Mechanika lotu 2
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | ML/B-DU>MLII | ||||||||||||||||||
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) | ||||||||||||||||||
Nazwa przedmiotu: | Mechanika lotu 2 | ||||||||||||||||||
Jednostka: | Katedra Inżynierii Lotniczej i Kosmicznej | ||||||||||||||||||
Grupy: |
Przedmioty 2 sem. - lotnictwo i kosmonautyka-silniki lotnicze st. II-go stopnia |
||||||||||||||||||
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
||||||||||||||||||
Język prowadzenia: | polski | ||||||||||||||||||
Pełny opis: |
W ramach przedmiotu mechanika lotu wiedza przekazywana będzie studentom zarówno poprzez wykłady, jak i zajęcia laboratoryjne. Wiedza przekazywana na zajęciach laboratoryjnych ma charakter bardziej praktyczny, natomiast na wykładach przeważa aspekt teoretyczny. Wykłady będą miały na celu przekazanie studentom w sposób usystematyzowany określonego programem materiału. Studenci będą zachęcani do dyskusji, pytań. Podczas zajęć stosowane będą różnego rodzaju środki techniczne ułatwiające przyswajanie wiedzy i pobudzające zainteresowania studentów. Zajęcia dydaktyczne, w których przeważa aspekt praktyczny, będą miały na celu utrwalenie wiedzy i rozwijanie umiejętności praktycznego jej stosowania. Celem przedmiotu jest przekazanie studentom podstaw wiedzy z zakresu: modelowania charakterystyk atmosfery w warunkach standardowych i poza standardowych, analizy osiągów samolotu w fazie przelotowej dla założonych scenariuszy realizacji przelotu, analizy osiągów w fazie wznoszenia i schodzenia z wysokości przelotowej oraz w fazie startu i lądowania a także w trakcie wykonywania manewrów symetrycznych i niesymetrycznych, oraz planowania lotu z wykorzystaniem charakterystyk osiągowych. Treści kształcenia - Charakterystyki atmosfery, atmosfera standardowa, warunki niestandardowe, wysokość ciśnieniowa. Pomiar wysokości i prędkości lotu -machometr. - Siły aerodynamiczne działające na samolot, minimalny opór aerodynamiczny, prędkość VMD, minimalna moc niezbędna, prędkość minimalnej mocy VemP. Zależności aerodynamiczne, biegunowa analityczna, doskonałość aerodynamiczna. - Charakterystyki osiągowe lotniczych zespołów napędowych. Zużycie paliwa. Wpływ czynników zewnętrznych oraz poziomu mocy. Modele obliczeniowe zespołów napędowych. - Osiągi przelotowe: zasięg jednostkowy (SAR), jednostkowa długotrwałość lotu (SE). SAR oraz SE dla samolotu z napędem odrzutowym. Scenariusze realizacji przelotu. - Analiza charakterystyk przelotowych samolotu z napędem odrzutowym dla scenariuszy: 1) Cruise-Climb, 2) M=const, α=const, 3) p=const, M=const. - Optymalne parametry przelotowe samolotu z napędem odrzutowym dla 3 analizowanych scenariuszy. Porównanie scenariuszy realizacji przelotu. Wpływ masy, wysokości przelotowej i temperatury na zasięg. - Zasięg i długotrwałość lotu samolotu z napędem śmigłowym oraz mieszanym. - Osiągi samolotu w fazie wznoszenia i schodzenia z wysokości przelotowej. - Minimalizacja zużycia paliwa, czasu i kosztów w fazie wznoszenia i schodzenia samolotu. - Start i lądowanie samolotu. Ograniczenia samolotu wpływające na charakterystyki osiągowe w fazie startu i lądowania: ograniczenia masy, ograniczenia środowiskowe, ograniczenia zespołu napędowego, ograniczenia pasa startowego. - Start samolotu: fazy, analiza prędkości, ograniczenia pasa, czynniki zewnętrzne, siły działające na samolot, niezbędna długość drogi startowej. - Lądowanie samolotu: fazy, oszacowanie długości lądowania, wpływ czynników zewnętrznych. - Osiągi manewrowe samolotu. Obwiednia możliwości