Politechnika Rzeszowska im. Ignacego Łukasiewicza - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Obcojęzyczne nazewnictwo techniczne - angielskie

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: BB0-DU>ONT-Ang1/2
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Obcojęzyczne nazewnictwo techniczne - angielskie
Jednostka: Katedra Budownictwa Ogólnego
Grupy: Przedmioty 2 sem. - budownictwo-drogi i mosty, budowa i utrzymanie dróg, st. II st.
Przedmioty 2 sem. - budownictwo-drogi i mosty, budowa i utrzymanie mostów, st. II st.
Przedmioty 2 sem. - budownictwo-kons.bud.i inż., konstrukcje budowlane i inżynierskie, st. II-go st.
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Pełny opis:

Na realizację modułu składa się 30 godzin dydaktycznych w semestrze. Moduł prowadzony jest w formie ćwiczeń. W trakcie ćwiczeń student w zasadniczej części ćwiczy sprawności w mówieniu i poznawaniu słownictwa technicznego w języku angielskim. Pośrednio student ćwiczy sprawności w słuchaniu, czytaniu i pisaniu z zakresu słownictwa języka angielskiego technicznego.

Student w trakcie zajęć wygłasza prezentację w języku angielskim na wybrany przez siebie temat z tematyki: drogowej, mostowej, konstrukcyjnej, geotechnicznej, budownictwa zrównoważonego lub własny temat związany z tematyką szeroko rozumianego budownictwa. Ponadto student jest zobowiązany do przygotowania słownictwa technicznego w formie słowniczków z udokumentowanym tłumaczeniu źródłowym z wiarygodnych publikacji naukowych lub stron internetowych.

Uzupełnieniem zajęć jest materiał audytoryjny przygotowany przez prowadzącego oraz ćwiczenia pisania i czytania bezpośrednio powiązane z przygotowanym na zajęciach materiałem dydaktycznym. Materiał audytoryjny przygotowany przez prowadzącego obejmuje następujące wybrane treści kształcenia:

- klasyfikacja obiektów mostowych,

- wyposażenie obiektów mostowych,

- siły wewnętrzne i oddziaływania na konstrukcję,

- podstawy projektowania geometrycznego dróg,

- podstawowe ciężkie maszyny budowlane,

- klasyfikacja gruntów i parametry geotechniczne gruntów,

- metody wzmacniania podłoża gruntowego,

- konstrukcje oporowe,

- fundamenty obiektów,

- parcie gruntu,

- materiały budowlane,

- innowacyjne materiały w zastosowaniach budownictwa komunikacyjnego i kubaturowego: materiały gumowe, materiały FRP,

- geosyntetyki,

- elementy konstrukcyjne w budownictwie na przykładach konstrukcji hal i konstrukcji szkieletowych,

- podstawowe zasady rysunku technicznego

- treści związane ze zrównoważonym rozwojem: recykling, zapotrzebowanie energetyczne budynków itp.

Celem modułu jest:

- osiągnięcie przez studenta umiejętności przygotowania prezentacji technicznej i jej wygłoszenia w oparciu o wiarygodne materiały źródłowe anglojęzyczne,

- pozyskanie i przysposobienie odpowiedniego zasobu słownictwa technicznego angielskiego niezbędnego do używania w późniejszym wykonywaniu zawodu inżyniera,

Celem pośrednim modułu jest:

- rozwijanie zdolności pozyskiwania informacji z obcojęzycznych baz wiedzy i publikacji, np. Web of Science, Scopus, Google Scholar, Elsevier, Springer na podstawie źródeł internetowych dostępnych w bibliotece Politechniki Rzeszowskiej,

- techniczne aspekty przygotowania dobrej prezentacji,

- rozwijanie umiejętności czytania ze zrozumieniem,

- rozwijanie umiejętności odpowiedniej wymowy słownictwa technicznego

Treści kształcenia

- Zajęcia wprowadzające, omówienie ćwiczeń, warunków zaliczenia.

Ćwiczenia audytoryjne.

