Politechnika Rzeszowska im. Ignacego Łukasiewicza - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodologia prowadzenia pracy naukowo-badawczej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: BB0-DD>MPPNB
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metodologia prowadzenia pracy naukowo-badawczej
Jednostka: Katedra Konstrukcji Budowlanych
Grupy: Przedmioty 1 sem. - budownictwo, st. III-go stopnia
Punkty ECTS i inne: 1.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Pełny opis:

Przedmiot ”Metodologia prowadzenia pracy naukowo-badawczej" zawiera informacje na temat wybranych zagadnień z zakresu: filozofii nauk, metodologii pracy naukowej, w szczególności w zakresie inżynierii lądowej, zasad wnioskowania, weryfikacji i falsyfikacji hipotez i teorii naukowych, metod badań teoretycznych i eksperymentalnych, korzystania z systemów informacji naukowej, przygotowania i prezentacji publikacji.

Treści kształcenia

- Aspekty nauki, systematyka nauk, metodologia i metoda naukowa: pojęcia, definicje, uwagi o historii nauki.

- Badania naukowe jako sposób dociekania prawdy, poznawania rzeczywistości, rozwiązywania problemów naukowych. Ustalenie celu i tematu badań jako problemu naukowego.

- Metody badań naukowych: - spekulatywne (paradygmat i prawa nauki, dedukcja, indukcja), - eksperymentalne (projektowanie, realizacja, opracowanie, interpretacja i prezentacja wyników badań).

- Weryfikacja i falsyfikacja jako metody rozwiązania zagadnienia prawdziwości wiedzy. Rola przypadku i niepewności w nauce i technice.

- Publikowanie wyników badań; przygotowanie prac do druku, prezentacje ustne. Kryteria oceny wyników (cytowania, wskaźniki, impact factor). Uwarunkowania prawne i etyczne związane z działalnością naukową.

- Prezentacje doktorantów na temat swoich prac doktorskich zawierające temat, cel, problem naukowy, sposób rozwiązania - pomysły koncepcje, zamierzenia.

Literatura:

Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych

Heller M. - Filozofia nauki. Wprowadzenie - Wydawnictwo PETRUS, Kraków. - 2011

Kacprzyński B. - Planowanie eksperymentów podstawy matematyczne - Wydawnictwo WNT, Warszawa. - 1974

Zięba A. - Analiza danych w naukach ścisłych i technice - Wydawnictwo PWN , Warszawa . - 2013

Korzyński M.: - Metodyka eksperymentu - Wydawnictwo N-T, Warszawa . - 2006

Literatura do samodzielnego studiowania

Popper K.R. - Logika odkrycia naukowego - PWN, Warszawa . - 1977

Gutenbaum J. - Modelowanie matematyczne systemów - Akademicka Oficyna Wydawnicza EXIT, Warszawa. - 2003

Kolman R. - Poradnik dla doktorantów i habilitantów - Wydawnictwo TNOiK, Bydgoszcz. - 1997

Literatura uzupełniająca

Ioannidis J.P. - An epidemic of false claims. Competition and conflicts of interest distort too many medical findings - Scientific American, 304 (6), s. 16, 2011. - 2011

Gambarelli G., Łucki Z. - Jak przygotować pracę dyplomową lub doktorską - Uniwersitas, Kraków. - 1998

Kotarbiński T. - Dzieła wszystkie: Elementy teorii poznania, logiki formalnej i metodologii nauk - Ossolineum, Wrocław . - 1990

Efekty uczenia się:

