Politechnika Rzeszowska im. Ignacego Łukasiewicza - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy informatyki

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: ME0-DI>Podst_Inf
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Podstawy informatyki
Jednostka: Zakład Informatyki
Grupy: Przedmioty 2 sem.- mechatronika, st. I-go stopnia (inż.)
Punkty ECTS i inne: 5.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Pełny opis:

W ramach zajęć z przedmiotu Podstawy informatyki student poznaje podstawowe algorytmy stosowane przy rozwiązywaniu prostych zagadnień programistycznych przydatnych w pracy inżyniera (wyszukiwanie, sortowanie, obróbka statystyczna danych, odczyt i zapis danych w plikach). Algorytmy te implementowane są w języku C++. Student poznaje język C++, ale wiedza i umiejętności wyniesione z zajęć pozwolą mu w przyszłości z powodzeniem stosować inny język programowania wysokiego poziomu o zbliżonych możliwościach.

Treści kształcenia

- Program komputerowy. Kod maszynowy. Języki niskiego poziomu: asembler, zapis rozkazów. Języki wysokiego poziomu. Kompilator, interpreter, konsolidator. Błędy w programach. Zasady programowania.

- Języki C i C++. Słowa kluczowe, identyfikatory, literały, komentarze. Struktura programu. Dyrektywy preprocesora. Stałe, zmienne, typy, definicje i deklaracje. Zakresy ważności nazw. Klasyfikacja typów języka C++.

- Operatory arytmetyczne, relacyjne i logiczne. Instrukcje przypisania. Operacje wejścia/wyjścia w C i C++. Obsługa błędów wejścia/wyjścia. Biblioteki standardowe.

- Programowanie strukturalne. Instrukcje warunkowe: if, switch. Instrukcje iteracyjne: for, while, do-while. Elementy schematów blokowych.

- Tablice jednowymiarowe i wielowymiarowe. Algorytmy sortowania wektorów. Operacje na macierzach.

- Typy wskaźnikowe. Tablice a wskaźniki. Operacje na wskaźnikach. Zmienne dynamiczne. Tworzenie tablic przez dynamiczny przydział pamięci. Referencja.

- Programowanie proceduralne. Definiowanie funkcji, zmienne lokalne, parametry formalne i aktualne, metody przekazywania parametrów, wywoływanie funkcji. Rekurencja. Tworzenie i wykorzystanie bibliotek funkcji. Szablony funkcji.

- Struktury: deklaracje składników struktur, struktury zagnieżdżone. Unie.

- Pliki. Otwieranie i zamykanie plików, zmiana wskaźnika danych pliku, odczyt i zapis. Pliki tekstowe i nietekstowe. Biblioteki fstream i stdio. Sortowanie i przeszukiwanie plików.

- Wprowadzenie do programowania obiektowego w języku C++: klasy, dane i funkcje składowe obiektu, konstruktory, destruktory, dziedziczenie.

- Organizacja pracy w laboratorium. Zasady tworzenia programów w wybranym środowisku. Proste programy.

- Instrukcja warunkowa if, instrukcja wyboru switch. Instrukcje iteracyjne for, while, do-while. Tablicowanie funkcji, rejestracja danych w pętli, metoda bisekcji.

- Wektory: wyszukiwanie minimum, sortowanie, obliczanie parametrów statystycznych, iloczyn skalarny.

- Macierze: mnożenie macierzy, sumowanie elementów macierzy. Wskaźniki. Tablice a wskaźniki. Zmienne dynamiczne.

- Kolokwium 1.

- Wykorzystanie funkcji: przekazywanie parametrów, zwracanie wartości.

- Operacje na wektorach i macierzach z zastosowaniem funkcji, rekurencja: wyszukiwanie binarne w wektorze posortowanym.

- Typ strukturowy. Zapis i przetwarzanie danych złożonych w wektorach i macierzach o elementach strukturowych.

- Odczyt i zapis danych w plikach tekstowych i nietekstowych: wyznaczanie parametrów statystycznych danych, wyszukiwanie danych w pliku.

- Praca zespołowa nad projektem systemu obsługi bazy danych w postaci struktur zapisanych w pliku.

- Kolokwium 2.

- Podsumowanie laboratorium. Omówienie wyników kolokwium końcowego i wybranych problemów.

