Politechnika Rzeszowska im. Ignacego Łukasiewicza - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Język angielski

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: BA0-DI>JO-ANG4
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Język angielski
Jednostka: Centrum Języków Obcych
Grupy: Przedmioty 6 sem. - architektura i urbanistyka, st. I-go stopnia (inż.)
Punkty ECTS i inne: 2.00 LUB 3.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Pełny opis:

Na realizację modułu składa się 30 godzin dydaktycznych w semestrze. Moduł prowadzony jest w formie ćwiczeń. W trakcie ćwiczeń student ćwiczy sprawności mówieni, słuchania, czytania i pisania, a także nabywa wiedzę z zakresu gramatyki i słownictwa języka angielskiego. Celem modułu jest osiągnięcie przez studenta po 4 semestrach poziomu zaawansowania językowego B2.

Treści kształcenia

- Mieszkanie, rodzina, współlokatorzy.

Wyrażenia opisujące osobowość.

Zadawanie pytań. Mówienie, słuchanie. Pisanie życiorysu i listu motywacyjnego

- Wyrażenia używane w nieformalnych e-mailach.

Poprawianie błędów.

Pisanie: e-mail do przyjaciela. Rozmowa kwalifikacyjna – najczęstsze pytania i odpowiedzi, użyteczne zwroty.

- Uczucia i wydarzenia, które je powodują.

Przymiotniki, których nie można stopniować.

Słowotwórstwo: rzeczowniki.

Test osobowości. Czytanie, mówienie, słuchanie. Gramatyka: Present Perfect Pieniądze i zatrudnienie – zbiór uniwersalnego słownictwa powiązanego z pieniędzmi (np. pensja, stawka godzinna, dodatek, wyrównanie) i  zatrudnieniem (np. nadgodziny, wypowiedzenie, redukcja etatu, awans).

- Ogłoszenia i reklamy.

Grzeczne pytania i odpowiadanie na nie. Czytanie, słuchanie, mówienie.

- Opis wydarzeń pierwszego dnia (np. w pracy). Ćwiczenie mówienia.

Pisanie: streszczenie

- Problemy społeczne. Rzeczowniki i czasowniki o tej samej formie. Gramatyka: Present Perfect.

- Zapobieganie przestępczości, proponowanie i omawianie rozwiązań. Gramatyka: strona bierna.

- Wyrażenia stylu formalnego. Pisanie listu formalnego (reklamacja)

- Wycinki prasowe. Wyrażanie opinii. Przymiotniki wyrażjące opinię. Czytanie i mówienie.

- Szczęście a pieniądze.

Ankieta dotycząca szczęścia. Czytanie i mówienie.

Pisanie: wypowiedź na stronie internetowej

- Gry.

Wyrażenia opisujące zachowanie

Zwyczaje z przeszłości.

Zachowanie, które nas denerwuje. Gramatyka: would/used to. Mówienie.

- Czynności czasu wolnego. Nauka słownictwa. Mówienie

Pisanie: Rozprawka.

- Miejsca, do których wyjeżdża się na wakacje.

Wyrażanie przyszłości.

Wakacje (transport, zakwaterowanie, rozrywki).

Rzeczowniki niepoliczalne i policzalne.

- Plany na przyszłość.

Optymizm i pesymizm. Gramatyka: czasy przyszłe (Future Perfect, Future Continuous)

- List do samego siebie.

Zdania wyrażające cel.

- Kolokacje.

Przekonywanie.

Prośba o wyjaśnienie.

- Kolokacje.

Długość życia.

Dyskusja klasowa.

Pisanie: wypowiedź na forum internetowym.

- Telewizja.

Rodzaje programów telewizyjnych.

Interesujące fakty dotyczące telewizji.

Czasowniki złożone.

- Wydarzenia prawdziwe i zmyślone.

Kwestionariusz. Gramatyka: mowa zależna

- Rozprawka wyrażająca opinię. Konstrukcje nośne.

- Prasa.

Gazety typu tabloid i broadsheet.

Emfaza.

Zgadywanie, wyrażanie przypuszczeń. Nacisk, obciążenie i wytrzymałość.

- Błędy w prasie i telewizji.

Opis wydarzenia lub informacji.

Pisanie: artykuł z opisem wydarzenia.

- Trudne sytuacje – artykuły prasowe.

Kolokacje.

Decyzje, które było trudno podjąć. Gramatyka: zdania warunkowe.