- Sukcesywnie wygłaszane prezentacje na zajęciach przez studentów (2 lub 3 prezentacje na zajęcia). Ćwiczenia audytoryjne - czytanie, słownictwo, prezentacje dodatkowe prowadzącego

- Kolokwium zaliczeniowe

Literatura:

Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych

Department for Transport, United Kingdom - Design Manual for Roads and Bridges - http://www.standardsforhighways.co.uk/ha/standards/dmrb/. - 2019

Romaniuk E. - Reader Friendly Civil Engineering - SPNJO Politechniki Krakowskiej. - 2005

Siwowski T., Turoń B. - Basis of Bridge Design - Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej. - 2015

Frendo E. - English for Construction - Pearson Education Limited. - 2012

Meller M. - English through civil engineering - Wydawnictwo Politechniki Koszalińskiej. - 2013

Braja M. Das - Principles of geotechnical engineering - Nelson Education Ltd.. - 2010

Ibbotson M. - Cambridge English for Engineering - Cambridge University Press. - 2008

Efekty uczenia się:

Student, który zaliczył modułFormy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształceniaSposoby weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia
Wiedza: Student dysponuje wystarczającą znajomością środków językowych w celu formułowania zrozumiałych opisów lub wypowiadania się na przeważającą część tematów ogólnych z uwzględnieniem niektórych złożonych struktur zdaniowych. Odznacza się odpowiednio wysokim stopniem poprawności gramatycznej. Komunikacji nie zakłócają sporadyczne błędy, co pozwala na aktywny udział w dyskusjach formalnych.ĆwiczeniaNa bieżąco w trakcie zajęć, podczas wygłaszania prezentacji oraz podczas egzaminu pisemnego.
Słuchanie: Potrafi zrozumieć dłuższe wypowiedzi i wykłady oraz skomplikowane rozważania pod warunkiem, że temat jest mu w miarę znany. Jest w stanie pojmować znaczącą część wiadomości telewizyjnych i programów o sprawach bieżących. Nie przejawia trudności w rozumieniu większości filmów w standardowej odmianie języka.ĆwiczeniaNa bieżąco w trakcie zajęć, podczas wygłaszania prezentacji.
Czytanie: Czyta ze zrozumieniem teksty publicystyczne związane z problemami współczesnego świata, w których przedstawiane są określone stanowiska i poglądy. Rozumie współczesną prozę literacką oraz teksty naukowe ze słownictwem technicznym przedstawianym na zajęciach.ĆwiczeniaNa bieżąco w trakcie zajęć, podczas wygłaszania prezentacji.
Interakcja: Potrafi komunikować się w sposób płynny i naturalny, umożliwiający prowadzenie bezpośrednich rozmów z rodzimymi użytkownikami języka. Jest w stanie czynnie uczestniczyć w dyskusjach na znane mu tematy, wyrażając swoje zdanie i podtrzymując swoją opinię.ĆwiczeniaNa bieżąco w trakcie zajęć, podczas wygłaszania prezentacji.
Produkcja: Potrafi formułować logiczne, szczegółowe wypowiedzi na różne tematy w nawiązaniu do dziedzin, którymi się interesuje. Potrafi wyjaśnić swój punkt widzenia na dany temat oraz podać argumenty za i przeciw w stosunku do ewentualnych rozwiązań.ĆwiczeniaNa bieżąco w trakcie zajęć, podczas wygłaszania prezentacji.

Metody i kryteria oceniania:

na ocenę 3na ocenę 4na ocenę 5
Wiedza: Student dysponuje wystarczającą znajomością środków językowych w celu formułowania zrozumiałych opisów lub wypowiadania się na przeważającą część tematów ogólnych z uwzględnieniem niektórych złożonych struktur zdaniowych. Odznacza się odpowiednio wysokim stopniem poprawności gramatycznej. Komunikacji nie zakłócają sporadyczne błędy, co pozwala na aktywny udział w dyskusjach formalnych.Cechuje się określonymi kompetencjami społecznymiCechuje się określonymi kompetencjami społecznymi
Słuchanie: Potrafi zrozumieć dłuższe wypowiedzi i wykłady oraz skomplikowane rozważania pod warunkiem, że temat jest mu w miarę znany. Jest w stanie pojmować znaczącą część wiadomości telewizyjnych i programów o sprawach bieżących. Nie przejawia trudności w rozumieniu większości filmów w standardowej odmianie języka.nie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 3, ale również jest w stanie zrozumieć znaczną część informacji szczegółowych mieszczących się w materiale dźwiękowym w typowej odmianie języka jeśli temat jest mu w miarę znany.nie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 4, ale również jest w stanie zrozumieć większą część informacji szczegółowych mieszczących się w materiale dźwiękowym w typowej odmianie języka jeśli temat jest mu w miarę znany.
Czytanie: Czyta ze zrozumieniem teksty publicystyczne związane z problemami współczesnego świata, w których przedstawiane są określone stanowiska i poglądy. Rozumie współczesną prozę literacką.nie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 3, ale również jest w stanie zrozumieć znaczną część informacji szczegółowych zawartych w tekście.nie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 4, ale również potrafi zrozumieć większą częśc informacji szczegółowych zawartych w tekście.
Interakcja: Potrafi komunikować się w sposób płynny i naturalny, umożliwiający prowadzenie bezpośrednich rozmów z rodzimymi użytkownikami języka. Jest w stanie czynnie uczestniczyć w dyskusjach na znane mu tematy, wyrażając swoje zdanie i podtrzymując swoją opinię.nie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 3, ale również Potrafi formułować logiczne, szczegółowe wypowiedzi na różne tematy w nawiązaniu do dziedzin, którymi się interesuje. Potrafi wyjaśnić swój punkt widzenia na dany temat oraz podać argumenty za i przeciw w stosunku do ewentualnych rozwiązań.nie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 4, ale również bardzo dobrze przyswoił sobie i swobodnie posługuje się w komunikacji szerokim wachlarzem słownictwa oraz funkcji komunikacyjnych, obejmującym tematykę określoną w rozkładzie materiału
Produkcja: Potrafi formułować logiczne, szczegółowe wypowiedzi na różne tematy w nawiązaniu do dziedzin, którymi się interesuje. Potrafi wyjaśnić swój punkt widzenia na dany temat oraz podać argumenty za i przeciw w stosunku do ewentualnych rozwiązań.nie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 3, ale również dobrze przyswoił sobie i swobodnie posługuje się w komunikacji szerokim wachlarzem słownictwa oraz funkcji komunikacyjnych, obejmującym tematykę określoną w rozkładzie materiału; w większości sytuacji jest w stanie wyszczególnić i zazwyczaj poprawnie dobrać struktury leksykalno-gramatyczne do rejestru wypowiedzi (formalny / neutralny / nieformalny / kolokwialny).nie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 4, ale również bardzo dobrze przyswoił sobie i swobodnie posługuje się w komunikacji szerokim wachlarzem słownictwa oraz funkcji komunikacyjnych, obejmującym tematykę określoną w rozkładzie materiału; wyszczególnia i poprawnie dobiera struktury leksykalno-gramatyczne do rejestru wypowiedzi (formalny / neutralny / nieformalny / kolokwialny).
Pisanie: Potrafi pisać klarowne, szczegółowe teksty na dowolne tematy w obrębie swoich zainteresowań. Jest w stanie napisać rozprawkę lub opracowanie, przekazując informacje lub rozważając argumenty za i przeciw. Potrafi pisać listy w oparciu o istotne dla niego doświadczenia. Cechuje się określonymi kompetencjami społecznymiCechuje się określonymi kompetencjami społecznymi

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/20" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aleksander Duda, Marcin Kaczmarzyk, Mateusz Rajchel
Prowadzący grup: Aleksander Duda, Marcin Kaczmarzyk, Mateusz Rajchel
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/21" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-01
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marcin Kaczmarzyk, Bartosz Piątek, Mateusz Rajchel
Prowadzący grup: Marcin Kaczmarzyk, Bartosz Piątek, Mateusz Rajchel
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marcin Kaczmarzyk, Bartosz Piątek, Mateusz Rajchel
Prowadzący grup: Marcin Kaczmarzyk, Bartosz Piątek, Mateusz Rajchel
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-01-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marcin Kaczmarzyk, Bartosz Piątek
Prowadzący grup: Marcin Kaczmarzyk, Bartosz Piątek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marcin Kaczmarzyk
Prowadzący grup: Marcin Kaczmarzyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-02
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marcin Kaczmarzyk
Prowadzący grup: Marcin Kaczmarzyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Politechnika Rzeszowska im. Ignacego Łukasiewicza.
al. Powstańców Warszawy 12
35-959 Rzeszów
tel: +48 17 865 11 00 https://prz.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-5 (2024-09-13)