania - C.H. Beck, Warszawa. - 2004
S. Marek, M. Białasiewicz (red.) - Podstawy nauki o organizacji - PWE, Warszawa. - 2008
A. Wasiluk (red.) - Nowoczesne podejście do zarządzania organizacjami - Difin, Warszawa. - 2010
B. Kożuch - Nauka o organizacji - CeDeWu. - 2011
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
B. Kożuch - Nauka o organizacji - Wyd. CeDeWu, Warszawa. - 2011
Literatura do samodzielnego studiowania
B. Kożuch - Nauka o organizacji - Wyd. CeDeWu, Warszawa. - 2011
Literatura uzupełniająca
A. Potocki (red.) - Mechanizmy i obszary przeobrażeń w organizacjach - Difin, Warszawa. - 2007
B. Mikuła, A. Pietruszka - Ortyl, A. Potocki - Podstawy zarządzania organizacją w gospodarce opartej na wiedzy - Difin, Warszawa. - 2007
G. Morgan - Wyobraźnia organizacyjna - Wyd. Naukowe PWN, Warszawa. - 2002
|
Efekty uczenia się: |
Student, który zaliczył moduł | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Sposoby weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Zna cechy, funkcje oraz różnorodne modele organizacji. | wykład/wykład problemowy, wykład multimedialnyćwiczenia/ćwiczenia problemowe, samodzielne prezentacje studentów | egzamin pisemny | Potrafi wyjaśnić genezę nauki i jej związek z innymi dyscyplinami. | wykład/wykład informacyjny | egzamin pisemny | Potrafi wykazać związek organizacji z otoczeniem. Zna wewnętrzne i zewnętrzne uwarunkowania funkcjonowania różnorodnych organizacji. | ćwiczenia/ćwiczenia problemowe | jakość wykonania, obserwacja i ocena | Potrafi wskazać podobieństwa i różnice pomiędzy różnymi rodzajami celów. | ćwiczenia/ćwiczenia problemowe | prezentacja projektu | Ma świadomość problemów, jakie mogą pojawić się we współczesnych organizacjach, potrafi zaproponować rozwiązania. Jest aktywny, potrafi współpracować w grupie. | wykład/wykład problemowy, wykład informacyjny, wykład multimedialnyćwiczenia/ćwiczenia problemowe, studia przypadków, samodzielne prezentacje studentów | egzamin pisemny | Jest przygotowany do planowania działalności organizacji oraz prowadzenia działalności gospodarczej. | ćwiczenia/ćwiczenia problemowe, prezentacja projektów | egzamin pisemny |
|
Metody i kryteria oceniania: |
na ocenę 3 | na ocenę 4 | na ocenę 5 | Zna cechy, funkcje oraz różnorodne modele organizacji. | nie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 3, ale również Potrafi opisać cechy organizacji, także elementy modeli organizacji. | nie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 4, ale również Potrafi wyjaśnić różnicę między cechami i funkcjami organizacji, a także wyjaśnić ewolucję modeli organizacji opierając się na związkach między nimi. | Potrafi wyjaśnić genezę nauki i jej związek z innymi dyscyplinami. | nie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 3, ale również Zna "płytką" i "głęboką" genezę nauki,. Potrafi także wykazać jej związek z organizacją i zarządzaniem i innymi dyscyplinami. | nie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 4, ale również Potrafi z łatwością przechodzić przez różne poziomy analizy nauki - od ogólnych nauk do dyscyplin szczegółowych, wykazywać związki między nimi oraz zauważać różnice. | Potrafi wykazać związek organizacji z otoczeniem. Zna wewnętrzne i zewnętrzne uwarunkowania funkcjonowania różnorodnych organizacji. | nie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 3, ale również Zna rodzaje organizacji oraz różnego rodzaju uwarunkowania otoczenia mające wpływ na ich funkcjonowanie. Potrafi wskazać na związki organizacji z otoczeniem. | nie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 4, ale również Potrafi wykazać przyczynowo - skutkowe związki między organizacją a jej otoczeniem. | Potrafi wskazać podobieństwa i różnice pomiędzy różnymi rodzajami celów. | nie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 3, ale również Prawidłowo definiuje cel i jego pochodne, podaje przykłady praktyczne poszczególnych rodzajów celów. | nie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 4, ale również Potrafi wykazać zależności między poszczególnymi rodzajami celów, szeregować je według różnych kryteriów, płynnie przechodzić prze różne poziomy analizy celów. | Ma świadomość problemów, jakie mogą pojawić się we współczesnych organizacjach, potrafi zaproponować rozwiązania. Jest aktywny, potrafi współpracować w grupie. | nie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 3, ale również Identyfikuje różnorodne problemy funkcjonowania współczesnych organizacji. Potrafi wskazać ich przyczyny. | nie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 4, ale również Potrafi wykazać przyczynowo - skutkowy związek między różnorodnymi problemami współczesnych organizacji, a ich efektywnością. | Jest przygotowany do planowania działalności organizacji oraz prowadzenia działalności gospodarczej. | nie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 3, ale również Potrafi dokładnie scharakteryzować wewnętrzne i zewnętrzne uwarunkowania funkcjonowania organizacji, podaje przykłady praktyczne dotyczące ich wpływu na organizacje. | nie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 4, ale również Potrafi wykazać zależności między wewnętrznymi i zewnętrznymi uwarunkowaniami funkcjonowania organizacji oraz ich wpływem na nie. Potrafi sformułować związane z tym wnioski. |
|