Funkcje, struktura i typy belek.

- Uczucia.

Zegar biologiczny.

Kwestionariusz: Are you a lark or owl?

Podejścia do czasu. Grmatyka: forma -ing i bezokoliczniki.

- Idiomy dotyczące czasu.

Styl nieformalny.

Pisanie: artykuł w stylu nieformalnym.

- Zachowanie – przymiotniki.

Porady dt. zachowania w delikatnych sytuacjach.

Rozwiązywanie niezręcznych sytuacji.

- Quizy i konkursy

Opisywanie reguł, zasad działania

Uzyskiwanie informacji

Czasowniki

- Niezwykłe doświadczenia

Udzielanie rekomendacji

Pisanie: wypowiedź na forum internetowym

- Opowiadania.

Powiedzenia.

Relacjonowanie wydarzeń z przeszłości, anegdoty.

Gramatyka: czasy przeszłe.

- Opowiadanie.

Opisywanie doświadczeń i wydarzeń z przeszłości.

- Życzenia i skargi.

Czasowniki złożone. Gramatyka: wish/if only.

- Czytelnictwo.

Książki, których nie czytaliśmy.

To, co lubimy i czego nie lubimy.

Streszczanie książek.

Ulubione książki

- Ulubiona scena z filmu.

Pisanie: opis ulubionej sceny

- Najgorsze wynalazki ludzkości.

Rowery.

Zmiana (change).

Rzeczowniki złożone. Gramatyka: articles.

- Wpływ reklam na nasze zachowanie.

Zasady tworzenia reklam. Gramatyka: zdania warunkowe.

- Reklamy i marketing.

Pisanie: Raport,

porównywanie.

- Burza mózgów.

Przymiotniki.

Sugerowanie, proponowanie.

Podchodzenie do pomysłów z rezerwą.

Rozmowy telefoniczne w miejscu pracy – obsługa klienta, rozwiązywanie problemów, ustalanie i odwoływanie spotkań itp.

- Geniusze.

Prezentacja nowego produktu.

Pisanie: ulotka z opisem produktu.

Korespondencja służbowa – pisanie maili z zapytaniem, informacją, prośbą, ofertą, zażaleniem itp.

- Wyrażenia ze słowem age.

Ludzie w różnym wieku i ich zachowanie.

Słowotwórstwo – tworzenie rzeczowników.

Gramatyka: czasowniki modalne.

Prezentacje – ogólne zasady wygłaszania prezentacji, użyteczne zwroty.

- Rytuały i zachowania typowe dla różnych kultur.

Pisanie: opis „rodzinnego rytuału”.

- Program telewizyjny o mowie ciała.

- Pamięć – co i jak pamiętamy.

Przestępstwa i przestępcy.

Nasze zachowanie wobec przestępstw. Gramatyka: ing form i bezokoliczniki z czasownikami typu remember i stop.

- Synonimy.

Czasowniki, które występują z przyimkami.

Przestępstwa. Gramatyka: czasowniki modalne.

- Jak być bezpiecznym na wakacjach?.

Unikanie powtórzeń.

Pisanie: ulotkami z poradami.

- Przestępstwa.

Zgłaszanie przestępstw.

Problemy.

Parafrazowanie swoich wypowiedzi. Konstrucje sprężenia i rozprężenia.

- Zwykli ludzie w niezwykłych sytuacjach.

Przedmioty niezbędne na tratwie ratunkowej.

Pisanie: opis niebezpiecznej przygody

- Język specjalistyczny: Terminologia i symbole matematyczne.

Podstawowe operacje matematyczne. Żelbeton, zastosowanie i właściwości.

- Język specjalistyczny: Ułamki, pierwiastki, potęgi, logarytmy. Typy złączy i mechanizmów mocowania w konstrukcjach stalowych.

- Powtórzenie materiału do egzaminu pisemnego.

- Powtórzenie materiału do egzaminu pisemnego.