Student, który zaliczył modułFormy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształceniaSposoby weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia
Ma wiedzę na temat metodologii nauk i nowych metod prowadzenia badań naukowych z zakresu nauk technicznych pozwalającą na stawianie problemów badawczych uwzględniających najnowsze osiągnięcia naukowe. wykład, praca własnareferat pisemny, prezentacja ustna, aktywny udział w dyskusji
Zna zasady i metodykę opracowania publikacji naukowych oraz podstawowe pojęcia i zasady z zakresu prawa autorskiego. wykład, praca własnareferat pisemny i prezentacja ustna
Ma wiedzę na temat modeli i modelowania w badaniach naukowych oraz planowania eksperymentów, opracowania, interpretacji i prezentacji ich wyników. wykład, praca własnareferat pisemny, prezentacja ustana, udział w dyskusji
Na podstawie posiadanej wiedzy z obszaru nauk technicznych potrafi wykorzystać metodologię badań naukowych w budownictwie.wykład, praca własnaopracowanie i prezentacja referatu
Potrafi identyfikować, formułować i weryfikować hipotezy związane z rozwiązywaniem problemów badawczychpraca własna, wykładreferat pisemny, prezentacja ustna, udział w dyskusji
Potrafi przygotować i dokumentować swoją wiedzę i wyniki badań w formie publikacji i prezentacji ustnych.praca własna, wykładreferat pisemny, prezentacja ustna, udział w dyskusji
Rozumie potrzebę ustawicznego, samodzielnego dokształcania się, potrafi twórczo i innowacyjnie myśleć i działać. praca własnaprezentacja ustna, udział w dyskusji

Metody i kryteria oceniania:

na ocenę 3na ocenę 4na ocenę 5
Ma wiedzę na temat metodologii nauk i nowych metod prowadzenia badań naukowych z zakresu nauk technicznych pozwalającą na stawianie problemów badawczych uwzględniających najnowsze osiągnięcia naukowe. nie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 3, ale również potrafi uzasadnić naukowy charakter przedstawionego w referacie problemu naukowego. nie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 4, ale również potrafi uzasadnić związek przedstawionego w referacie problemu naukowego z nowymi osiągnięciami naukowymi.
Zna zasady i metodykę opracowania publikacji naukowych oraz podstawowe pojęcia i zasady z zakresu prawa autorskiego. nie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 3, ale również w przedstawionym referacie uwzględnił te zasady. nie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 4, ale również uzasadnił zastosowane w referacie zasady.
Ma wiedzę na temat modeli i modelowania w badaniach naukowych oraz planowania eksperymentów, opracowania, interpretacji i prezentacji ich wyników. nie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 3, ale również zaproponował poprawny model rozważanego w prezentacji systemu/zjawiska i przedstawił odpowiedni plan badańnie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 4, ale również w przekonujący sposób uzasadnił wybrany model i plan badań.
Na podstawie posiadanej wiedzy z obszaru nauk technicznych potrafi wykorzystać metodologię badań naukowych w budownictwie.nie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 3, ale również uzasadnił przynależność przedstawionego problemu naukowego do dyscypliny budownictwo. nie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 4, ale również wskazał alternatywną metodę rozwiązania podjętego problemu naukowego.
Potrafi identyfikować, formułować i weryfikować hipotezy związane z rozwiązywaniem problemów badawczychnie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 3, ale również potrafi przedstawić przesłanki naukowe stanowiące podstawę przyjętej w referacie hipotezy. nie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 4, ale również potrafi przedstawić propozycje sposobu weryfikacji i falsyfikacji przyjętej hipotezy.
Potrafi przygotować i dokumentować swoją wiedzę i wyniki badań w formie publikacji i prezentacji ustnych.nie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 3, ale również przejrzyście i starannie opracował i swobodnie przedstawił referat na temat swojej pracy doktorskiej nie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 4, ale również zainicjował żywą i merytoryczną dyskusję nad zagadnieniami przedstawionymi w prezentacji.
Rozumie potrzebę ustawicznego, samodzielnego dokształcania się, potrafi twórczo i innowacyjnie myśleć i działać. Cechuje się określonymi kompetencjami społecznymiCechuje się określonymi kompetencjami społecznymi

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/21" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-01
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Z

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Z
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Politechnika Rzeszowska im. Ignacego Łukasiewicza.
al. Powstańców Warszawy 12
35-959 Rzeszów
tel: +48 17 865 11 00 https://prz.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-8 (2024-11-08)