manewrowych samolotu. Analiza manewrów podłużnych i bocznych, osiągi manewrowe samolotu transportowego. - Szacowanie osiągów samolotu na podstawie pomiarów w locie. Wyznaczenie osiągów przelotowych, w fazie wznoszenia i schodzenia oraz w trakcie startu i lądowania. - Planowanie lotu: wykorzystanie danych osiągowych, wymagania certyfikacyjne, zestawienie najważniejszych charakterystyk osiągowych, zależność masy handlowej od zasięgu, procedury operacyjne, przykłady zastosowania. - Modelowanie charakterystyk atmosfery dla warunków standardowych i poza standardowych. - Modelowanie charakterystyk osiągowych i zużycia paliwa lotniczych zespołów napędowych. - Modelowanie lotu samolotu w fazie przelotowej. - Modelowanie wybranych fragmentów lotu samolotu w fazie wznoszenia lub schodzenia z wysokości przelotowej. Modelowanie przelotu samolotu. - Modelowanie matematyczne startu i (lub) lądowania samolotu z uwzględnieniem czynników zewnętrznych (warunki pasa, warunki pogodowe). - Modelowanie matematyczne wybranych manewrów symetrycznych i niesymetrycznych samolotu. - Metody i narzędzia wykorzystywane w badaniach w locie. |
||||||||||||||||||
Literatura: |
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych European Aviation Safety Agency (EASA) - Certification Specifications for Normal, Utility, Aerobatic, and Commuter Category Aeroplanes CS-23, Amendment 4 - EASA publication. - 2015 European Aviation Safety Agency (EASA) - Certification Specifications for Large Aeroplanes CS-25, Amendment 17 - EASA publication. - 2015 Filippone, A. - Flight Performance of Fixed and Rotary Wing Aircraft - Elsevier: Burlington, UK. - 2006 McCormick B. W. - Aerodynamics, aeronautics and flight mechanics - Wiley, New York. - 1995 Roskam, J. - Airplane design. In Part VI: Preliminary Calculation of Aerodynamic, Thrust and Power Characteristics - DARcorporation: Ottawa, KS, USA. - 1987 Bukowski J., Łucjanek W. - Napęd śmigłowy: teoria i konstrukcja - Warszawa: Wydaw. Min. Obrony Narodowej. - 1986 M.E. Eshelby - Aircraft performance: theory and practice - AIAA Education Series, International Edition. - 2000 Lowry J.T. - Performance of Light Aircraft - AIAA Education Series, International Edition. - 1999 Roskam J. - Airplane Aerodynamics and Performance - DARcorporation: Ottawa, KS, USA. - 2000 Cichosz E., Kordziński W., Łyżwiński M., Szczeciński S. - Napędy lotnicze. Charakterystyka i zastosowanie napędów. - WKŁ, Warszawa. - 1980 Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych Roskam, J. - Airplane design. In Part VI: Preliminary Calculation of Aerodynamic, Thrust and Power Characteristics - DARcorporation: Ottawa, KS, USA. - 1987 M.E. Eshelby - Aircraft performance: theory and practice - AIAA Education Series, International Edition. - 2000 Roskam J. - Airplane Aerodynamics and Performance - DARcorporation: Ottawa, KS, USA. - 2000 Literatura do samodzielnego studiowania Filippone, A. - Flight Performance of Fixed and Rotary Wing Aircraft - Elsevier: Burlington, UK. - 2006 M.E. Eshelby - Aircraft performance: theory and practice - AIAA Education Series, International Edition. - 2000 Literatura uzupełniająca Torenbeek E. - Synthesis of Subsonic Airplane Design - Delft University Press. - 1976 |
||||||||||||||||||
Efekty uczenia się: |
|
||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
|
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-26 - 2022-06-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 15 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Politechnika Rzeszowska im. Ignacego Łukasiewicza.