- Ćwiczenie mówienia

- Ćwiczenie mówienia

Literatura:

Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych

Oakes S., Frances E. - Speakout Upper-Intermediate - Student's Book with My English Lab (online workbook) - Pearson Longman, Essex. - 2011

Meller Mariusz - English Through Civil Engineering - Politechnika Koszalińska, Koszalin. - 2013

J. Allison, P. Emmerson - The Business 2.0 B1+ Intermediate - Macmillan. - 2013

J. Allison, P. Emmerson - The Business 2.0 B2 Upper-Intermediate - Macmillan. - 2013

M. Vince, P. Emmerson - First Certificate English Practice - Macmillan. - 2003

Literatura uzupełniająca

Vince M - First Certificate Language Practice - Heinemann, Oxford. - 1996

Murphy R. - English Grammar in Use - Cambridge University Press. - 1995

Efekty uczenia się:

Student, który zaliczył modułFormy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształceniaSposoby weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia
Wiedza: Student dysponuje wystarczającym zakresem środków językowych, by formułować przejrzyste opisy lub wyrażać swoje zdanie na większość tematów ogólnych, przy wykorzystaniu niektórych złożonych struktur zdaniowych. Wykazuje dość wysoki stopień poprawności gramatycznej, sporadyczne błędy nie zakłócają komunikacji, co umożliwia aktywne uczestnictwo w dyskusjach formalnych i nieformalnych.ĆwiczeniaW trakcie krótkich testów kontrolnych oraz 2 testów zaliczeniowych w semestrze (kolokwia)
Słuchanie: Potrafi zrozumieć dłuższe wypowiedzi i wykłady oraz nadążać za skomplikowanymi nawet wywodami pod warunkiem, że temat jest mu w miarę znany. Rozumie większość wiadomości telewizyjnych i programów o sprawach bieżących. Rozumie większość filmów w standardowej odmianie języka.ĆwiczeniaNa bieżąco w trakcie zajęć.
Czytanie: Czyta ze zrozumieniem artykuły i reportaże dotyczące problemów współczesnego świata, w których piszący prezentują określone stanowiska i poglądy. Rozumie współczesną prozę literacką.ĆwiczeniaNa bieżąco w trakcie zajęć oraz podczas testów pisemnych.
Interakcja: Potrafi się porozumiewać na tyle płynnie i spontanicznie, że może prowadzić dość swobodne rozmowy z rodzimymi użytkownikami języka. Potrafi brać czynny udział w dyskusjach na znane mu tematy, przedstawiając swoje zdanie i broniąc swoich poglądów.ĆwiczeniaNa bieżąco w trakcie zajęć.
Produkcja: Potrafi formułować przejrzyste, rozbudowane wypowiedzi na różne tematy związane z dziedzinami, które go interesują. Potrafi wyjaśnić swój punkt widzenia w danej kwestii oraz podać argumenty za i przeciw względem możliwych rozwiązań.ĆwiczeniaNa bieżąco w trakcie zajęć.
Pisanie: Potrafi pisać zrozumiałe, szczegółowe teksty na dowolne tematy związane z jego zainteresowaniami. Potrafi napisać rozprawkę lub opracowanie, przekazując informacje lub rozważając argumenty za i przeciw. Potrafi pisać listy, podkreślając znaczenie, jakie mają dla niego dane wydarzenia i przeżycia. ĆwiczeniaW trakcie testów pisemnych i zadanych prac domowych.

Metody i kryteria oceniania:

na ocenę 3na ocenę 4na ocenę 5
Wiedza: Student dysponuje wystarczającym zakresem środków językowych, by formułować przejrzyste opisy lub wyrażać swoje zdanie na większość tematów ogólnych, przy wykorzystaniu niektórych złożonych struktur zdaniowych. Wykazuje dość wysoki stopień poprawności gramatycznej, sporadyczne błędy nie zakłócają komunikacji, co umożliwia aktywne uczestnictwo w dyskusjach formalnych i nieformalnych.nie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 3, ale również dobrze opanował i stosuje w komunikacji zagadnienia gramatyczne określone w rozkładzie materiału;dobrze opanował i swobodnie stosuje w komunikacji szeroki zasób słownictwa oraz funkcji komunikacyjnych, obejmujący tematykę określoną w rozkładzie materiału. nie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 4, ale również bardzo dobrze opanował i swobodnie stosuje w komunikacji zagadnienia gramatyczne określone w rozkładzie materiału; bardzo dobrze opanował i swobodnie stosuje w komunikacji bogaty zasób słownictwa oraz funkcji komunikacyjnych, obejmujący tematykę określoną w rozkładzie materiału;
Słuchanie: Potrafi zrozumieć dłuższe wypowiedzi i wykłady oraz nadążać za skomplikowanymi nawet wywodami pod warunkiem, że temat jest mu w miarę znany. Rozumie większość wiadomości telewizyjnych i programów o sprawach bieżących. Rozumie większość filmów w standardowej odmianie języka.nie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 3, ale również potrafi zrozumieć duża częśc informacji szczegółowych zawartych w materiale dzwiękowym w standardowej odmianie języka, pod warunkiem że temat jest mu w miarę znany.nie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 4, ale również potrafi zrozumieć większą częśc informacji szczegółowych zawartych w materiale dzwiękowym w standardowej odmianie języka, pod warunkiem że temat jest mu w miarę znany.
Czytanie: Czyta ze zrozumieniem artykuły i reportaże dotyczące problemów współczesnego świata, w których piszący prezentują określone stanowiska i poglądy. Rozumie współczesną prozę literacką.nie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 3, ale również potrafi zrozumieć duża częśc informacji szczegółowych zawartych w tekście.nie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 4, ale również potrafi zrozumieć większą częśc informacji szczegółowych zawartych w tekście.
Interakcja: Potrafi się porozumiewać na tyle płynnie i spontanicznie, że może prowadzić dość swobodne rozmowy z rodzimymi użytkownikami języka. Potrafi brać czynny udział w dyskusjach na znane mu tematy, przedstawiając swoje zdanie i broniąc swoich poglądów.nie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 3, ale również dobrze opanował i swobodnie stosuje w komunikacji szeroki zasób słownictwa oraz funkcji komunikacyjnych, obejmujący tematykę określoną w rozkładzie materiału.nie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 4, ale również bardzo dobrze opanował i swobodnie stosuje w komunikacji szeroki zasób słownictwa oraz funkcji komunikacyjnych, obejmujący tematykę określoną w rozkładzie materiału;
Produkcja: Potrafi formułować przejrzyste, rozbudowane wypowiedzi na różne tematy związane z dziedzinami, które go interesują. Potrafi wyjaśnić swój punkt widzenia w danej kwestii oraz podać argumenty za i przeciw względem możliwych rozwiązań.Cechuje się określonymi kompetencjami społecznymiCechuje się określonymi kompetencjami społecznymi
Pisanie: Potrafi pisać zrozumiałe, szczegółowe teksty na dowolne tematy związane z jego zainteresowaniami. Potrafi napisać rozprawkę lub opracowanie, przekazując informacje lub rozważając argumenty za i przeciw. Potrafi pisać listy, podkreślając znaczenie, jakie mają dla niego dane wydarzenia i przeżycia. nie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 3, ale również teksty pisane przez studenta są w dużym stopniu poprawne gramatycznie i zawierają dosyć szeroki zasób słownictwa określonego w rozkładzie materiału.nie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 4, ale również teksty pisane przez studenta są poprawne gramatycznie i zawierają szeroki zasób słownictwa z zakresu określonego w rozkładzie materiału.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)

Okres: 2022-02-26 - 2022-06-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Mamczur, Karolina Potocka, Kamil Sękowski
Prowadzący grup: Magdalena Mamczur, Karolina Potocka, Kamil Sękowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-25 - 2023-06-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Jagiełło, Piotr Januszewski, Barbara Ochab, Mateusz Szal, Anna Wyrostek
Prowadzący grup: Małgorzata Jagiełło, Piotr Januszewski, Agnieszka Kozik, Barbara Ochab, Mateusz Szal, Anna Wyrostek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)

Okres: 2024-02-24 - 2024-06-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Tomasz Gajdek, Magdalena Kawa, Katarzyna Kurek, Magdalena Mamczur, Karolina Potocka
Prowadzący grup: Tomasz Gajdek, Magdalena Kawa, Katarzyna Kurek, Magdalena Mamczur, Barbara Oleksiewicz, Magdalena Paluch, Karolina Potocka, Kamil Sękowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2025-02-27 - 2025-06-22
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Kozik, Katarzyna Kurek, Jolanta Mazurek, Barbara Rochecka, Justyna Wawrzkiewicz
Prowadzący grup: Agnieszka Kozik, Katarzyna Kurek, Jolanta Mazurek, Barbara Rochecka, Justyna Wawrzkiewicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Politechnika Rzeszowska im. Ignacego Łukasiewicza.
al. Powstańców Warszawy 12
35-959 Rzeszów
tel: +48 17 865 11 00 https://prz.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-4 (2025-01-17)