Literatura:

Literatura do samodzielnego studiowania

Bhargava A. - Algorytmy. Ilustrowany przewodnik - Helion. - 2017

Neapolitan R., Naimipour K. - Podstawy algorytmów z przykładami w C++ - Helion, Gliwice. - 2004

Grębosz J. - Symfonia C++ standard - Edition 2000. - 2005

Prata S. - Język C++: szkoła programowania - Helion. - 2013

Stroustrup B. - Język C++: kompendium wiedzy - Helion. - 2014

Efekty uczenia się:

Student, który zaliczył modułFormy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształceniaSposoby weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia
zna składnię języka, struktury danych oraz potrafi objaśnić działanie instrukcji języka C++.WykładZaliczenie z całości na końcu semestru, a także w trakcie zajęć laboratoryjnych.
zna i rozumie podstawowe algorytmy rozwiązywania prostych problemów informatycznych.Wykład, laboratoriumW trakcie zajęć laboratoryjnych oraz kolokwium.
potrafi sformułować prosty algorytm oraz napisać program komputerowy rozwiązujący typowe zagadnienia obliczeniowe.LaboratoriumDwa kolokwia w formie pisemnej, pierwsze około 7 tygodnia zajęć, drugie około 13 tygodnia.
potrafi dobrać właściwą metodę rozwiązania prostego problemu inżynierskiego oraz zaimplementować ją w języku C++.LaboratoriumW trakcie zajęć oraz pisemne kolokwia jak wyżej.
rozumie potrzebę systematycznej pracy w celu zdobywania wyższych kompetencji zawodowych.Wykład, laboratoriumW trakcie zajęć.
potrafi działać w grupie, ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną i całego zespołu.LaboratoriumW trakcie zajęć.
potrafi posługiwać się oprogramowaniem do tworzenia aplikacji komputerowych.LaboratoriumObserwacja wykonawstwa.

Metody i kryteria oceniania:

na ocenę 3na ocenę 4na ocenę 5
zna składnię języka, struktury danych oraz potrafi objaśnić działanie instrukcji języka C++.nie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 3, ale również stopień osiągnięcia tego efektu jest dużo wyższy niż na ocenę 3 (nieliczne, mniej istotne błędy).nie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 4, ale również stopień realizacji tego efektu przez studenta jest dużo wyższy niż na ocenę 4 (bezbłędnie).
zna i rozumie podstawowe algorytmy rozwiązywania prostych problemów informatycznych.nie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 3, ale również stopień osiągnięcia tego efektu jest dużo wyższy niż na ocenę 3 (mniej istotne błędy).nie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 4, ale również stopień realizacji tego efektu przez studenta jest dużo wyższy niż na ocenę 4 (bezbłędnie).
potrafi sformułować prosty algorytm oraz napisać program komputerowy rozwiązujący typowe zagadnienia obliczeniowe.nie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 3, ale również stopień osiągnięcia tego efektu jest dużo wyższy niż na ocenę 3 (mniej istotne błędy).nie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 4, ale również stopień realizacji tego efektu przez studenta jest dużo wyższy niż na ocenę 4 (bezbłędnie).
potrafi dobrać właściwą metodę rozwiązania prostego problemu inżynierskiego oraz zaimplementować ją w języku C++.nie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 3, ale również stopień osiągnięcia tego efektu jest dużo wyższy niż na ocenę 3 (mniej istotne błędy).nie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 4, ale również stopień realizacji tego efektu przez studenta jest dużo wyższy niż na ocenę 4 (bezbłędnie).
rozumie potrzebę systematycznej pracy w celu zdobywania wyższych kompetencji zawodowych.nie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 3, ale również stopień osiągnięcia tego efektu jest dużo wyższy niż na ocenę 3.nie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 4, ale również stopień osiągnięcia tego efektu jest dużo wyższy niż na ocenę 4.
potrafi działać w grupie, ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną i całego zespołu.Cechuje się określonymi kompetencjami społecznymiCechuje się określonymi kompetencjami społecznymi
potrafi posługiwać się oprogramowaniem do tworzenia aplikacji komputerowych.nie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 3, ale również stopień osiągnięcia tego efektu jest dużo wyższy niż na ocenę 3 (sprawne posługiwanie się).nie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 4, ale również stopień osiągnięcia tego efektu jest dużo wyższy niż na ocenę 4 (biegłe posługiwanie się).

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/20" (zakończony)

Okres: 2020-02-29 - 2020-06-24
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Leszek Rolka
Prowadzący grup: Dariusz Nowak, Leszek Rolka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/21" (zakończony)

Okres: 2021-02-27 - 2021-06-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Leszek Rolka
Prowadzący grup: Dariusz Nowak, Leszek Rolka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)

Okres: 2022-02-26 - 2022-06-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Leszek Rolka
Prowadzący grup: Dariusz Nowak, Leszek Rolka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-25 - 2023-06-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Leszek Rolka
Prowadzący grup: Dariusz Nowak, Leszek Rolka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)

Okres: 2024-02-24 - 2024-06-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marcin Olech
Prowadzący grup: Marcin Olech, Łukasz Paśko
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-27 - 2025-06-22
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marcin Olech, Łukasz Paśko
Prowadzący grup: Rafał Gałek, Marcin Olech, Łukasz Paśko
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Politechnika Rzeszowska im. Ignacego Łukasiewicza.
al. Powstańców Warszawy 12
35-959 Rzeszów
tel: +48 17 865 11 00 https://prz.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-8 (2024-11-08)