Kod przedmiotu: |
ZZ0-DL>ZachOrg |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(brak danych)
|
Nazwa przedmiotu: |
Zachowania organizacyjne |
Jednostka: |
Zakład Przedsiębiorczości, Zarządzania i Ekoinnowacyjności |
Grupy: |
Przedmioty 3 sem. - zarządzanie, st. I-go stopnia (lic.)
|
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS: - roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
- tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
- 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
- tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
- nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
zobacz reguły punktacji
|
Język prowadzenia: |
polski
|
Pełny opis: |
Moduł dostarcza ogólnej wiedzy na temat zachowań ludzi w różnych formach zbiorowości ludzkich na różnych poziomach zachowań: indywidualnym, grupowym, całych organizacji. Omawia najważniejsze uwarunkowania wpływające na zachowania: pojedynczych jednostek, grup, całych organizacji.
Treści kształcenia
- Istota i znaczenie zachowań organizacyjnych, przedmiot nauki, geneza nauki, interdyscyplinarny charakter nauki.
- Uwarunkowania mające wpływ na indywidualne zachowania ludzi - osobowość, percepcja, postawy, zachowania (w tym zachowania przedsiębiorcze), uczenie się, emocje, inteligencja, itp.
- Uwarunkowania mające wpływ na zachowania zespołów i grup w organizacjach - np. synergia, efekt myślenia grupowego, współdziałanie, konflikty, negocjacje, zmiana, itp.
- Uwarunkowania mające wpływ na zachowania całych organizacji - wewnętrzne wynikające z organizacji i zewnętrzne wynikające z otoczenia - np. konkurencja, różne formy współpracy, globalizacja.
|
Literatura: |
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
S.P. Robbins, T. A. Judge - Zasady zachowania w organizacji - PWE, Warszawa. - 2012
B. Kożusznik - Zachowania człowieka w organizacji - PWE, Warszawa. - 2007
A. Potocki (red.) - Zachowania organizacyjne. Wybrane zagadnienia - Difin, Warszawa . - 2005
K. Kmiotek, T. Piecuch - Zachowania organizacyjne. Teoria i przykłady - Difin. - 2012
A. Buszko - Uwarunkowania współczesnych zachowań w organizacji - Difin, Warszawa. - 2013
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
K. Kmiotek, T. Piecuch - Zachowania organizacyjne. Teoria i przykłady - Difin. - 2012
Literatura do samodzielnego studiowania
B. Majecka - Zachowania organizacyjne przedsiębiorstw - Wyd. Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk. - 2002
K. Kmiotek, T. Piecuch - Zachowania organizacyjne. Teoria i przykłady - Difin, Warszawa. - 2012
Literatura uzupełniająca
M. Bugdol - Gry i zachowania nieetyczne w organizacjach - Difin. - 2007
Kuc B., Moczydłowska J. M. - Zachowania organizacyjne. Podręcznik akademicki - Difin. - 2007
|
Efekty uczenia się: |
Student, który zaliczył moduł | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Sposoby weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Zna specyfikę zachowań organizacyjnych na różnych poziomach (jednostkowym, grupowym, całych organizacji). | wykład/wykład multimedialny, wykład problemowy, wykład informacyjny | zaliczenie pisemne | Zna genezę nauki, jej związek z innymi naukami. | wykład/wykład informacyjnyćwiczenia/ćwiczenia problemowe | pisemne zaliczenie | Rozumie różnego rodzaju interakcje zachodzące między członkami organizacji, grupami oraz ich wpływ na zachowania całych organizacji. | wykład/wykład multimedialnyćwiczenia problemowe/ćwiczenia problemowe, prezentacje studentów | zaliczenie pisemne, prezentacja dokonań | Jest przygotowany do samodzielnego poszukiwania informacji na temat zachowań ludzi w organizacjach, doskonali swoje umiejętności w tym względzie. | ćwiczenia/ćwiczenia problemowe, prezentacje studentów | prezentacja dokonań | Potrafi wyjaśnić wpływ warunków wewnętrznych i otoczenia zewnętrznego na zachowania całych organizacji. | wykład/wykład informacyjny, wykład multimedialny | zaliczenie pisemne | Jest przedsiębiorczy, aktywny. Potrafi wykazać konieczność promowania zachowań przedsiębiorczych w organizacjach. | ćwiczenia/ćwiczenia problemowe, samodzielne prezentacje studentów | referat ustny | Potrafi wymienić i omówić zjawiska wpływające negatywnie na zachowania jednostek, grup i całych organizacji. | wykład/wykład informacyjny, wykład problemowy | zaliczenie pisemne |
