Politechnika Rzeszowska im. Ignacego Łukasiewicza - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy ekorozwoju

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: BO/S-DI>PE
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Podstawy ekorozwoju
Jednostka: Katedra Infrastruktury i Gospodarki Wodnej
Grupy: Przedmioty 5 sem. - ochrona środowiska - systemy ochrony środowiska, st. I-go stopnia (inż.)
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Pełny opis:

Aspekty historyczne powstawania koncepcji rozwoju zrównoważonego. Globalne problemy ludzkości.

Racjonalne korzystanie z zasobów przyrodniczych. Energetyka w rozwoju zrównoważonym. Rozwój zrównoważony w rolnictwie i leśnictwie. Rozwój zrównoważony

w przemyśle. Przegląd koncepcji i wskaźników rozwoju zrównoważonego. Przykłady stosowania zasad ekorozwoju w gospodarce. Konflikt zachowania efektu ekonomicznego, zaspokajania potrzeb społecznych i ochrony środowiska.

Treści kształcenia

- Aspekty historyczne powstawania idei ekorozwoju.

Globalne problemy ludzkości.

Racjonalne korzystanie z zasobów przyrodniczych.

Energetyka w rozwoju zrównoważonym.

Rozwój zrównoważony w rolnictwie i leśnictwie.

Rozwój zrównoważony w przemyśle.

Przegląd koncepcji i wskaźników ekorozwoju.

Przykłady stosowania zasad ekorozwoju w praktyce.

Konflikt zachowania efektu ekonomicznego, zaspokajania potrzeb społecznych i ochrony środowiska.

Literatura:

Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych

Borys T.: - Wskaźniki ekorozwoju. - Wydawnictwo Ekonomia i Środowisko, Białystok, . - 1999.

Zwoździak J.: - Człowiek, środowisko, zagrożenie. - Oficyna Wydawnictwo Politechniki Wrocławskiej, Wrocław. - 2002

Kozłowski S. - Ekorozwój - Wydawnictwo PWN, Warszawa. - 2000

Kozłowski S. - Przyszłość ekorozwoju - Wydawnictwo KUL, Lublin. - 2007

Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych

Borys T.: - Wskaźniki ekorozwoju. - Wydawnictwo Ekonomia i Środowisko, Białystok, . - 1999.

Literatura uzupełniająca

Misiołek A. - Ekologia - Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne. - 2014

Poskrobko B. red. nauk. - Sterowanie ekorozwojem TOM 1-3 - Wydawnictwo Politechniki Białostockiej. - 1998

Kozłowski S. - Droga do ekorozwoju - PWN, Warszawa. - 1994

Borys T. pod. red. - Edukacja dla zrównoważonego rozwoju TOM 1-4 - Wydawnictwo Ekonomia i środowisko, Wrocław. - 2010

Woźniak M. - Rozwój zrównoważony i problemy obszarów wiejskich - Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów. - 2012

Efekty uczenia się:

Student, który zaliczył modułFormy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształceniaSposoby weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia
Posiada podstawową wiedzę przekazywaną podczas wykładów dotyczącą ekorozwojuwykładzaliczenie cz. pisemna
Ma świadomość ważności i przydatności wdrażania założeń ekorozwoju. Zna zagrożenia i konsekwencje związane z nieprzestrzeganiem zasad zrównoważonego rozwoju.wykładzaliczenie cz. pisemna
Umie rozwiązywać problemy związane z ekorozwojem oraz potrafi zaproponować działania mające na celu poprawę stanu środowiska naturalnegoćwiczeniareferat ustny

Metody i kryteria oceniania:

na ocenę 3na ocenę 4na ocenę 5
posiada podstawową wiedzę przekazywaną podczas wykładów dotyczącą ekorozwojunie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 3, ale również zna zasady i potrafi rozwiązywać złożone problemy z zakresu przedmiotu nie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 4, ale również wykazał się własną inwencją podczas wielowariantowego rozwiązywania problemów
Ma świadomość ważności i przydatności wdrażania założeń ekorozwoju. Zna zagrożenia i konsekwencje związane z nieprzestrzeganiem zasad zrównoważonego rozwoju.Cechuje się określonymi kompetencjami społecznymiCechuje się określonymi kompetencjami społecznymi
Umie rozwiązywać problemy związane z ekorozwojem oraz potrafi zaproponować działania mające na celu poprawę stanu środowiska naturalnegonie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 3, ale również potrafi zaproponować złożone rozwiązania problemów wynikających wynikających z rozwoju cywilizacyjnegonie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 4, ale również wykazał się włąsną inwencją w czasie realizacji ćwiczeń i potrafi zaproponować alternatywne rozwiązanie problemu

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Politechnika Rzeszowska im. Ignacego Łukasiewicza.
al. Powstańców Warszawy 12
35-959 Rzeszów
tel: +48 17 865 11 00 https://prz.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-5 (2024-09-13)