Politechnika Rzeszowska im. Ignacego Łukasiewicza - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Teoria i projektowanie architektoniczne - usługi I

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: BA0-DI>TiPA1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Teoria i projektowanie architektoniczne - usługi I
Jednostka: Zakład Projektowania Architektonicznego i Grafiki Inżynierskiej
Grupy: Przedmioty 4 sem. - architektura i urbanistyka, st. I-go stopnia (inż.)
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Pełny opis:

Moduł obejmuje zagadnienia związane z projektowaniem budynków usługowych z uwzględnieniem uwarunkowań przestrzennych ich lokalizacji. Kształcenie bazuje na analizie rozwiązań architektonicznych zastosowanych w istniejących obiektach tego typu. W trakcie zajęć polegających na opracowywaniu własnych projektów budynków usługowych studenci poznają aktualnie obowiązujące normy, warunki techniczne oraz procedury związane z projektowaniem. Ważnym aspektem kształcenia jest nauka metodycznego podejścia do procesu projektowego.

Treści kształcenia

- Miasto jako organizm.

- Elementy struktury miejskiej.

- Znaczenie komunikacji w mieście.

- Budowle usługowe na terenie miejskim i podmiejskim.

- Typy, układy przestrzenne i funkcjonalne.

- Parkingi podziemne w budowlach miejskich.

- Rodzaje rozwiązań technicznych (np. windy), normy i ich znaczenie dla bezpieczeństwa użytkowników.

- Znaczenie wentylacji, klimatyzacji, filtracji i oczyszczania powietrza w parkingach podziemnych.

- Znaczenie ekonomiczne zastosowania nowych technologii proekologicznych (np. rekuperatorów) w budynkach usługowych (np. w dworcach miejskich).

- Prace przedprojektowe ustalenie warunków i powiązań funkcjonalno-przestrzennych.

- Prace nad projektem - projekt architektoniczno-budowlany (faza koncepcji) budynku domu handlowego z parkingiem podziemnym.

- Prace nad projektem - projekt architektoniczno-budowlany (faza koncepcji) budynku domu handlowego z parkingiem podziemnym - dopracowanie techniczne i konstrukcyjne.

- Prace nad projektem - projekt architektoniczno-budowlany (faza koncepcji) budynku domu handlowego z parkingiem podziemnym - opracowanie detalu architektonicznego.

- Prace nad projektem - projekt architektoniczno-budowlany (faza koncepcji) budynku domu handlowego z parkingiem podziemnym - opracowanie graficzne projektu i prezentacji projektu.

- Prezentacja projektu przed grupą i dyskusja.

Literatura:

Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych

Zumthor P. - Myślenie architekturą - Karakter. - 2010

Prokopska A. - Projektowanie Architektoniczne. Procesy Wstępne - Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów. - 2012

Gehl J. - Miasta dla ludzi - RAM. - 2017

Gehl J. - Życie między budynkami - RAM. - 2013

K. Michael Hays - Architecture Theory Since 1968 - MIT Press. - 1998

Lynch K. - Obraz miasta - Archivolta. - 2011

Rasmussen S. E. - Odczuwanie architektury - Murator. - 1999

Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych

Prokopska A. - Metodologoa projektowania architektonicznego - Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej. - 2015

Pachowski J. - Atrium - przestrzeń społeczna w budynku wielofunkcyjnym - Pracownia Projektowa Janusz Pachowski, Izabelin k/Warszawy. - 2002

Michalak H. - Garaże wielostanowiskowe projektowanie i realizacja - Arkady, Warszawa. - 2009

- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie - tekst obowiązujący. -

- Ustawa - Prawo budowlane - tekst obowiązujący. -

- Rozporządzenie w sprawie szczegółowego zakresu i formy projektu budowlanego - tekst obowiązujący. -

Neufert E. - Podręcznik projektowania architektoniczno-budowlanego - Arkady, Warszawa. - 1995

Literatura do samodzielnego studiowania

Neufert E. - Podręcznik projektowania architektoniczno-budowlanego - Arkady, Warszawa . - 2000

Literatura uzupełniająca

Sołtan J - Rozmowy o architekturze - Muzeum Akademii Sztuk Pięknych, Warszawa. - 1996

Tatarkiewicz W. - Historia estetyki, t.3 - Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. - 2009

Ingarden R. - Przeżycie, dzieło, wartość. - Wydawnictwo Literackie, Kraków. - 1966

Efekty uczenia się:

Student, który zaliczył modułFormy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształceniaSposoby weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia
Posiada umiejętności projektowania architektonicznego budynków usługowych oraz ich otoczenia w fazie koncepcji architektonicznej wzbogaconej o elementy rozwiązań konstrukcyjnych, materiałowych i technologicznychprojekt zespołowy, wykładprezentacja projektu, zaliczenie cz. pisemna
Posiada wiedzę z zakresu projektowania architektonicznego budynków usługowych oraz ich otoczenia w fazie koncepcji architektonicznej .wykład, projekt zespołowyzaliczenie cz. pisemna
Potrafi analizować i oceniać istniejące budynki usługowe pod względem zastosowanych rozwiązań architektonicznych, konstrukcyjnych, materiałowych i technologicznych.wykładzaliczenie cz. pisemna
Potrafi przedstawić rozwiązania projektowe w sposób graficzny i prezentować je przed wybranym gremium używając fachowego słownictwa.projekt zespołowy, wykładprezentacja projektu, zaliczenie cz. pisemna
Ma świadomość wpływu budynków usługowych na tkankę miejską oraz krajobraz. Ma świadomość roli społecznej architekta.wykładegzamin cz. pisemna
Posiada umiejętność metodycznej organizacji procesu projektowego. Ma świadomość konieczności ciągłego poszerzania swojej wiedzy i umiejętności projektowych.projekt zespołowy, wykładobserwacja wykonawstwa
Potrafi pracować w zespole projektowym.projekt zespołowy, dyskusja dydaktycznaobserwacja wykonawstwa, prezentacja projektu

Metody i kryteria oceniania:

na ocenę 3na ocenę 4na ocenę 5
Posiada umiejętności projektowania architektonicznego budynków usługowych oraz ich otoczenia w fazie koncepcji architektonicznej wzbogaconej o elementy rozwiązań konstrukcyjnych, materiałowych i technologicznychnie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 3, ale również posiada umiejętności i opanował wiedzę w zakresie większym niż 70%.nie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 4, ale również posiada umiejętności i opanował wiedzę w zakresie większym niż 90%Projekt prezentuje spójną wizję jakościową w całym zakresie
Posiada wiedzę z zakresu projektowania architektonicznego budynków usługowych oraz ich otoczenia w fazie koncepcji architektonicznej .nie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 3, ale również posiada umiejętności i opanował wiedzę w zakresie większym niż 70%, posiada wiedzę na temat aktualnie stosowanych w projektowaniu budynków usługowych materiałów, technologii i urządzeń technicznych.nie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 4, ale również posiada umiejętności i opanował wiedzę w zakresie większym niż 90%, posiada wiedzę na temat kierunków rozwoju nowych materiałów, technologii i urządzeń technicznych.
Potrafi analizować i oceniać istniejące budynki usługowe pod względem zastosowanych rozwiązań architektonicznych, konstrukcyjnych, materiałowych i technologicznych.nie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 3, ale również posiada umiejętności i opanował wiedzę w zakresie większym niż 70%, potrafi stopniować i różnicować projekty budynków usługowych pod względem zastosowanych rozwiązań projektowych.nie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 4, ale również posiada umiejętności i opanował wiedzę w zakresie większym niż 90%, zna konsekwencje prawne, ekonomiczne, społeczne i inne zastosowanych rozwiązań projektowych.
Potrafi przedstawić rozwiązania projektowe w sposób graficzny i prezentować je przed wybranym gremium używając fachowego słownictwa.nie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 3, ale również posiada umiejętności i opanował wiedzę w zakresie większym niż 70%nie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 4, ale również posiada umiejętności i opanował wiedzę w zakresie większym niż 90%
Ma świadomość wpływu budynków usługowych na tkankę miejską oraz krajobraz. Ma świadomość roli społecznej architekta.Cechuje się określonymi kompetencjami społecznymiCechuje się określonymi kompetencjami społecznymi
Posiada umiejętność metodycznej organizacji procesu projektowego. Ma świadomość konieczności ciągłego poszerzania swojej wiedzy i umiejętności projektowych.Cechuje się określonymi kompetencjami społecznymiCechuje się określonymi kompetencjami społecznymi
Potrafi pracować w zespole projektowym.Cechuje się określonymi kompetencjami społecznymiCechuje się określonymi kompetencjami społecznymi

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Politechnika Rzeszowska im. Ignacego Łukasiewicza.
al. Powstańców Warszawy 12
35-959 Rzeszów
tel: +48 17 865 11 00 https://prz.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-3 (2024-12-18)