|
Metody i kryteria oceniania: |
na ocenę 3 | na ocenę 4 | na ocenę 5 | Zna specyfikę zachowań organizacyjnych na różnych poziomach (jednostkowym, grupowym, całych organizacji). | nie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 3, ale również Potrafi wyjaśnić znaczenie zachowań organizacyjnych i ich wpływ na efektywność nie tylko indywidualną, grupową, ale i całych organizacji. | nie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 4, ale również Potrafi wykazać przyczynowo - skutkowe związki i innego typu zależności pomiędzy różnymi poziomami zachowań ludzi. | Zna genezę nauki, jej związek z innymi naukami. | nie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 3, ale również Zna genezę nauki, potrafi wykazać jej związek z innymi dyscyplinami, szczególnie z organizacją i zarządzaniem. | nie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 4, ale również Potrafi przechodzić przez różne poziomy analizy nauki - od ogólnych nauk do dyscyplin szczegółowych, wykazywać związki między nimi oraz dostrzegać różnice. | Rozumie różnego rodzaju interakcje zachodzące między członkami organizacji, grupami oraz ich wpływ na zachowania całych organizacji. | nie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 3, ale również Potrafi nazwać różnego rodzaju relacje zachodzące między ludźmi w organizacjach, pomiędzy grupami oraz całymi organizacjami. | nie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 4, ale również Potrafi wskazać zależności pomiędzy interakcjami zachodzącymi na różnych poziomach zachowań w organizacjach. Umie wyciągać wnioski związane z tymi zagadnieniami, formułować ogólne opinie. | Jest przygotowany do samodzielnego poszukiwania informacji na temat zachowań ludzi w organizacjach, doskonali swoje umiejętności w tym względzie. | nie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 3, ale również Potrafi opisać modele zachowań ludzi w organizacjach, określić wpływ różnego rodzaju uwarunkowań na te zachowania. | nie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 4, ale również Potrafi wskazać podobieństwa i różnice między poszczególnymi modelami zachowań, ocenić je, znaleźć związki między nimi. Potrafi sformułować własny model współczesnego człowieka w organizacji. | Potrafi wyjaśnić wpływ warunków wewnętrznych i otoczenia zewnętrznego na zachowania całych organizacji. | nie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 3, ale również Potrafi dostrzec szereg warunków zewnętrznych (z podziałem na różne grupy) wpływających na zachowania całych organizacji. | nie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 4, ale również Potrafi wyciągać wnioski dotyczące konsekwencji wpływu określonych uwarunkowań zewnętrznych na zachowania całych organizacji. Potrafi (odpowiednimi argumentami) udowodnić znaczenie otoczenia dla funkcjonowania współczesnych organizacji. Dostrzega zarówno pozytywne, jak i negatywne aspekty tego wpływu. Potrafi formułować własne wnioski. | Jest przedsiębiorczy, aktywny. Potrafi wykazać konieczność promowania zachowań przedsiębiorczych w organizacjach. | nie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 3, ale również Zna istotę zachowań przedsiębiorczych, potrafi scharakteryzować osobę przedsiębiorczą, zna różne modele przedsiębiorczości oraz uwarunkowania mające wpływ na zachowania przedsiębiorcze. | nie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 4, ale również Rozróżnia przedsiębiorcze postawy od zachowań przedsiębiorczych. Potrafi wykazać wpływ przedsiębiorczych postaw i zachowań na efektywność indywidualną, grupową i całych organizacji. | Potrafi wymienić i omówić zjawiska wpływające negatywnie na zachowania jednostek, grup i całych organizacji. | nie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 3, ale również Zna zjawiska negatywne mające miejsce w organizacjach i prawidłowo identyfikuje ich przyczyny. | nie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 4, ale również Potrafi wykazać przyczynowo - skutkowe zależności między negatywnymi zachowaniami ludzi w organizacjach oraz ich wpływem na zachowania indywidualne, grupowe oraz całych organizacji. |
|